مجید حسامی در رویداد فیناپ، از فراهم شدن امکان خرید قسطی با اسنپ پی برای کاربران خبر داد.
به گزارش فاواپرس، مجید حسامی مدیرعامل اسنپ پی در رویداد فیناپ با موضوع BNPL اقیانوس آبی به گستره ایران سخرانی کرد. به گفته حسامی، مشتریان، پذیرندگان و ارایه دهندگان سرویس بازیگران اصلی BNPL هستند. ارزش افزوده این سرویس این است که فرایندش برخلاف روشهای سنتی آسان است و اعتبار سنجی و دریافت اعتبار در لحظه صورت میگیرد. او معتقد است BNPL قدرت خرید کاربران را افزایش میدهد و به افراد برای کنترل نقدینگی کمک میکنند.
حسامی در خصوص مزایای BNPL برای بازیگران توضیح داد: «کاربران به دلیل راحتی و مدیریت نقدینگی است که به این روش تمایل نشان میدهند. ارزشهای این سرویس برای پذیرندگان هم این است که نگرانیای درباره بازگشت نرخ نکول ندارد، یعنی ارایه دهنده سرویس تمام پول پذیرندهرا پرداخت کرده و هیچ ریسکی سمت پذیرنده نیست.» او با اشاره به فروشندگان ادامه داد: «مشتریها به پلتفرمها ورود میکنند. همچنین در این مسیر نرخ بازگشت فروشنده به کسبوکار افزایش پیدا میکند.»
او با اشاره به اقتصاد واحد گفت: «فهم این موضوع بسیار مهم و اگر از آن مطلع نباشیم، در تعاملاتمان دچار مشکل خواهیم شد. مهم ترین هزینههای BNPL نکول و تامین مالی است.»
او درباره روشهای درآمدی BNPL گفت: «مهمترین درآمد این سرویس کمیسیونی است که از فروشگاهها دریافت میشود. نرخ سود و کمیسیون دریافتی کاربر هم روش دیگر درآمد زایی است. جریمه دیرکرد هم یکی دیگر از روشهای درآمد است.» حسامی تاکید کرد که البته هدف از دریافت جریمه دیرکرد برای سوق دادن کاربران به سمت بازپرداخت است نه درآمد زایی.
او در خصوص وضعیت BNPL در کشورهای توسعه یافته گفت: «۱۲ درصد کاربران برای هر خرید از BNPL استفاده میکنند. ۱۰ درصد کاربران هفتهای و ۲۰ درصد از آنها ماهانه از این سرویس استفاده میکنند. نسل زد BNPL را به کارت اعتباری ترجیح میدهند. تا پیش از کرونا بیشتر خرید مشتریان با BNPL به لباس و کفش و مد منوط میشد اما بعد از پاندمی کویید کاربران به سمت خرید کالاهای دیجیتال حرکت کردند.»
او ادامه داد: «عمده جوامع مناطق خاورمیانه که به فراگیری مالی بسیار اهمیت میدهند، از BNPL استفاده میکنند. این روش انتخاب اول و دوم کاربران برای خریدهای تجارت الکترونیک است. ایران جمعیت جوانی دارد و ۷۰ درصد افراد جامعه زیر ۴۴ سال، یعنی جامعه هدف بیانپلهستند.»
او با اشاره به شرایط کنونی کشوراظهار کرد: «نبود کارتهای اعتباری، شرایط تورمی، دسترسی نداشتن به وام و تسهیلات به دلیل سختی از شرایطی هستند که میتوانند باعث گسترش این سرویس شوند. BNPL که در ایران بیرقیب است. ۱.۶۰۰ میلیارد تومان پتانسیل نفوذ را در اختیار دارد.»
رونمایی از سرویس جدید اسپ پی
به گفته مدیرعامل اسنپ پی، کارت اعتباری در ایران وجود ندارد و عموم مردم به اعتباری بدون بهره و سریع دسترسی ندارند. با آنالیز صنعت دریافتیم که به سه روش میتوانیم از الان بخر بعدا پرداخت کن استفاده کنیم: اقساط کوتاه مدت، خریدهای ماهانه، اقساطی بلند مدت. از آذر دوسال قبل خریدهای ماهانه به صورت اعتباری را راهاندازی کردیم. کاربران این محصول را دوست دارند و میخواهند که از آن خارج از اسنپ هم استفاده کنند. آنها همچنین میخواهند کالاهای گران قیمت را اقساطی را بخرند.
اسنپ پی با شناسایی نیازهای کاربران وارد اقساط خرد شد، در نتیجه این رونمایی کاربران میتوانند به جای پرداخت تمام وجه یک کالا بخشی از آن را پرداخت و مابقی را در ۴ قسط بدون کارمزد بپردازند. اسنپ پی همچنین اعلام کرد که کاربران اسنپ پی میتوانند از دوطریق سوپر اپلیکیشن و فروشگاههای مربوطه اقدام به خرید کنند.
اسنپپی میخواهد در آینده با راهاندازی خرید حضوری نیاز تمام مارکت ایران رافراهم کند.