فاواپرس: آبانک برای مشتریان بانک آینده انتخاب مناسبی است؛ چرا که دیگر نگران امنیت حساب بانکی خود نیستند، خدمات بانکی مورد نیازشان را در آن شخصیسازی میکنند و با استفاده از یک اپلیکیشن، از چندین خدمت به دور از هر پیچیدگی، آسان و سریع استفاده میکنند.
آبانک در نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (اینوتکس) ۲۰۲۴ در غرفه ارتباط فردا حضور داشت و پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک و مریم بابایی، مدیر محصول آبانک، گفتوگویی درباره خدمات این راهکار جدید داشتهاند.
عطاآبادی در ابتدا با اشاره به فعالیت آبانک، گفت: «مرحله فعالیت آزمایشی آبانک در زمستان ۱۴۰۰ آغاز شد؛ اما فرآیند عملیاتی و تجاریسازی از سال ۱۴۰۲ شکل گرفت و خوشبختانه در این بازه زمانی، به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کردیم.»
وی افزود: «آبانک در طبقهبندی قوانین فعلی بانک مرکزی در گروه نئوبانک قرار گرفته و فارغ از تعاریفی که هست یک اپلیکیشن فینتک با رابط کاربری منحصر به فرد محسوب میشود؛ چراکه در تسهیل نیاز کاربران بدون مراجعه به شعب بانک نقش دارد و بهعنوان مثال، افتتاح حساب بلندمدت بدون نیاز به مراجعه حضوری و فرآیندهای کاغذی زمانبر تنها در زمان چند دقیقه، از جمله خدمات آبانک است.»
شخصیسازی مهمترین مزیت رقابتی آبانک است
در ادامه، بابایی آبانک را یک بانک دیجیتال همهکاره معرفی کرد و گفت: «مشتریان میتوانند تمام خدمات بانکی مورد نیازشان را از آبانک دریافت کنند و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک، از خدماتی مانند افتتاح انواع سپرده و کارت و انواع انتقال وجه استفاده کنند. خدماتی که آبانک در نظر دارد در آینده به کاربرها ارائه کند، گستردهتر خواهد شد و مواردی مثل کهربا، ریال دیجیتال، حساب مشترک و حقوقی، تسهیلات و کارت اعتباری و کارت هدیه را در بر خواهد گرفت.»
مدیرمحصول آبانک تاکید کرد: «شخصیسازی مهمترین مزیت رقابتی آبانک است زیرا کاربر میتواند ویجتهای موردعلاقه و پرکاربرد نظیر تراکنشهای پرتکرار و… را طبق نیازها و سلیقه شخصی چیدمان کند که این قابلیت در دیگر اپلیکیشنها نیست.»
ریال دیجیتال از جمله سرویسهای مهم در آبانک است
در ادامه مدیر اجرایی آبانک خاطرنشان کرد: «حدود ۶۰ درصد تراکنشها در آبانک، شامل انتقال وجه از طریق سامانههای پل، ساتنا و پایا است و شمار زیادی افتتاح حساب ثانویه مانند افتتاح حساب بلندمدت، در این اپلیکیشن اتفاق میافتد.»
وی عملکرد آبانک را از ابتدای سال ۱۴۰۲ موفق دانست و گفت: «آبانک در این بازه زمانی حدود ۲۷۰ درصد نرخ رشد نصب داشته است.»
عطاآبادی ادامه داد: «یکی از قابلیتهای آبانک این است که در صورت احراز هویت در بانک آینده و دارابودن ایران کارت میتوان در آبانک نیز از این خدمات استفاده کرد.»
وی افزود: «ریال دیجیتال از جمله سرویسهای مهم آبانک است که در بستر اصلی بانک مرکزی رونمایی شده، اما هنوز به صورت کامل راهاندازی و عملیاتی نشدهاست.»
بابایی نیز بانک آینده را جزء نخستین بانکهای ارائهکننده ریال دیجیتال با تجربه کاربری بهتر معرفی کرد و گفت: «آبانک همراستا با دیگر بانکهای دیجیتال در زمینههای شارژ حساب، کیف به کیف، کیفهای تجاری، کیفهای حقیقی و اقدامات مشابه، برنامهها را براساس دستورالعمل قوانین بانک مرکزی پیش بردهاست و در راستای ارائه خدماتی مثل دریافت وام، پرداخت قبوض، حتی شارژ کارتهای مخصوص مثل کارت مترو، تاکسیرانی و…. برنامهریزی و پیادهسازی انجام داده است که به زودی عملیاتی میشود.»
امکان خلاقیت نئوبانکها زمینه بهبود عملکرد را ایجاد میکند
مدیر اجرایی آبانک به اهمیت ایجاد خلاقیت در بهبود عملکرد سیستمهای بانکی اشاره کرد و گفت: «مهمترین نقش رگولاتوری در فعالیت نئوبانکها، رفع محدودیتهاست و بهتر است بهجای مرزبندی وظایف، پس از مشخصشدن خطوط قرمز، خلاقیت در اجرای طرحها و برنامهها به شرکتها و سیستمها واگذار شود تا بتوان به عملکرد مطلوب و خلق ارزش به مشتریان دست یافت.»
مدیر محصول آبانک نیز امکان ارائه خدمات بیشتر در اپلیکیشنها را عامل جذابیت دانست و گفت: «فعالسازی برخی خدمات مانند کهربا، خدمات کارت اعتباری، تسهیلات و… بر روی اپلیکیشنها و نئوبانکها، نیاز به حضور در شعب و بسیاری از فرایندهای کاغذی را برطرف میکند و میتواند به افزایش تمایل افراد در استفاده از خدمات دیجیتال نیز کمک کند.»
تسهیلگری در صنعت پرداخت جزء تحولات آینده نئوبانکها است
عطاآبادی در انتها چشمانداز نئوبانکها را در آینده، روشن پیشبینی کرد و گفت: «مفهوم ارائه خدمات در نئوبانکها برخلاف شعب حضوری، متفاوت است و گرچه نقش شعب بانک و مراجعه حضوری بسیار مهم و مورد توجه بسیاری از افراد است، اما نمیتوان تحولات آینده در زمینههای مختلف نظیر تسهیلگری و فراگیری خدمات بانکی برای همه مردم را در صنعت پرداخت نادیده گرف.»
بابایی نیز ارائه خدمات نوآورانه و خلاقانه را آینده بانکها دانست و گفت: «امروزه بیشتر خدمات بانکی از طریق اپلیکیشنها ارائه میشود و گرچه نسل گذشته تمایل به مراجعه حضوری به شعب بانکها دارند، اما ما با نسلی روبهرو هستیم که چندان تجربه و تصوری از شعب حضوری ندارند و به نظر میرسد در آینده، استقبال از بانکهای دیجیتال افزایش قابلتوجهی پیدا کند و امید است نئوبانکها در ایران نیز همانند کشورهای پیشرو، در مسیر بهتری قرار بگیرند.»