لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی راهی مجلس شد

لایحه ساماندهی پهپاد در هیات وزیران نهایی شد و برای تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

فاواپرس: طبق این لایحه پیشنهادی دولت، شورای سیاست‌گذاری پهپادهای غیرنظامی با مسئولیت وزارت راه‌وشهرسازی به منظور نظارت در اجرای این قانون باید تشکیل شود در این شورا نمایندگانی از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع، معاونت علمی، سازمان اطلاعات سپاه پاسدارن، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا عضو هستند و دبیرخانه شورا نیز در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل می‌شود.

براین اساس، صدور پروانه فعالیت در زمینه ساخت و تولید، آموزش و تعمیرات، بهره‌برداری، صدور گواهینامه کاربر هدایت کننده و سند مالکیت پهپادهای غیرنظامی پس از تایید عدم سوپیشینه کیفری موثر توسط فرماندهی انتظامی و استعلام امنیتی از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است.

واردات پهپاد غیرنظامی ممنوع می‌شود

همچنین واردات پهپادغیرنظامی و قطعات مربوط به آن ممنوع است، صدور مجوز واردات در مواردی که مشابه داخلی نداشته یا تولید داخل نیاز کشور را تامین نمی‌کند یا توسعه تولید دانش‌بنیان در داخل مستلزم واردات است با تایید سازمان هواپیمایی و پس از تایید عدم سوپیشینه کیفری موثر توسط فرماندهی انتظامی، اخذ استعلام امنیتی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، تایید ملاحظات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تایید استانداردهای ایمنی سازمان برعهده سازمان است.

در این لایحه پیش‌بینی شده است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور موظف است با همکاری وزارتخانه‌های صمت، دفاع و و جهاد نسبت به حمایت از بومی‌سازی و انتقال فناوری‌های نوین در تولید پهپاد غیرنظامی اقدام کنند و با همکاری ستاد کل نیرویهای مسلح، سازوکار لازم برای تبادل دانش طراحی و تولید پهپاد میان بخش نظامی و غیرنظامی و شرکت‌های دانش‌بنیان را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

فاواپرس / لایحه ساماندهی پهپاد برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال شد

پهپاد غیرنظامی صاحب سند مالکیت می‌شود

پهپادهای غیرنظامی دارای سند مالکیت مشتمل بر شماره شناسایی یکتا، مشخصات فنی اعم از نگ، بدنه و موتور و مشخصات هویتی مالک است. مسئولیت صدور سند مالکیت و تعیین شماره شناسایی برعهده سازمان است. مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به پهپادهای غیرنظامی با رعایت این قانون مجاز خواهد بود.

بهره‌برداری از پهپادهای غیرنظامی و انجام عملیات پروازی صرفا توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز بهره‌برداری و به وسیله پهپاد غیرنظامی دارای سند مالکیت و کاربر دارای گواهینامه معتبر و ثبت و تایید اطلاعات طرح پروازی در سامانه مربوط مجاز است.

در این لایحه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی باید سامانه ثبت و تایید اطلاعات طرح پروازی مشتمل بر اطلاعات موضوع هرپرواز از جمله زمان، مبدا و مقصد پرواز را ظرف ۳ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون راه‌اندازی کنند. انجام عملیات پرواز بدون ثبت و تایید اطلاعات طرح پرواز ممنوع است.

هدایت‌کنندگان پهپاد باید گواهینامه بگیرند

براین اساس هدایت‌کنندگان پهپاد حتما باید از سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه بگیرند و برای دارندگان گواهینامه پهپاد نیز در این لایحه شرایطی پیش‌بینی شده است. سازمان هواپیمایی کشوری پس از بررسی و تایید شرایط جسمی و روانی اشخاص حقیقی توسط پزشک معتمد و اخذ استعلام امنیتی از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و طی دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های دارای مجوز از سازمان نسبت به صدور گواهینامه کاربر هدایت کننده پهپاد غیر نظامی اقدام کنند.

وزارت ورزش و جوانان مکلف شده با هماهنگی شورای تامین استان و پس از اخذ تایید سازمان نسبت به تعیین مناطق مناسب برای بهره‌برداری پهپاد تفریحی-ورزشی اقدام کند و انجام عملیات پروازی در این مناطق نیازمند اخذ مجوز بهره‌برداری و ثبت اطلاعات طرح پروازی در سامانه مربوطه نیست و در استان‌های تهران و البرز، هماهنگی لازم با قرارگاه ثارالله سپاه‌پاسدار انقلاب اسلامی به عمل می‌آید.

واردات وصادرات بدون مجوز پهپادهای غیرنظاظمی و کلیه ادوات و تجهیزات آنها، به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌ؤود همچنین خرید و فروش، توزیع، حمل و نگهداری پهپادهای غیرنظامی بدون سندمالکیت ممنوع بوده است.
اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده پهپاد غیرنظامی فاقد سندمالکیت موظفند با ارائه اسناد مثبته ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به اخذ سند مالکیت اقدام کنند. در صورت عدم صلاحیت شخص دارنده پهپاد غیرنظامی برای دریافت سندمالکیت، صاحب آن موظف است در ازای دریافت بهای پهپاد، آن را به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تحویل دهد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.