این ویژگی که به گفته ساوندکلاود «مزایا برپایه طرفدار» نام دارد، هزینه اشتراک کاربران و همچنین درآمد ناشی از تبلیغات را با هنرمندان مستقل محبوب تقسیم میکند. این سرویس با اینکار بجای پرداخت هزینههای سنگین به محبوبترین هنرمندانش، درآمد سازندگان مستقل موسیقی را افزایش میدهد.
چنین رویکردی یک تغییر بزرگ در صنعت استریم موسیقی محسوب میشود و میتواند روی عملکرد هنرمندان مستقل تاثیر چشمگیری داشته باشد. در حال حاضر اکثر پلتفرمهای استریم موسیقی بیشترین هزینهها را به بزرگترین ستارههای دنیا پرداخت میکنند. برای مثال اسپاتیفای میزان استریم و درآمد یک کشور را محاسبه کرده و به یک هنرمند خاصی پول میدهد.
این رویکرد اسپاتیفای باعث میشود که هنرمندان کوچکتر که شنوندگان وفادار دارند، اما به سهم بالایی در کل استریم دست پیدا نمیکنند، درآمد بسیار پایینتری نسبت به هنرمندان مشهور داشته باشند.
حالا ساوندکلاود با قابلیت جدیدش این موضوع را تغییر میدهد. این پلتفرم استریم موسیقی به این موضوع اشاره کرده که یک موسیقیدان با ۱۲۴ هزار فالور با مدل قدیمی ماهانه ۱۲۰ دلار درآمد دارد، اما با ویژگی مزایای مبتنی بر طرفدار، میتواند ماهانه ۶۰۰ دلار پول دریافت کند.
در حال حاضر این پلتفرم نتوانسته برای مدل جدیدش با ۳ شرکت موسیقی مطرح یعنی «وارنر»، سونی و «یونیورسال» به توافقی برسد، اما میتواند چنین مدلی را با هنرمندان مستقل دنبال کند تا بطور مستقیم از طریق «SoundCloud Premier» به همراه «Repost by SoundCloud» و «Repost Select» درآمدزایی کنند. این سرویسها ساوندکلاود را به یک توزیعکننده موسیقی تبدیل میکنند که آنها را در خود ساوندکلاود یا سایر سرویسهای استریم موسیقی پخش میکند.
نزدیک به ۱۰۰ هزار هنرمندی که در این برنامهها مشارکت دارند، اولین افرادی خواهند بود که مدل جدید را تجربه میکنند. این افراد اولین درآمد خود را پس از تاریخ ۱۰ اردیبهشت دریافت خواهند کرد.
در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که این پلتفرم استریم موسیقی از چندین ماه پیش در کشورمان فیلتر شده و کاربران در ایران نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند.