انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی بعد از تاخیر بسیار بالاخره برگزار میشود. این دوره از انتخابات حواشی زیادی داشته که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
اتحادیه کسب و کارهای مجازی بعد از چندین ماه تاخیر بالاخره تصمیم گرفت تا انتخابات خود را برگزار کند. انتخاباتی که با حواشی و انتقادات بسیاری همراه است؛ این انتقادات شامل چگونگی برگزاری انتخابات و تخلفاتی است که به اتحادیه کسب و کار های مجازی نسبت داده میشود.
انتقادها و حواشی انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی
همانطور که گفته شد اصلیترین انتقادها پیرامون انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی مربوط به نوع برگزاری و تخلفاتی است که به باور بسیاری از افراد، صورت گرفته است. اکنون اعضای فعلی هیئت مدیره اتحادیه، روش اطلاع رسانی را زیر سوال میبرند و برخی از تخلفات را تایید میکنند. برخی کاندیداهای جدید هم خواستار شفافیت مسائل به وجود آمده توسط هیئت مدیره کنونی هستند.
در گزارشها تخلفاتی که پیرامون انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی ایجاد شدهاند این گونه بر شمرده میشوند: درباره چگونگی ثبتنام و نحوه اطلاعرسانی انتخابات، تخلفاتی از جمله حضور اعضایی که فعالیت واقعی ندارند، رسیدگی نشدن به شکایات مجموعه بادران توسط اتحادیه کسب و کارهای مجازی و همچنین سربرآوردن ائتلافی به نام تاد (توسعه اقتصاد دیجیتال ایران) که از برخی اعضای تاد رزومه دقیقی وجود ندارد.
واکنشها نسبت به تخلفات منسوب به اتحادیه کسب و کارهای مجازی
واکنش خود اعضای اتحادیه به حجم انتقادات و حواشی بسیار بوده است و هر کدام سعی داشتهاند تا در خصوص تخلفات نسبت داده شده به اتحادیه روشنگری کنند. اما در این بین توییت مجتبی توانگر، نماینده مجلس نظر را جلب میکند.
او در توییت خود اعلام کرد که تخلفات اتحادیه موجب تعجب میشود و اساسا این حجم از تخلف از سوی نهادی که موظف به ساماندهی صنفی فعالیتها است، پذیرفته شده نیست. توانگر در نامهای که به وزارت صمت نوشته است درخواست داشته تا هنگام تعیین تکلیف این موضوع انتخابات برگزار نشود؛ زیرا متخلفان صلاحیت ثبتنام در انتخابات را ندارند.
نامه انتقادی در خصوص انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی
نامهای انتقادی درباره عملکرد اتحادیه منتشر شده است که البته نویسنده آن مشخص نیست. در این نامه با صراحت به برخی از تخلفات اتحادیه اشاره شده است. تخلفاتی که در نامه به آنها اشاره شده عبارتند از:
صوری بودن ۵۷ درصد از اعضا، عدم نظارت بر فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکهای و رسیدگی نشدن به حدود ۲۰۰ شکایت علیه مجموعه بادران، تخلفاتی از جمله نداشتن شفافیت مالی و سو استفاده برخی از اعضا از رانت حضور در هیئت مدیره.
رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه، نویسنده این نامه را فردی دانسته که از فعالیتهای صنفی آگاه نیست. همچنین الفت نسب بسیاری از مفاد نامه را رد میکند.
واکنش مدیرعامل تپسی و عضو ترمیمی هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی
میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی و عضو ترمیمی اتحادیه موضع خود را در برابر تخلفات اتحادیه در رشته توییتی روشن کرده و به انتقاد گفته است: به نظر میرسد اتحادیه کسبوکارهای مجازی هم مانند برخی اتحادیههای سنتی، به محل کسب قدرت و منفعت برای فرد یا افراد کمی تبدیل شده که کسب و کار مشخصی هم در این حوزه ندارند. آیا عدم اطلاعرسانی مناسب برای ثبتنام کاندیدا و برگزاری انتخابات در سکوت هم برای تداوم حضور این افراد است؟
او در ادامه رشته توییت خود گفت: عجیب نیست که اتحادیه کسبوکارهای مجازی، در این ۵ سال حتی یک سیستم اتوماسیون اداری داخلی راه نینداخته است؟ دلیل خاصی داشته که قابلیت ثبت و پیگیری اتفاقات در سامانهای مانند اتوماسیون ایجاد نشده تا جلوی مسدود شدن اشتباهی کسبوکارها یا عدم ثبت شکایات گرفته شود؟
منشیپور اشاره کرده بود که اتحادیه کسب و کارهای مجازی ۵ سال پیش برای این تشکیل شد که اقتصاد تازهنفس و نوپای دیجیتال در مقابل اقتصاد سنتی دوام آورد. او همچنین اشاره کرد که در این دوره اتحادیه بر خلاف دورههای پیشین نتوانست به وظیفه خود که حل دغدغههای اصلی کسب و کارهای مجازی است عمل کند. منشی پور میگوید اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این دوره بیشتر به فکر افزایش قدرت با افزایش تعداد اعضا و فیلتر کردن کسب و کارها بود.