میزگرد «هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت» در جریان برگزاری سی و دومین کنفرانس بینالمللی مهندسی برق، برگزار شد و معاون فنی و مهندسی ایرانسل در این نشست به بهرهوری بیشتر از هوش مصنوعی در صنعت و کسبوکارها تأکید کرد.
به گزارش فاواپرس به نقل از روابطعمومی ایرانسل، این میزگرد، عصر دومین روز برگزاری سی و دومین کنفرانس بینالمللی مهندسی برق، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳، با حضور حسن بولوردی، معاون فنی و مهندسی ایرانسل؛ رضا کاظمی، معاون راهکارهای دیجیتال و هوشمندسازی تحقیق و توسعه همراه اول؛ محمدباقر منهاج، استاد دانشگاه امیرکبیر؛ علیاکبر جلالی، استاد مهمان دانشگاه مریلند؛ محمدشهرام معین، دانشیار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میرمهدی، استاد دانشگاه و مظفرپور، کارشناس فناوری اطلاعات و جمعی از فعالان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و دانشجویان در سالن کنفرانس دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد.
مزایای هوش مصنوعی در صنعت تلکام
معاون فنی و مهندسی ایرانسل در این میزگرد، به استفاده و بهرهوری ایرانسل از هوش مصنوعی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: «روزانه با اخبار و اطلاعاتی درباره هوش مصنوعی، تأثیرات آن و سرمایهگذاریهایی که شده است مواجه، هستیم. برای استفاده از حداقل مزایای هوش مصنوعی و شتابدهی به آن در صنعت، نیاز به فرهنگسازی، شناخت نیازها به صورت واقعی در حوزهها، شناخت مهارتهای موردنیاز و استقرار آن در سازمانها و صنعت و استفاده از نیروی انسانی متخصص داریم.»
او افزود: «یکی از بزرگترین و مهمترین استفادههای هوش مصنوعی در صنعت تلکام، بهرهوری از آن در موضوع دیتا است و برای مجموعههایی که دیتای بیشتری دارند، استفاده از هوش مصنوعی، بهرهوری بیشتری نسبت به دیگر سازمانها دارد. موضوع مهم بعدی برای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت، موضوع امنیت دادهها و پلتفرمها است. در ایرانسل نیز، پروژههای در حوزه هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای عملیاتی شرکت در بخشهای شبکه، بازاریابی و ارتباط با مشتریان تعریف شده است تا پس از فرهنگسازی و آموزش درست، زمینه استفاده و بهرهوری بیشتر از هوش مصنوعی فراهم شود.»
بولوردی ادامه داد: «در مجموعه ایرانسل لبز، آزمایشگاه هوش مصنوعی راهاندازی شده است که علاوه بر بخش تحقیق و توسعه، برای پیشرفت بیشتر و استفاده بهینه از هوش مصنوعی، از توان استارتاپها و حمایت از آنها، اقدامات لازم به صورت متمرکز انجام شود. همچنین در بخش بازاریابیِ ایرانسل نیز پروژههایی تعریف شده است که با استفاده از دادههای موجود، برگزاری کمپینها و تبلیغات، هوشمند شده و برای هر فرد به شکل اختصاصی تعریف شود.»
برنامههای ایرانسل در حوزه هوش مصنوعی
معاون فنی و مهندسی ایرانسل با اشاره به همکاری با سایر سازمانها برای بهینهسازی هوش مصنوعی، تأکید کرد: «در کنار راهاندازی آزمایشگاه تخصصی هوش مصنوعی در ایرانسل، همواره مشارکت با دانشگاهها و تعریف آزمایشگاههای مشترک و ایجاد زیرساختی برای استفاده دانشجویان، استادان و شرکتهای دانشبنیان، از جمله مهمترین برنامههای ایرانسل است. با توجه به دادههای موجود که بسیاری از آنها دیتاهای اختصاصی هستند، ایرانسل میتواند به متخصصان و استارتاپهای فعال در حوزه هوش مصنوعی، برای ایجاد سرویسها و پلتفرمها همکاری کند.»
سی و دومین کنفرانس مهندسی برق ایران، امسال نیز همچون دوره گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل به عنوان حامی اصلی، برگزار شد و ایرانسل در این کنفرانس، از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، به انتقال تجربههای خود درباره پیشتازی در زمینههایی همچون راهاندازی 5G و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.
این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد.
ایرانسل، با هدف شناسایی و تشویق ایدههای نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر فناوریهای نوین تلفن همراه، ارائه خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، تجربههای راهاندازی مرکز نوآوری، تحقیق و توسعه ایرانسل (ایرانسل لبز) و فعالیت در زمینه نوآوری و آموزش و ارائه مزیتها و توانمندیهای خود برای جذب فارغالتحصیلان نخبه دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت.