فاواپرس: گزارش سال ۱۴۰۲ گروه اسنپ با عنوان «مسیر همراهی» و با هدف بررسی عملکرد زیرمجموعههای گروه اسنپ از جمله اسنپخودرو، اسنپباکس، اسنپفود، سوپرمارکت اسنپ، اسنپپی، اسنپتریپ، اسنپشاپ و اسنپدکتر منتشر شد. به گفته اسنپ٬ تا پایان سال ۱۴۰۲ این مجموعه ۷هزار و ۵۲۶ نفره به بیش از ۷۲ میلیون کاربر ثبتنامی سوپراپلیکیشن خود خدمات ارائه داده است.
إیاد القصار و محمود فوز، بنیانگذاران گروه اسنپ، در ابتدای این گزارش عنوان میکنند: «اسنپ در ۱۳۹۳ خورشیدی با اتکا به ذهن پویا و خلاق جوانان ایرانی متولد شد. بیشک، بدون پشتکار تیم ۷ هزار و ۵۲۶ نفره گروه اسنپ و همکاری بیدریغ میلیونها راننده، فروشنده، رستوراندار، هتلدار، پزشک و متصدی داروخانه تحقق این رویای بلندپروازانه ممکن نبود. در قبال این سرمایه بینظیر انسانی، مهمترین مسئولیت خود را حفظ انگیزه و امید در کسانی که با ما هممسیر شدهاند میدانیم. باور ما بر این است که اگر یک کسبوکار در مسیر خودش ایستادگی کند برای تمام کسبوکارها ایستادگی کرده است. همچنان کارهای زیادی برای انجام دادن و نقاط بسیاری برای بهبود داریم و در روشناییهای شهر نگاهمان رو به آینده است.»
سوپراپ اسنپ؛ سرویسی با ۷۲ میلیون کاربر
داستان شکلگیری سوپراپ اسنپ به ۵ سال پیش برمیگردد و از آن زمان تا کنون٬ این شرکت توانسته سرویسها و قابلیتهای متنوعی را به این اپلیکیشن اضافه کند. به گفته اسنپ سوپراپلیکیشن این شرکت حالا بیش از ۷۲ میلیون کاربر دارد که این رقم شامل اکانتهای ساخته شده با شمارههای مختلف میشود. خود اسنپ نیز در گزارش اشاره کرده که ممکن است برخی با چند شماره تلفن مختلف در این سوپراپلیکیشن ثبت نام کرده باشند.
به گفته اسنپ تعداد کاربران سوپراپلیشن اسنپ در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ میلیون ۹۹۶ هزار نفر رشد داشته که این رقم در مقایسه با سال قبل خود افزایش ۱۶ درصدی را نشان میدهد.
آمار جالب دیگری که اسنپ در خصوص سوپراپلیکیشن خود در این گزارش ارائه میدهد٬ تعداد دفعات باز کردن سوپراپ در سال گذشته است که رقمی بالغ بر ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون مرتبه است. از این میزان٬ کاربران اندرویدی با بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مرتبه در رتبه اول قرار دارند و کاربران وباپلیکیشن و آیاواس در رتبهها بعدی قرار دارند. البته تعداد بالای کاربران وباپلیکیشن نیز میتواند به دلیل محدودیتهای کاربران آیاواس در استفاده از اپلیکیشن اصلی اسنپ باشد.
به گفته اسنپ متوسط دفعات باز کردن روزانه سوپراپ اسنپ چیزی حدود ۱۴ میلیون ۶۶۹ هزار مرتبه در روز است.
پنج سرویس محبوب سوپراپ اسنپ
از میان تمام سرویسهایی که در سوپراپ اسنپ ارائه میشوند٬ ۵ سرویس بیشترین محبوبت را دارند. همانطور که انتظار میرفت٬ اپلیکیشن تاکسی اسنپ در رتبه اول قرار دارد و سرویس غذا یا همان اسنپ فود در رتبه دوم و سوپرمارکت و سرویس اعتباری و اسنپ باکس نیز در ردههای بعدی قرار دارند.
به گفته گروه اسنپ٬ سرویس تاکسی آنلاین این مجموعه در سال گذشته بیش از ۳ میلیارد و ۲۵۷ میلیون مرتبه بازدید داشته است. میزان بازدید سرویس غذا که در رتبه دوم قرار دارد حدود ۳۴۸ میلیون مرتبه است که نشان میدهد سرویس تاکسی اسنپ همچنان پربازدیدترین و البته پراستفادهترین سرویس گروه اسنپ است.
اما از حیث میزان رشد سرویسهای سوپراپ اسنپ در سال ۱۴۰۲ داستان کمی متفاوت است. سرویس اعتباری (قسطی) اسنپ در سالی که گذشت با رشد ۷۹۶ درصدی تواسته رتبه اول بالاترین رشد در بین سرویسهای این مجموعه از لحاظ تعداد سفارش موفق به خود اختصاص دهد. سرویس فروشگاه با ۱۸۸ درصد٬ سرویس اتوبوس با ۱۰۳ درصد٬ قطار با ۷۲ درصد و سوپرمارکت با ۴۰ درصد رشد در رتبههای بعدی این بخش به حساب میآیند. این مسئله به خوبی تمرکز گروه اسنپ بر توسعه دیگر سرویسهای سوپراپلیکیشن را نشان میدهد.
سهم ۹۲ درصدی اسنپ از بازار تاکسیهای آنلاین
همانطور که در بالا اشاره شد٬ سرویس تاکسی آنلاین اسنپ یا همان اسنپ خودرو٬ همچنان مهمترین و البته پراستفادهترین محصول گروه اسنپ محسوب میشود. اسنپ در گزارش سال ۱۴۰۲ خود عنوان میکند که سهم تاکسیهای آنلاین از کل سفارشهای تاکسی درون شهری حدود ۵.۵ الی ۶ درصد است. این مسئله نشان میدهد که تاکسیهای اینترنتی از جمله اسنپ همچنان راه طولانی برای گرفتن سهم عمده از این بازار را دارند.
گروه اسنپ همچنین در این گزارش اعلام کرده که با بیش از ۱ میلیارد و ۳۷۶ میلیون سفر در سال ۱۴۰۲ سهم ۹۲ درصدی از بازار تاکسیهای آنلاین را در اختیار دارد و از این حیث همچنان دست نیافتنی محسوب میشود. در کل کاربارن اسنپ بیش از ۱۱.۸ میلیارد کیلومتر را با سرویس اسنپ خودرو طی کردهاند.
اما آمارهای اسنپ به همین جا ختم نمیشود. تعداد کل کاربران سرویس اسنپ خودرو از ابتدا تا کنون به بیش از ۷۲ میلیون و ۳۶۳ هزار کاربر میرسد و تعداد کاربران فعال این سرویس در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۱ میلیون و ۹۲۹ هزار نفر است.
همچنین تعداد کل کاربران راننده اسنپ به بیش از ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار نفر میرشد که از این میزان بیش از ۳ میلیون ۳۰۵ هزار نفر آنها در سال ۱۴۰۲ فعالیت داشتهاند.
در رکوردها نیز ۱۳ اسفند سال گذشته با بیش از ۵ میلیون ۵۲ هزار سفر رکورد سفرهای روزانه و دی ماه با بیش از ۱۲۷ میلیون ۷۸۵ هزار سفر رکورد سفرهای ماهانه شکسته شده است.
به گفته اسنپ میزان سفرهای سالانه اسنپ خودرو در مقایسه با سال قبل خود رشد ۲۰ درصدی داشته و تعداد سفرها نیز در مقطع مشابه رشد بالغ بر ۲۸۰ میلیون را ثبت کرده است.
در ادامه میتوانید نمودار شهرای دارای بیشترین سفر تاکسی اسنپ را مشاهده کنید. اسنپ میگوید سرویس تاکسی این مجموعه در حال حاضر در ۳۲۳ شهر بزرگ و کوچک فعال است.
همچنین پرسفرترین کاربر اسنپ خودرو نیز شخصی با ۸ هزار و ۵۴۳ سفر و مبلغ پرداختی ۱۷۲ میلیون تومان است.
رانندگان اسنپ
اسنپ در گزارش ۱۴۰۲ خود به ارائه آمار از رانندگان ناوگان اسنپ نیز پرداخته که شامل ارقام جالبی نیز هستند. به گفته اسنپ در سال ۱۴۰۲ میانگین درآمد ماهانه رانندگان تمام وقت ناوگان اسنپ به بیش از ۱۹ میلیون تومان میرسد و این رقم برای رانندگان پاره وقت بالغ بر ۸ میلیون تومان است.
در ادامه میتوانید ترینهای این حوزه را مشاهده کنید. نکته جالب درآمد ۶۷۵ میلیون تومانی یکی از رانندگان با ۸ هزار ۷۰۰ سفر انجام شده است.
اسنپپرو؛ سرویس جدید اسنپ در ۱۴۰۲
اسنپ همچنین در سالی که گذشت قابلیتهایی را نیز بر اساس نیازهای کاربران به سوپراپ خود اضافه کرد که سرویس اسنپپرو که یه سرویس اشتراک گروه اسنپ محسوب میشود از مهمترین آنها به حساب میآید.
سوپراپ اسنپ در ۱۴۰۲ سرویس اشتراک اسنپپرو را برای مشترکان حرفهای خود فعال کرد. اسنپپرو سرویس اشتراک حرفهای سوپراپ اسنپ محسوب میشود که در شروع کار خود روی ۳ سرویس خودرو، غذا و سوپرمارکت (تحویل فوری) فعال شد. در این سرویس، به ازای پرداخت مبلغ اشتراک اسنپپرو، مزایای ویژه و تخفیف اسنپ، به مدت ۱ ماه، بهطور خودکار فعال میشود. اسنپ پرو در حال حاضر در شهرهای تهران٬ اصفهان٬ کرج٬ اهواز٬ مشهد٬ تبریز٬ شیراز و قم فعال است.