به گزارش فاواپرس، شرکت پیشگامان فنآوری و دانش آرامیس که با برند تپسی شناخته میشود، هفتم آذر امسال به عنوان صد و شصت و چهارمین شرکت وارد بازار دوم فرابورس شد. این استارتآپ از سال گذشته در تلاش برای عرضه سهام خود بود. امیدنامه این شرکت که به تازگی در سایت فرابورس ایران منتشر شده است نشان میدهد تپسی در پنجمین سال فعالیت خود به سوددهی رسیده و طی پنج سال از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ رشد ۱۳۴ درصدی را در فروش تجربه کرده، هرچند سود حاصل نسبت به سود کسبوکارهای بزرگ حاضر در بورس، کمتر است.
به سبب حجم شرکتهای استارتآپی و همچنین داراییهای نامشهود آنها امیر هامونی، مدیرعامل پیشین فرابورس، تاکید کرده که سهام تپسی به صورت غیرمستقیم عرضه خواهد شد: «این شرکتها نسبت به شرکتهایی که تاکنون روی تابلو آمدهاند ریسک بالاتری دارند؛ به همین دلیل یکی از شرایط ۱۷گانه هیاتمدیره سازمان بورس این است که در مرحله اول سهام به شکل مستقیم عرضه نشود بلکه به طور غیرمستقیم از طریق سرمایهگذاران حرفهای، صندوقهای سرمایهگذاری و نهادهای مالی سهام را عرضه خواهیم کرد.»
درآمد و سود
اطلاعات منتشرشده در امیدنامه تپسی حاکی از آن است که این شرکت در پایان سال مالی ۹۹ بیش از ۱۷۴ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. این در حالی است که درآمد این شرکت در پایان سال مالی ۹۸ بیش از ۱۸۱ میلیارد تومان بوده. در امیدنامه تپسی تاکید شده درآمد این شرکت به دلیل شیوع کرونا در کشور و افت چشمگیر سفرهای درونشهری کاهش یافته است.
بر اساس آنچه گفته شده، درآمد تپسی از طریق دریافت ۱۵ درصد هزینه سفر به عنوان کمیسیون است که پس از کسر مالیات به ۱۳.۷۶ درصد هزینه سفر میرسد.
این شرکت در پایان ۹۹ اندکی بیش از چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سود خالص داشته و به هر سهم آن ۴۰ ریال سود اختصاص داده است. همین ارقام نشان میدهد عرضه سهام این شرکت استارتآپی در بازار سرمایه احتمالاً با واکنش چندان مثبت سهامداران روبهرو نشود و در گام اول، عرضه غیرمستقیم سهام روشی مطمئنتر است. با وجود این، این شرکت پیشبینی کرده است در پایان ۱۴۰۴ نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان سود خواهد داشت.
مسافران و رانندگان
امیدنامه کتابچهای است که شرکتهای در آستانه عرضه سهام برای جلب نظر سهامداران و سرمایهگذاران منتشر میکنند که در آن علاوه بر آمارهای مالی، وضعیت بازار در آن صنعت بهخصوص و آینده درآمدی شرکت نیز بررسی شده است.
در امیدنامه تپسی آمده است که این شرکت در ۱۳ استان کشور حضور دارد و مجموع رانندگانی که در پایان ۹۹ با این شرکت همکاری داشتهاند به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. همچنین تعداد مسافران تپسی در پایان سال گذشته به حدود ۱۷ میلیون نفر رسیده است.
تهران با سهم ۴۶درصدی بزرگترین بازار تپسی است و پس از آن استان خراسان رضوی با ۱۹ درصد قرار دارد.
این شرکت هرچند در بهمن ۹۴ تاسیس شده، عملاً کار خود را از سال ۹۵ آغاز کرده و هماکنون ۱۵ سهامدار حقیقی و حقوقی بیش از ۹۱ درصد سهام آن را در اختیار دارند. مهمترین سهامدار حقیقی تپسی میلاد منشیپور مدیرعامل این شرکت است.