علیبابا به هدف ارتقای کیفیت خدمات در صنعت گردشگری و معرفی مناطق دیدنی کشور، با رونمایی از پلتفرم جدیدش «علی بابا پلاس» بستری برای اشتراک نظرات و تجربه مردم از سفر را فراهم کرده است.
علیبابا پلاس، آخرین محصول شرکت سفرهای علیبابا چندی پیش رونمایی شد. این پلتفرم که بر پایه محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC پیادهسازی شده، این امکان را فراهم کرده تا مسافران نظرات و تجارب خود از مقاصد سفرشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بتواند راهنمای سفری مناسب برای افرادی که قصد سفر دارند باشد. این محصول در فاز اول مناطق گردشگری پنج شهر پرمخاطب کشور یعنی مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و رشت را در برگرفته است. مقاصد گردشگری در این محصول به پنج دسته خورد و خوراک، جاذبههای گردشگری، خرید و اقامت طبقهبندی شده و برای هر شهر دستکم ۳۰۰ مکان به نمایش در آمده است.
«مجید حسینینژاد» مدیرعامل علیبابا در رابطه با این محصول گفت: «همانطور که از اسمش برمیآید، علیبابا پلاس بخشی از آینده علیبابا است. ما اهداف بلندی مثل «توانمندسازی جامعه برای خلق تجربه شایسته سفر» و «خلق ثروت برای مناطق محروم» را دنبال میکنیم.»
او رسالت علی بابا را در گروی دو مساله دانست و گفت: «در قدم اول به سمت ایجاد چرخهای برای تولید و استفاده از محتوای دسته اول مسافران حرکت میکنیم. سپس با انعکاس نظرات مردم و تجربههای منحصر به فرد خودشان از جاذبههای موجود در شهرها، خدمات علیبابا در چرخه سفر (بهخصوص در حین سفر) تکمیل خواهد شد. بهعلاوه تلاش ما پوشش مناطق ناشناخته کشورمان است که از طریق علیبابا پلاس عملیاتی است.»
حسینی نژاد اعلام کرده در چند روز اولیهای که این سرویس رونمایی شده، بیش از ۳ هزار تجربه در علی بابا پلاس به ثبت رسیده است. او باور دارد که با مشارکت مردم در این پلتفرم، کیفیت خدمات گردشگری در ایران به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند: «بهاینترتیب خدماتدهندگان و تأمینکنندگان برای بهبود جایگاهشان در نگاه مسافر هر چه میتوانند انجام میدهند، چراکه درآمدشان مستقیماً به نظرات مشتریان وابسته است.»
در حال حاضر تمامی ۱۵۶۰ مقصد سفر با ۱۵ تصویر در علی بابا پلاس به نمایش درآمده و برای هر کدام اطلاعات دسترسی کاملی (لوکیشن و آدرس) موجود است. بهعلاوه شماره تلفن مقاصد و سایر اطلاعات مرتبط، امکانات و تجهیزات نیز آورده شده است. همچنین طبق برنامه زمانی اعلامشده، وضعیت آبوهوا، موقعیت مکانی کاربر جهت راحتی در پیدا کردن مقاصد نزدیک و سفرسازی (Trip Planner)، بهزودی در این پلتفرم جای خواهد گرفت. آنطور که اعلام شده تعداد شهرهای علیبابا پلاس نیز با اضافه شدن کیش، قشم، یزد، اهواز و گرگان تا نوروز ۱۴۰۰ به عدد ۱۰ افزایش خواهد یافت.
«حسین ساداتیپور» مدیر محصول علیبابا پلاس، در رابطه با تکنولوژی این محصول میگوید: «در فرآیند پیادهسازی علیبابا پلاس، ما به سراغ زبان برنامهنویسی Go و Vue3 رفتیم که یکی از بهروزترین تکنولوژیهای حال حاضر دنیا است. بنابراین در عین سادگی، به قابلیتهایی همچون بهینگی، مقیاسپذیری و همزمانی (Concurrency) نگاه ویژهای شد. اما در نگاه کاربر، ازآنجاکه جابجایی بین مقاصد گردشگری یک شهر، بعضاً در حین گشتوگذار مسافر اتفاق میافتد، موفق شدیم از طریق ارائه راهکارهای فنی، سرعت بارگزاری را به طرز محسوسی بالا ببریم.»
به گفته ساداتی پور تا دو ماه آینده نیز از نسخه کامل علیبابا پلاس در اپلیکیشن علیبابا رونمایی خواهد شد. او ورود این بخش به اپلیکیشن علی بابا را نویدبخش توسعه امکانات ویژهای میداند که میتواند همراهی بیشتری برای مسافرین ایجاد کند.
به نظر میرسد علیبابا با سرمایهگذاری بر این محصول، تلاش کرده تا سبد خدمات خود در دیگر لایههای سفر را تکمیل و زیرساختهای لازم برای توسعهاش را هموار کند. به عبارت دیگر علیبابا بهمرور در حال حرکت از فضای رزرواسیون به سمت پوشش کل چرخه سفر است و دیگر فقط پلتفرم فروش بلیت و تور و مواردی از این قبیل نیست.
به گفته روابط عمومی این شرکت، علیبابا پلاس در بلندمدت با مشارکت مردم و اضافه شدن مناطق بیشتر، تبدیل به بستر مرجع «جمع تجربههای سفر» و تبادل اطلاعات گردشگری در جامعه خواهد شد. برای نمونه از ابتدای سال ۱۴۰۱ امکان درخواست فعالیت کاربران به این محصول اضافه خواهد شد، بهنحویکه میتوانند محتوا تولید کرده و POI منحصر به تجربه سفرشان را به محصول اضافه کنند.