کرونا اسکای روم را 100 برابر بزرگ کرد

مدیران اسکای روم می‌گویند این استارت‌آپ در دوران همه‌گیری کرونا تقریبا صد برابر شده، میزبان کاربرانی از ۴۵ کشور دنیا بوده و به رکورد ۵۴۰ هزار کاربر همزمان دست پیدا کرده و حال با تشکیل واحد بین‌المللی، استراتژی ورود به بازارهای بین‌المللی در پیش گرفته است.

به گزارش فاواپرس، مدیران اسکای روم با برگزاری یک نشست خبری، گزارشی در مورد وضعیت این استارت‌آپ که طی دو سال اخیر با شروع همه‌گیری توانسته است بازار خود را تا حد زیادی گسترش دهد ارائه کردند.

مجید خواهانی، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار اسکای روم، در این نشست در مورد روند رشد ناگهانی این پلتفرم توضیح داد:‌ اسفند ۹۸ با شروع همه‌گیری کرونا نیاز به برگزاری نشست‌های آنلاین افزایش یافت و ما با نگاه مسئولیت اجتماعی ظرفیت سرویس رایگان خود را افزایش دادیم. یکی دو روز بعد دیدیم از حجم زیاد تقاضا سایت از کار افتاده است. در نتیجه در نیمه اول سال ۹۹، دچار آشفتگی و در فضای رشد ناگهانی بودیم و لایه‌های کسب‌وکارمان به چالش کشیده شده بود. تیم مالی، مرکز تماس و خطوط پشتیبانی و دیگر واحدهای ما توان پذیرش این افزایش تقاضا را نداشتند.

طبق گفته خواهانی، طی نیمه اول سال ۹۹، تعداد افراد تیم اسکای روم از ۱۲ نفر به ۳۵ نفر افزایش یافت و خروجی این دوره بقای سازمان بود. از نیمه دوم سال ۹۹ تا به امروز این استارت‌آپ در راستای سازماندهی و تکمیل زیرساخت‌های خود تلاش می‌کند.

مدیرعامل اسکای روم همچنین در مورد شکل‌گیری ایده اسکای روم گفت: ایده اسکای روم از سال ۹۲ در یک مهمانی در منزل محسن خواهانی پدید آمد. پیش از آن یکی دو تجربه شکست‌خورده داشتیم. با بررسی اید‌ه‌ها به سمت آموزش آنلاین رفتیم. تا سال ۹۵ دو نفری به شکل پاره‌وقت روی ایده‌ها کار می‌کردیم. سال ۹۵ اسکای روم در مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد. سال ۹۶ به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوستیم. تا سال ۹۸ استارت‌آپی کوچک و ۱۰، ۱۲ نفری بودیم که روی توسعه محصول کار می‌کردیم.

مجید خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسکای روم، در دفتر مرکزی اسکای روم واقع در شهر نیشابور
مجید خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسکای روم، در دفتر مرکزی اسکای روم واقع در شهر نیشابور

او همچنین آمارهایی جالب توجه درباره این استارت‌آپ ارائه داد. بر این اساس، اسکای روم تاکنون میزبان ۲۷ میلیون کاربر یکتا بوده است. این تعداد از کاربران آمار ۴۰۰ میلیون نفر ساعت را در قالب ۱۶ میلیون رویداد به ثبت رسانده‌اند. کاربران از ۴۵ کشور از خدمات این پلتفرم استفاده کرده‌اند.

هم‌بنیان‌گذار اسکا‌ی‌روم در این باره توضیح داد: ما توانستیم به رکورد ۵۴۰ هزار کاربر همزمان و همچنین ۳۳ هزار رویداد همزمان دست پیدا کنیم. در یک رویداد نیز میزبان سه هزار کاربر همزمان بودیم که بیشتر هم خواهد شد.

او ادامه داد: با اقبالی که دانشگاه‌ها و مدارس در دوران همه‌گیری به ما نشان دادند، ۲۰ هزار واحد دانشگاهی و مدرسه را میزبانی کردیم و توانستیم در این بازه زمانی تقریباً صد برابر رشد کنیم. ۶۰ درصد کاربران ما واحدهای آموزشی و مابقی، کسب‌وکارها و شرکت‌ها هستند.

جذب سرمایه، توسعه محصول و ورود به بازارهای خارجی

مدیرعامل اسکای روم در مورد برنامه جذب سرمایه این پلتفرم نیز گفت: تا به حال هیچ نوع سرمایه‌ای جذب نکرده‌ایم. سال ۹۳ محسن از تسهیلات کوچکی استفاده کرد و سال ۹۵ نیز یکی از آشنایان منزل خود را فروخت و سرمایه‌ای تزریق کرد و من هم یک بار ماشینم را فروختم.

او همچنین تاکید کرد:‌ تامین مالی عدد بزرگی خواهد بود اما این پول به تنهایی جذاب نیست و تجربه برای ما اهمیت دارد. پیشنهادهای زیادی دریافت کرده‌ایم اما با مذاکره با آنها نظرمان جذب نشده‌. برای سرمایه‌گذاری که تجربه بین‌المللی و تجربه اسکیل (Scale) داشته باشد فرش قرمز پهن می‌کنیم.

محسن خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی اسکای روم، نیز که در این نشست حاضر بود از روند توسعه اسکای روم گفت: سال ۹۲ اولین نسخه دسکتاپی اسکا‌ی‌روم را معرفی کردیم و تا سال ۹۵ چهار نسخه ارائه شد. آن زمان نسخه تحت وب را راه‌اندازی کردیم که نقطه عطفی در فعالیت ما بود. تا سال ۹۸، ۱۳ نسخه از نرم‌افزار را معرفی کردیم. پیش از شروع همه‌گیری قابلیت‌های خوبی داشتیم اما اسکیل‌پذیر نبود. ظرف چند ماه هزار کاربر آنلاین چند ۱۰ برابر شد.

محسن خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی اسکای روم
محسن خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی اسکای روم

مدیر فنی اسکای روم اضافه کرد: در این دوره خیلی نتوانستیم قابلیت‌ اضافه کنیم و بیشتر زمان صرف سازماندهی تیم (Team Up) شد. الآن خبرهای خوبی در حوزه توسعه محصول خواهیم داشت. در آینده نزدیک از چند سرویس و محصول جدید خود رونمایی خواهیم کرد.

مجید خواهانی در مورد برنامه‌های اسکای روم برای ورود به بازارهای خارجی اظهار داشت: برند ما بومی است اما نام خارجی داریم زیرا از ابتدا چشم‌انداز ورود به بازارهای فرامرزی داشتیم. واحد بین‌المللی اسکای روم ۹ ماه است که شروع به فعالیت کرده و در حال تدوین مقدمات ورود اسکای روم به کشورهای خارجی هستیم. سرویس‌های بزرگی مانند Zoom در این بازار حاضرند اما بازار بزرگی نیز وجود دارد. یک کسب‌وکار هوشمند همیشه می‌تواند نقطه ورود خود به بازار را پیدا کند.

خواهانی همچنین از اضافه شدن حداقل ۵۰ نفر به تیم اسکای روم تا پایان سال خبر داد.

نسخه‌های جدید اسکای روم در راه است

مجید خواهانی از انتشار نسخه‌های جدید اسکای روم که قابلیت‌ها و رابط کاربری جدیدی نیز خواهد داشت خبر داد. تیم جدیدی به مجموعه اضافه شده است و محصول جدید این تیم تا پایان امسال منتشر خواهد شد.

مدیرعامل اسکای روم در پاسخ به خبرنگار پیوست در مورد کاهش تقاضای احتمالی این سرویس بعد از اتمام همه‌گیری کرونا، این مساله را رد کرد و گفت: آموزشگاه‌هایی در تهران بوده‌اند که به شکل سنتی فعالیت می‌کردند و با شروع همه‌گیری کرونا چندین برابر رشد کرده‌اند که غالب این رشد از کاربران شهرهای دیگر بوده. چنین واحدهایی با اتمام همه‌گیری شیوه برگزاری کلاس‌های خود را تغییر نمی‌دهند. این فناوری همچنین به لحاظ هزینه‌های اجرا و توسعه بسیار اقتصادی‌تر است و به عدالت آموزشی نیز کمک کرده است. افراد اکنون می‌توانند از شهرهای دیگر به محصولات آموزشی باکیفیت دسترسی پیدا کنند.

مدیر فنی اسکای روم در مورد قابلیت ضبط جلسات نیز گفت: ضبط، قابلیت پرکاربرد و در عین حال پرچالشی است. به لحاظ فنی پیاده‌سازی آن نیز سخت است. این قابلیت برای ما اولویت دارد و امیدواریم سال آینده از نسخه اولیه آن رونمایی کنیم. داده‌های کاربران باارزش است و به لحاظ امنیت و پایداری مسئولیت سنگینی بر دوش ماست.

مجید خواهانی، هم‌بنیان‌گذار اسکای روم، درباره مزیت‌های این پلتفرم توضیح داد: اولین مزیت ما سادگی رابط کاربری و محیط فارسی است. کاربران ایرانی به چند دلیل خیلی به سمت سرویس‌های خارجی نرفته‌اند. اول اینکه برخی از خدمات این سرویس‌ها پولی است و امکان پرداخت‌های ارزی نیز به آسانی وجود ندارد. همچنین پاسخگویی و در دسترس بودن اسکای روم در داخل نیز یکی از مزیت‌های ماست.

او افزود: در مجموع بیش از ۹۰ درصد بازار ایران از شرکت‌های ایرانی سرویس می‌گیرند. در بازار داخل کشور به واسطه ظرفیت‌های بومی می‌‌توانیم نیازهای جدید بومی را پوشش دهیم.

خواهانی در پایان نظر خود را راجع به طرح صیانت بیان کرد: ایجاد انحصار برای کسب‌وکارها به رشد کسب‌وکارها کمک نمی‌کند. کاربران به سرویس‌های خارجی دسترسی داشته‌اند اما به سمت ما آمده‌اند. اسکای روم تمایلی به انحصار برای رشد کسب‌وکارها ندارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.