تلاش اتحادیه اروپا برای یکسان سازی پورت شارژ گوشی‌ها

شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند و تبلتی که در داخل مرزهای اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند موظف‌اند تا پاییز سال ۲۰۲۴ از یک پورت USB-C مشترک برای محصولات خود استفاده کنند و همین مساله در سال ۲۰۲۶ شامل لپ‌تاپ‌ها نیز می‌شود.

به گزارش فاواپرس، پارلمان اروپا و کنسول مذاکره‌کنندگان این اتحادیه روز سه‌شنبه موافقت کردند که «فروشندگان داخل اتحادیه اروپا برای کاهش زباله دیجیتالی و سهولت کار خریداران باید به سمت پایداری بیشتر پیش بروند».

این قانون که البته هنوز نیاز به اجازه رسمی دارد، تمامی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کتابخوان‌های دیجیتالی و سیستم‌های قابل حمل صوتی داخل اتحادیه اروپا را به استفاده از نوعی پورت شارژ USB-C موظف می‌کند. این قانون در اوایل سال ۲۰۲۶ شامل لپ‌تاپ‌ها هم می‌شود.

این پورت کوچک و بیضی‌شکل همین حالا هم در بسیاری از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌های جدید از جمله جدیدترین iPadهای اپل و چند مک‌بوک قبلی این شرکت به کار رفته است.

با این حال اجباری شدن استفاده از پورت USB-C، اپل را در موقعیت سختی قرار می‌دهد و این شرکت باید از پورت «لایتنینگ» آیفون‌ها و امکان شارژ خاصی که برای ایرپاد‌ها در نظر گرفته دست بکشد. وب‌سایت خبری ورج، قانون اتحادیه اروپا را «ضربه‌ای جدی به پورت لایتنینگ اپل» تلقی کرده است.

قانون پورت مشترک شارژ در اتحادیه اروپا شبیه پیش‌نیازهای محیط‌زیستی و امنیتی کالیفرنیاست که به دلیل مشکل لجستیک و هزینه استفاده از چندین تولید‌کننده در ایالت‌های مختلف باعث تغییر شده، احتمالاً پیامدی بین‌المللی برای کاربران سراسر جهان به دنبال خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت تحلیلی Counterpoint، در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، آیفون‌ها سه رده اول گوشی های پرطرفدار را در اختیار دارند و چهارمین و پنجمین رده هم متعلق به گوشی‌های گلگسی سامسونگ است که در حال حاضر از پورت USB-C استفاده می‌کنند.

در فرانسه، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا نیز، آیفون‌ها چهار رده اول را در رده‌بندی پرطرفدارترین گوشی‌های هوشمند در اختیار دارند.

از سوی دیگر، اپل چندی پیش یک شارژر «مغناطیسی» برای مک‌بوک پرو خود معرفی کرد و همچنین قرار است نسخه‌ای را برای مک‌بوک‌ایر نیز عرضه کند.

با این حال گزارش‌ها حاکی از آماده شدن اپل برای تغییر روند فعلی است: گزارشی از بلومبرگ نشان می‌دهد این شرکت در حال بررسی نسخه‌ای از آیفون‌هاست که به جای پورت ویژه این شرکت از USB-C استفاده می‌کنند.

منتقدان سال‌هاست اپل را به دلیل پافشاری بر پورت‌های خاص خود سرزنش می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان به استفاده از پورت USB-C متعهد شده‌اند و استفاده اپل از پورت‌های متفاوت برای کاربران مشکل‌ساز شده است.

با این همه، بندیکت ایوانز، یکی از تحلیلگران تجاری، می‌گوید این قانون‌گذاری شاید به مانعی برای رهایی از پورت شارژر و استفاده از شارژرهای مغناطیسی تبدیل شود. او در توییتر خود نوشت تصور «نفع جدی برای خریداران» در این قانون دشوار است و مقررات اتحادیه اروپا «برخی مفاهیم» مثل استفاده از شارژرهای مغناطیسی بدون پورت USB-C را غیرقانونی می‌کند.

اپل هنوز به تغییرات صورت‌گرفته واکنشی نشان نداده است. این شرکت در ابتدای معرفی قانون از سوی اتحادیه اروپا در سپتامبر ۲۰۲۱ طی یک بیانیه خبری گفت: «ما معتقدیم قوانین اجباری برای استفاده از یک نوع شارژر واحد به جای تقویت نوآوری باعث جلوگیری از آن می‌شود و در نتیجه به ضرر خریداران اروپایی و جهان خواهد بود.»

اپل در سال ۲۰۲۰ پس از توقف عرضه هدفون‌های سیمی و شارژر در جعبه آیفون‌های، دلیل آن را نگرانی‌های محیط‌‌زیستی خواند که البته از نگاه بسیاری تلاش شرکت برای کاهش هزینه‌ها بود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.