به گزارش فاواپرس، فناوری FLoC جایگزینی برای کوکیهای شخص ثالث است که به جای ردیابی سوابق وبگردیهای تکتک کاربران، مبتنی بر رفتار گروهی از کاربران اینترنت (همان همپایهها) به گردآوری اطلاعات میپردازد و متناسب با این اطلاعات به آنها تبلیغ نشان میدهد.
«مارشال ویل»، مدیر محصول پروژه Privacy Sandbox گوگل میگوید: «مرورگر شما با FLoC تعیین میکند که چه گروه همپایهای بیشترین نزدیکی را با سوابق اخیر وبگردی شما دارد. این فناوری شما را با هزاران کاربر دیگری که سوابق وبگردی مشابهی دارند در یک گروه قرار میدهد. شماره شناسایی گروه همپایه تنها اطلاعاتی است که هنگام درخواست سایتها در اختیارشان قرار داده میشود. این سازوکار با کوکیهای شخص ثالثی که به شرکتها اجازه ردیابی تکتک افراد در وبسایتهای مختلف را میدهد، فرق میکند.»
دوره آزمایشی FLoC برای گروه کوچکی از توسعهدهندگان در استرالیا، برزیل، کانادا، هند، اندونزی، ژاپن، مکزیک، نیوزلند، فیلیپین و آمریکا فعال شده است. البته اگر توسعهدهندگان کوکیهای شخص ثالث را در نسخه فعلی کروم خود غیرفعال کرده باشند، به این فناوری آزمایشی دست پیدا نمیکنند.
این برنامه بخشی از استراتژی گوگل برای حذف کوکیهای شخص ثالث از کروم و جلوگیری از فروش تبلیغات بر اساس فعالیتهای تحت وب تکتک افراد است. فروش تبلیغات یکی از ارکان اصلی امپراتوری گوگل و موضوع اصلی بسیاری از پروندههای ضدانحصار این شرکت محسوب میشود.
چند هفته پیش «کن پکستون»، دادستان کل تگزاس در خصوص اضافه شدن سیستم جدید FLoC پیرامون پرونده قضایی گوگل گفت این فناوری مشکل اصلی شکایتها را برطرف نمیکند. مجموعا ۱۵ ایالت در این پرونده دخیل هستند و وزارت دادگستری آمریکا هم احتمالا به آنها ملحق خواهد شد.
گوگل در اواسط ماه مارس در بیانیهای گفت: «ما با همکاری فعالان بازار از طریق پروژه Privacy Sandbox مشغول کار روی جایگزینهایی با تمرکز بر حریم خصوصی برای کوکیهای شخص ثالثی هستیم که از اینترنت آزاد و باز حمایت میکنند. همانطور که گفته بودیم، ما کوکیهای شخص ثالث را با روشهای جایگزین ردیابی کاربران در سراسر وب تعویض نخواهیم کرد.»