رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس با هشدار درباره تمرکز غیرمنطقی در شبکه پرداخت کشور از سوی بانک مرکزی، خواهان رفع انحصار از این بستر شد. توانگر همچنین وعده داد بههمراه سایر نمایندگان، دولت را مکلف خواهد کرد تا لایحه کاملی را برای قانون جامع رمزارزها و بلاکچین ارایه دهد.
مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، گفت بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت در سالهای گذشته رشد به نسبت خوبی در کشور داشته است: مقایسه زیرساختها و شیوههای الکترونیکی ارایه خدمات با ۱۰ یا ۱۵ سال گذشته بهخوبی سرعت رشد بالایی را نشان میدهد.
او با تأکید بر اینکه سرعت این رشد نباید کم شود، اظهار داشت باید فرصتی فراهم شود تا ایران به موقعیتی برای نقشآفرینی بینالمللی در عرصه فناوریهای مالی دست یابد: اگر این هدفگذاری بهدقت انجام شود و برنامهها و اقدامات اولا در داخل کشور و ثانیا در روابط بینالملل متناسب با آن صورت پذیرد، میتوان به آن دست یافت؛ ولی اگر چنانچه با غفلت از این فرصتها به تکرار رویههای اشتباه بپردازیم، فرصتهای پیش رو حتی به تهدیدات جدی تبدیل خواهند شد.
توانگر به بانک مرکزی درباره تمرکز غیرمنطقی در شبکه پرداخت کشور هشدار داد: فقط نگاه کنید اگر صرفا با مسائل و مصائبی مثل زلزله، قطعی برق، قطعی شبکه، اختلال در شبکه یا اختلال در همین شبکه پرداخت از جنس حملههای سایبری مواجه شویم، عملا ضربات سنگینی را اقتصاد کشور و زندگی روزمره مردم در دقایقی هرچند کوتاه متحمل خواهد شد.
ازهمینرو، او ضروری دانست تا مسئولین بانک مرکزی به چند راهکار موازی برای خدمات پرداخت در کشور توجه داشته باشند: به عنوان نمونه، در ایالات متحده آمریکا علاوه بر مستر و ویزا که دو شبکه مجزا هستند، چندین شبکه دیگر محلی و کلی پرداخت وجود دارند و نهاد تنظیمگر آنها را رگولاتوری میکند و روشهای متنوعی برای پرداخت را در مقابل مردم قرار میدهند. درعینحال که پول نقد را نیز بهعنوان یک آلترناتیو جهت حفظ امنیت روانی جامعه در شرایط بحرانی، موردتوجه میدهند.
توانگر در همین راستا رویکرد متمرکزسازی در شبکه پرداخت در نقطهای به نام شاپرک را از اشتباهات استراتژیک بانک مرکزی عنوان و تأکید کرد بهسرعت بایستی در جهت تنوعبخشی و رفع انحصار از این بستر مهم اقدام کند.
تاکید بر اهمیت رمزارزها و بلاکچین
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رمزارزها و اپلیکیشنهای مبتنی بر بلاکچین واقعیتی غیرقابلکتمان برای امروز و آینده هستند، گفت: ما باید در کشورمان راهکارهای دقیق قانونی برای ساخت، انتشار، نگهداری و مبادله رمزارزها تعریف کنیم و همچنین فضا را برای تحقیق و توسعه و تجاریسازی امکانات مختلف مبتنی بر بلاکچین با حمایت قانونی فراهم آوریم.
او بهعنوان رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و بههمراه بسیاری دیگر از نمایندگان معتقدند قانونگذاری برای این حوزه باید در چهارچوب یک لایحه جامع با رعایت حقوق مردم، حاکمیت و فعالان بخش خصوصی از طریق دولت و مجلس ارایه شود و روند متعارف قانونگذاری را طی کند تا تصمیمات جزیرهای بیش از این به زیستبوم بلاکچین کشور لطمه وارد نکند: ما مجدانه پیگیریم تا در برنامه هفتم توسعه نسبت به شناسایی رمزارزشها اقدام نماییم و دولت محترم را مکلف سازیم که در یک بازه مشخص، لایحه کاملی را برای قانون جامع رمزارزها و بلاکچین ارایه دهد.
توسعه اقتصاد دیجیتال، حلال مشکلات اقتصادی است
این نماینده مجلس توسعه اقتصاد دیجیتال و ایجاد تحول در نظام اقتصادی را محور کلیدی حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: شاهرگ اقتصاد دیجیتال را باید در توسعه فناوریهای دیجیتال در عرصه بانکها دانست که نهتنها خدمات کنونی بانکها را الکترونیکی و دیجیتال میکند، بلکه منجر به تحول در خدمات بانکها و در گام بعدی تحول در مفهوم بانک میشود.
به اعتقاد وی، با این روش میتوان بسیاری از مشکلات اقتصادی را که به اعتقاد برخی ناشی از تعارضات نظامات بانکی، مالی و نظامات قانونی در اداره و نظارت بر این حوزه است، رفع کرد؛ تعارضاتی که منجر به مشکلات عدیده هم برای مردم، هم بانکها، هم فعالان عرصههای مالی و هم حاکمیت شده است.
توانگر در ادامه به اهمیت نقشآفرینی بانکها برای تحقق این اهداف اشاره کرد و گفت: بانکها باید جایگاه خود در این زیستبوم را بهخوبی شناخته و بر تقویت نقش خود تمرکز کنند. بانکها باید تبدیل به پلتفرمهای زیرساختی شوند که با سپردهپذیری، تخصیص اعتبار و ارایه سرویسها و پروتکلهایی بر افتتاح و مدیریت حساب مشتریان یا حتی خلق انواع حسابهای جدید، فرصت فعالیت و خلق خدمات جدید، چه در حوزههای مالی و چه حتی بهکارگیری این زیرساختهای مالی در دیگر حوزهها، به توسعه این زیستبوم کمک کنند.
به باور توانگر، لازمه این اتفاق آن است که بانکها اولا بپذیرند که سرویسهای بانکداری خود را در اختیار فعالان زیستبوم و دیگر شرکتهای نوآوری قرار دهند و به open banking روی بیاورند و ثانیا بانکها وارد رقابت با شرکتهای زیستبوم نشوند و جایگاه و نقش زیرساختی و پلتفرمی خود را حفظ کنند: اینگونه، شرکتها و جوانان نوآور میتوانند از فرصتهای ورود به بازار خدمات مالی بیشتر بهرهمند شوند و خدمات بین بانکی و نسلهای جدیدتری از خدمات در کشور تجربه شود.
این نماینده مجلس، طرف دیگری که باید فرصت را برای تحقق هدف مقابله با تعارضات نظام بانکی فراهم کند، حاکمیت دانست و گفت: مجموعه اتفاقاتی که اغلب در لایه اجرا قابل حل است و برخی از آنها که نیازمند قانونگذاری و نظارت است؛ حاکمیت باید دائما توجه داشته باشد که قرار است حکمرانی کند و تلاش کند که بازیگران مختلف این زیستبوم بهدرستی در کنار یکدیگر قرار گیرند. پس عدم ورود به رقابت با بخش خصوصی که اخیرا رهبری هم بر آن تأکید کردهاند، از مهمترین الزامات این نقشآفرینی است.
او با تأکید بر اینکه حاکمیت نباید دچار چندگانگی نقش شود، اظهار داشت: گاهی شاید برخی ورودها و رقابتها با هدفهایی ازجمله توسعه کشور یا سرعت بالاتر باشد، ولی با ایجاد ساختارها و رویههای غلط اتفاقا در بلندمدت مانع رشد و توسعه کشور میشود.
توانگر در پایان با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم فصل جدید در پیشرفت بشر است، گفت: این انقلاب که هنوز در مراحل ابتدایی است، فرصتها و مسئولیتهایی بر دوش بشر میگذارد تا نه فقط طراحی فناوری جدید، بلکه شیوههای چابکتری را برای حکمرانی و ارزشهای مثبت شکل دهد که نحوه زیست، کار و ارتباطمان با یکدیگر را عمیقا دگرگون میکند تا بشر مطلوبیت بیشتری بهدست آورد، نه اینکه گرفتاری را مضاعف کند.