به گزارش پیوست، مدیرکل استاندارد و تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در نامهای خطاب به وزارت صمت، ممنوعیت ثبت سفارش واردات ۳ مدل گوشی هوشمند «شیائومی 11T و 11T Pro و وانپلاس ۹» را خواستار شده است.
در همین حال او در نامهای دیگر به انجمن ورادکنندگان موبایل نام ۲۴ مدل گوشی را برای رفع مشکل برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری کشور ذکر کرده؛ اما واردکنندگان میگویند با توجه به تحریمها امکان رفع این مشکل از سوی شرکتهای تولیدکننده گوشی تلفن همراه وجود ندارد و بدین ترتیب واردات آن ۲۴ مدل دیگر نیز ممنوع خواهد شد.
در میان نامهای اعلام شده از سوی رگولاتوری، برندهای مطرحی نظیر شیائومی، وان پلاس، ریلمی، اوپو، نوکیا، کترپیلار و آلکاتل دیده میشوند که برخی از مدلهای پرفروش این برندها مانند Poco X3, Redmi Note 10, Mi 11 Lite, Mi 11T, Mi 11T Pro در این فهرست قرار دارند. فروشندگان گوشی در بازار به پیوست میگویند با توجه به نزدیکی پایان سال و افزایش تقاضا برای خرید گوشی موبایل، این ممنوعیت جدید، میتواند باعث کمبود گوشی در بازار و افزایش قیمتها شود.
در تیر ماه امسال نیز واردات ۱۸ مدل از گوشیهای شیائومی، ریلمی و نوکیا ممنوع شد و هنوز بعد از گذشت حدود ۷ ماه از این اتفاق، ممنوعیت واردات این گوشیها بهطور کامل برداشته نشده است.
هرچند با رایزنیهایی که توسط فعالان بازار و ورادکنندگان با مدیران شیائومی صورت گرفت، مشکل برقراری تماس با شمارههای اضطراری در برخی از مدلهای گوشیهای شیائومی برطرف و واردات آنها از سر گرفته شد؛ اما موضوعی که توسط فعالان بازار و واردکنندهها مطرح شده این است که این مشکل، مربوط به گوشیهای شیائومی نیست و باید از داخل کشور و توسط اپراتورها برطرف شود. موضوعی که هنوز هیچ یک از نهادهای دولتی و حاکمیتی به آن واکنش نشان ندادهاند.
در دور جدید ممنوعیت واردات برخی گوشیهای تلفن همراه، ۱۶ آذر ماه نامهای به امضای گرشاسب جمشیدنژاد، مدیرکل استاندارد و تایید نمونه رگولاتوری خطاب به رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی صادر شده است که در نام ۲۴ مدل گوشی هوشمند چینی با برندهای مختلف برای رفع مشکل برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری اعلام و تا ۳۰ آذر ماه برای حل این مشکل فرصت داده شده است؛ اما پیش از این دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، راهکارهایی برای برطرف شدن مشکل برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری کشور در گوشیهای شیائومی ارائه کرده بود اما نهادهای نظارتی، خواستار انتشار بهروزرسانی از سمت شرکت تولیدکننده یعنی شیائومی بودند.
موضوعی که به دلیل تحریمها و فعالیت غیرمستقیم این شرکت چینی در ایران، فعلا امکانپذیر نیست. با این حال گفته میشود، علت اصلی این مشکل، حذف فایل ECC شمارههای تماس اضطراری (Emergency Call Code) روی سیمکارتهای اپراتورهای ایرانی است.
در نامه دیگری که ۱۹ دی امسال خطاب به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت نوشته شده، درخواست ممنوعیت ثبت سفارش واردات ۲ مدل گوشی شیائومی و یک مدل وانپلاس داده شده است.
گوشیهای موبایل برای برقراری تماس با سرشمارههای اضطراری، ابتدا اطلاعات موجود روی سیمکارت (فایل ECC) را میخوانند و با سرشمارههای تعریف شده روی سیمکارت تماس برقرار میکنند. اگر این اطلاعات روی سیمکارت وجود نداشت یا اصلا سیمکارتی داخل دستگاه نبود، آن زمان با سرشمارههای اضطراری که از پیش روی خود گوشی تعریف شده تماس برقرار میکنند.
اما از آنجایی که کشور ما درگیر تحریمهای بینالمللی است و رسما هیچ گوشی برای ریجن ایران تولید نمیشود، پس شمارههای اضطراری از پیش تعریف شده روی گوشیهای وارداتی، با شمارههای اضطراری ما متفاوت است. به دلیل وجود مشکلات تحریمی، به نظر میرسد یکی از راهکارهای حل مشکل این گوشیها، بازگرداندن اطلاعات فایل ECC روی سیمکارتهای موبایل است.