تغییر نام فیسبوک به متا هم ظاهرا نتوانسته دردی از این شرکت دوا کند و همچنان شاهد کاهش قیمت سهام این کمپانی هستیم. در ادامه کاهش قیمت سهام متا، حالا ارزش بازار آن به ۵۶۵.۴ میلیارد دلار رسیده و دیگر جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا به حساب نمیآید.
نزدیک به دو هفته پیش بود که متا گزارش مالیاش برای فصل چهارم ۲۰۲۱ را منتشر کرد و از درآمد پایینتر از انتظارش خبر داد. در کنار این گزارش مالی، فیسبوک برای اولین بار در تاریخ ۱۸ سالهاش هم با کاهش کاربران مواجه شد. همین دو موضوع دست به دست هم دادند تا در یک روز قیمت سهام متا کاهش ۲۶.۴ درصدی را تجربه کند و ارزش بازار این کمپانی در بازار نزدیک به ۲۳۰ میلیارد دلار کاهش یابد. این کاهش قیمت، ضربه ۳۰ میلیارد دلاری به ثروت مدیرعاملش، مارک زاکربرگ هم زد.
متا دیگر در جمع ۱۰ کمپانی باارزش دنیا نیست
از آن زمان تا به امروز، ارزش بازار متا روند کاهشی داشته و قیمت سهامش ۱۳ درصد دیگر هم کمتر شده است. حالا طبق رتبهبندی بلومبرگ، متا دیگر جزو ۱۰ کمپانی باارزش دنیا نیست و با ارزش بازار ۵۶۵.۴ میلیارد دلاری، در رتبه یازدهم به چشم میخورد. بد نیست بدانید همین چند ماه پیش یعنی در سپتامبر ۲۰۲۱، ارزش سهام این کمپانی رکورد زد و به ششمین کمپانی باارزش دنیا تبدیل شد. اما حالا متا فاصله زیادی تا آن روز دارد. در تصویر زیر کاهش ۴.۰۸ درصدی ارزش سهام متا در یک روز را مشاهده میکنید.
در تصویر زیر هم میتوانید کاهش ارزش سهام متا طی یک ماه گذشته را مشاهده کنید که ۳۴.۷۱ درصد کاهش یافته است. در حقیقت قیمت سهام این کمپانی یک ماه پیش برابر ۳۱۸.۱۵ دلار بود، اما حالا با قیمت ۲۰۷.۷۱ دلار معامله میشود.
طبق انتظار در رتبهبندی بلومبرگ، اپل در رتبه اول خودنمایی میکند. ارزش بازار این کمپانی حالا به ۲.۸ تریلیون دلار میرسد. در رتبه دوم غول نرم افزار دنیا، مایکروسافت با ارزش بازار ۲.۲ تریلیون دلار به چشم میخورد. اما متا جایگاهش را به یک شرکت چینی، تنسنت داده و حالا دهمین کمپانی باارزش دنیاست. در رتبه نهم هم شرکت TSMC قرار دارد. در تصویر زیر باارزشترین شرکتهای جهان را میبینید.
ارزش بازار تنسنت و TSMC به ترتیب برابر ۵۸۹.۸ و ۶۰۰.۳ میلیارد دلار است که اختلاف تقریبا قابل توجهی با ارزش بازار متا دارند. انتظار میرود این فاصله در آینده بیشتر هم شود چرا که شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ زیاد به گزارش مالیاش برای فصل اول ۲۰۲۲ خوشبین نیست. تغییرات حریم خصوصی اپل ضربه سنگینی به کسبوکار تبلیغات این کمپانی زده و تمرکزش روی متاورس هم هزینههای زیادی روی دستش گذاشته است.