به گزارش فاواپرس، مدیرعامل ایران خودرو از آمادگی برای تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت های دانش بنیان در تولید خودرو خبر داد. او تاکید کرده که این مجموعه آمادگی دارد تا با نخبگان همکاری کند و با شرکتهای دانش بنیان نیز همکاری داشته باشد. او همچنین اعلام کرده مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش بخش جدیدی در این مجموعه است که مدیریت و تسهیل ارتباط ایران خودرو با شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد.
مدیرعامل ایران خودرو: استفاده از شرکتهای دانشبنیان یک باید است
مهدی خطیبی در مراسم افتتاح همایش ظرفیتهای همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان و گروه صنعتی ایرانخودرو، گفت: در مسیر توسعه و پیشرفت، به شدت نیازمند بهرهوری هستیم.
او با تاکید بر استفاده از ظرفیت فناوری بومی و لزوم استفاده از آن در کشور تاکید کرد که در کشورهای ثروتمند هم استفاده از فناوریهای بومی به کرات دیده میشود: در ایران خودرو نیز استفاده از شرکت های دانش بنیان یک باید است.
خطیبی تاکید کرده که همکاری آنها با شرکتهای دانش بنیان یک همکاری تجاری است و در آن سود و زیان باید مشخص باشد: به همین دلیل مرکز تکنوسنتر یا مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش در این شرکت راه اندازی شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که اهداف مهمی در این گروه خودروسازی ترسیم شده که باید با کمک شرکت های دانش بنیان به آن دست یابیم، تصریح کرد: تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳، هدفگذاری قرار گرفتن در ردیف خودروسازان مطرح دنیا در ۱۰ سال آینده، کاهش قیمت تمام شده افزایش تولید و کیفیت بدون توجه به این موضوع مهم و استفاده از ظرفیت این شرکت ها محقق نمی شود.
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: باید بتوانیم در سال ۱۴۰۲ گزارش خوب و قانع کنندهای از افزایش سهم نسبی شرکتهای دانش بنیان در تولید ایرانخودرو داشته باشیم: از ابتدای خرداد طی سه مرحله پروژه ۱۰۰ درصد تولید تجاری و سواری این شرکت به صورت کامل اجرایی شده است. در حال حاضر تولید روزانه ایرانخودرو به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه رسیده و هدفگذاری تولید ۲۹۰۰ دستگاه در روز ترسیم شده است.
در ایران خودرو حامی و شتابدهنده و شبکه ساز شرکتهای دانش بنیان خواهیم بود
در ادامه این مراسم کیانوش پورمجیب، قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این موضوع که صنعت خودرو قرار است در آینده متحول شود و باید همکاری با شرکتهای دانش بنیان در آن رواج پیدا کند گفت: رشد تولید بسیاری از قطعات داخلی به یمن شرکتها و تولیدکنندگان داخلی رخ داده و قطعات تولید داخلی جدیدی نیز در محصولات آینده ما وجود خواهد داشت. وی ادامه داد: در نقشه آلایندگی نیز به سمت تولید موتورهای میکروهیبرید پیش می رویم، اولین سری خودروهایی با کاهش مصرف سوخت حداقل ۱۰ درصدی را در محصولاتمان به عنوان میکروهیبرید خواهیم داشت اما طبق نقشه راه، باید به سمت موتورهای تمام هیبرید و خودروهای تمام برقی پیش رویم.
پورمجیب به ایجاد مرکز توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش در ایران خودرو اشاره کرد و تاکید کرد این مرکز مجری بههم رسان، حامی شتاب دهنده و شبکه ساز خواهد شد و از شبکه های تامین مالی متنوعی استفاده خواهد کرد: شرکت های دانش بنیان ایران خودرو همچون تام، ایپکو و جتکو با شرکت های دانشبنیان کشوری همکاری خواهند کرد و حتی آماده سرمایه گذاری مشترک هم هستیم.
پورمجیب ضمن اشاره به همین تفکر جدید در صنعت خودروسازی بیان کرد لازم است رویکرد خودروسازی در ایران نسبت به دانش بنیان و نهادهای فعال در این زمینه تغییر کند. وی معتقد است که در سال ۲۰۲۲ تغییرات صنعت خودروسازی و ترندهای روز به سمتی این صنعت را سوق می دهند که بسیاری از شرکت های دانش بنیان به عنوان تامین کننده در کنار خودروسازان قرار خواهند گرفت.
باید یک پارک فناوری حوزه خودرو ایجاد شود
علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت و ضمن اشاره به اینکه سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی چهار درصد و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده ۲۱ درصد است گفت: صنعت خودروسازی توانسته است اشتغال مستقیم ۱۱۰ هزار نفری و همچنین اشتغال بیش از ۵۰۰ هزار نفری را در سایر صنایع مرتبط ایجاد کند.
وی اعلام کرد: در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶۷۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور وجود داد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما این است که نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد کنیم. لازم به ذکر است این پیشنهاد با استقبال مدیران ایران خودرو روبرو شد.
ایران خودرو از افکار پوسیده دولتی فاصله بگیرد
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این همایش به سخنرانی پرداخت و از ایران خودرو خواست تا از تفکرات پوسیده دولتی فاصله بگیرد. عزتالله اکبری تالارپشتی خطاب به این مجموعه صنعتی افزود: در کشور، شرکتهای دانشبنیان ارزشمندی وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده شود.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سهم ۵درصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایرانخودرو تاکید کرد: نباید وزارت صمت با این میزان سهام، برای مجموعه ایرانخودرو تصمیمگیری کند. ساختار صنعت بایستی رقابتی شود و مدیران مسئول احساس مسئولیت کنند. اینطور نباشد که دولت با سهم کم در خودروسازی، بیشترین دخالت را داشته باشد. وی با بیان اینکه در حوزه قطعهسازی ظرفیتهای بزرگی داریم گفت: باید از این ظرفیتهای بخش خصوصی بهدرستی بهره ببریم.