فاواپرس: معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، افشار خاکباز، با اعلام این خبر در نشست تخصصیای که در حاشیه مراسم اختتامیه سومین رویداد سالانه FaceCup برگزار شد، گفت: کارهایی در گذشته در خصوص ثبت اطلاعات هویتی و بیومتریک افراد انجام شده است. در همین راستا ادامه فعالیتهای سازمان ثبت احوال به آن بخش از ویژگیهای کارت ملی هوشمند که مغفول مانده مربوط میشود.
خاکباز با بیان این که سازمان ثبت احوال متولی احراز هویت در کشور است ادامه داد: به دلیل ماژولهای متفاوتی که در سامانه هدا تعریف شده باید با کمک شرکتهای مختلف و تخصصی به سامانه احراز هویت دیجیتال ملی و مرکزی برسیم. آمادگی این را داریم که از توانایی شرکتها و افراد خوشفکر و باتجربه در این حوزه استفاده کنیم.
او با اشاره به همکاری سازمان ثبت احوال با چند مجموعه دانشبنیان گفت: در خصوص تشخیص چهره محصول بومی در حال توسعه در سازمان ثبت احوال است که قابل رقابت با محصولات خارجی است و قرار است از آن در سیستمهای رسمی استفاده شود.
به گفته معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، اطلاعات هویتی اتباع خارجی در آینده نزدیک در این سازمان ثبت میشود.
خاکباز افزود: با توجه به اهمیت احراز هویت در فعالیتهای فضای مجازی به دنبال این هستیم که یک احراز هویت مطمئن و دقیق را در اختیار فعالان خصوصی و دولتی حوزه کسبوکار بگذاریم. در این راستا، پروژههایی تعریف شده است. ما پروژه GIS جمعیتی را هم در سازمان ثبت احوال کلید زدیم. این سیستم خیلی میتواند به نیازهای کشور کمک کند.
از سجام تا فناوریهای جدید مالی در بانک ملی
علیرضا ماهیار، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی، درباره فعالیتهایی که در سازمان بورس طی راهاندازی سجام انجام شده بود گفت: سرویسهای مختلفی روی سجام اجرا میشود که نشانه موفقیت این سیستم است. امروز ۴۱ میلیون نفر در سجام احراز هویت شدهاند و به طور مستمر پایش میشوند.
او با اشاره به فعالیتهایی که در راستای بررسی دادههای مشتریان در بانک ملی انجام شده بود گفت: پالایش دادهها برای شناسایی تعداد مشتریان به مدت هشت ماه به طول انجامید. ۵۲ میلیون و ۱۶۷ هزار مشتری زنده بر اساس اعلام ثبت احوال و همینطور سازمان ثبت داریم. شرکتهایی که مشغول فعالیتاند یا منحل شدهاند نیز در این آمار محاسبه شدهاند.
او ادامه داد: خدمات نیمه حضوری بانکی نیز در بانک ملی طراحی و آماده شد. به دنبال این اقدامات، دهه فجر سال گذشته پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ملی را با ریبرندیگ بانک اول من راهاندازی شد. بیش از ۳ میلیون افتتاح حساب غیرحضوری از بهمن سال گذشته تا الان در بانک ملی رخ داده است.
ماهیار با اشاره به این که به طور متوسط روزانه چهار تا شش هزار نفر در سامانه بام افتتاح حساب ارزی میکنند گفت: این فرآیند به صورت کاملا برخط و با استفاده از هوش مصنوعی پیش میرود. فرآیندهای ثبتنام و ارسال مدارک دریافت ارز مسافری و ارز حج نیز در پلتفرم بله انجام میشود. حتی پرداخت هزینه نیز لازم نیست در شعبه انجام شود بلکه کاربر میتواند به صورت آنلاین پرداخت کند.
تابوی دستیار مالی هوشمند هنوز شکسته نشده است
معاون فناوری اطلاعات بانک ملی درباره استفاده از فناوریهای جدید در بانکداری ایران گفت: به نظرم تابوی احراز هویت دیجیتال و امضای دیجیتال در صنعت بانکی شکسته شده است. تابوی دستیار مالی هوشمند هنوز شکسته نشده است و ما به دنبال پیگیری راهاندازی این فناوری هستیم. تکنولوژی جدیدی در زمینه پرداخت وجود دارد که بدون نیاز به کارت و گوشی امکان پرداخت را فراهم میکند. تا به امروز این سیستم هک نشده است و براساس الگوها و رگهای کف دست کار میکند. زیرساخت این سیستم در کشور وجود دارد و دو استارتآپ به دنبال فراخوان ما، برای طراحی این سیستم پرداخت اعلام آمادگی کردهاند. این فناوریها به چابکسازی فرآیند بانکی کمک میکند.
او در پاسخ به پرسشی درباره وجود اختلال و کندی در سامانه بام در روزهای پایانی ماه گفت: معمولا از بیستم هر ماه تا هفتم ماه بعد از آن به دنبال پرداخت یارانهها و موارد دیگر دچار مشکل میشدیم. از آذر ماه سال گذشته بدون این که یک بیت یا محل ذخیرهسازی اضافه شود، با تغییر کارکرد در نرمافزار این مشکل را به حداقل رساندیم. قطعا ایدهآل ما این نیست و چند روزی اختلال یا کندی وجود دارد اما امیدواریم از ابتدای تیر ماه با تعهدی که شرکت خدمات انفورماتیک دارد به طور کامل این مشکل برطرف شود.
ماهیار با اشاره به نقش فینوداد در شکلگیری فناوریهای مالی در بانک ملی گفت: اگر استارتآپهای فینوداد نبودند ما نمیتوانستیم انقدر چابک عمل کنیم. البته من نمره خوبی به عملکرد خودمان نمی دهم چون هنوز خیلی میتوانیم بهتر کار کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه، محمد علی اخایی، معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمند سازی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کرد سیستم موبایل کانکتینگ این اپراتور به زودی اجرایی میشود.
او درباره این سیستم احراز هویت گفت: چنین سیستمی مشابه گوگل ساین این و فیسبوک ساین این عمل میکند و از احراز هویت مجدد جلوگیری میکند.
در این پنل محمد صبری دبیر علمی رویداد فیسکاپ، نیز گفت پیشرفت شرکتهای دانش بنیان در حوزه هوش مصنوعی همتراز با دنیا است و در زمینه تکنولوژی هیچ مشکلی نداریم. در زمینه تنظیم گری اما بسیار عقب هستیم که این باعث شده هم تصمیم گیری برای سازمانها مشکل باشد و هم رقابت ناسالم بین شرکتها شکل گیرد. اگر تنظیمگری به شکل دقیق و درست انجام شود، شاهد عملیاتی شدن سریعتر پروژهها خواهیم بود و بدین ترتیب شکوفایی اقتصاد هوش مصنوعی را نیز شاهد خواهیم بود.