شاهین و کوییک سایپا از فهرست قرعه کشی فروش خودرو خارج شدند

بازی جدید خودروسازان، عرضه خودرو در بورس کالاست که تقریبا شامل تمامی محصولات سایپا می شود، اما ایران خودرو از قافیه عقب مانده است.

یکی از بازار‌هایی که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت همراه بوده، بازار خودرو است؛ بازاری که تحت تاثیر ممنوعیت واردات و پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، به محلی برای جولان دلالان تبدیل شده است، در حالی که به دلیل برنامه ریزی‌های نامناسب در دولت قبل، خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد.

دلایل حذف قرعه‌کشی ایران خودرو و سایپا کاملا منطقی است و این اقدام می‌تواند گامی مثبت در راستای تنظیم بازار و خروج آن از رکود طاقت‌فرسای فعلی باشد. در همین رابطه، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که دو خودروی شاهین و کوییک نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد.

به گفته علی تیموری: عرضه محصولات سایپا در بورس کالا محدود به شاهین و کوئیک نخواهد شد و تصمیم داریم که محصولات جدیدی را که این شرکت تا سال آینده وارد بازار می کند، از طریق بورس کالا عرضه کنیم.

آن طور که تیموری می گوید، شرکت سایپا برنامه ریزی کرده است که تا بهمن ماه سال 1402 هشت خودروی جدید را به بازار عرضه کنند. این محصولات شامل آریا، سهند، اطلس و یک مدل ون خواهد بود که قرار است پس از عرضه، از طریق بورس و در فرآیندی خارج از قرعه کشی به بازار عرضه شوند و شامل حذف قرعه‌کشی می‌شوند. بنابراین سایپا برنامه ریزی کرده تا خودروی کوییک را نیز از مسیر بورس کالا به دست متقاضیان برساند.

این مدیر خودروساز گفته است: ابتدا عرضه کوییک اتومات در بورس کالا در دستورکار قرار گیرد و بعد ازآن سایر مدل های این خودروی هاچ بک (بدون صندوق) یعنی کوییک معمولی، کوییک R و کوییک S نیز در بورس کالا در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیش بینی می کند به زودی خودروهای تولید انبوه نیز در سازوکار بورس کالا عرضه شود و این روش مطمئنا بهترین سازوکار کشف قیمت منصفانه برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان خواهد بود.

تاریخ دقیق سومین مرحله ثبت‌نام و قرعه کشی خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو هفته آینده اعلام خواهد شد.

گفته می‌شود تعداد خودروهای عرضه شده در سومین مرحله قرعه‌کشی قابل‌توجه بوده و نسبت به دوره‌های قبلی بیشتر خواهد بود.

بررسی آمار شرکت کنندگان برای خرید خودرو به قیمت کارخانه از مسیر سامانه یکپارچه قرعه کشی خودرو نشان می دهد در مجموع بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای در اختیار گرفتن محصولات تولیدی شرکت های خودروساز ثبت نام کردند.

شرکت های خودروساز اعم از نیمه دولتی و خصوصی در مجموع حول و حوش ۲۶۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات تولیدی خود را در قالب طرح های متنوع فروش از مسیر سامانه صمت در به مشتریان واگذار کردند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.