تدوین نظام حکمرانی داده کشور آغاز شد

تدوین نظام حکمرانی داده کشور آغاز شد. نظام حکمرانی داده شامل موضوعاتی مانند انبارش، پردازش، تبادل، به اشتراک گذاری، تنظیم‌گری، بهره‌برداری، امنیت، مالکیت، حریم خصوصی، طبقه بندی داده‌ها و کلان داده‌ها است و بر اساس سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ طراحی می‌شود.

به گزارش فاواپرس، محمد خوانساری رییس سازمان فناوری اطلاعات، در نخستین جلسه کارگروه طراحی نظام حکمرانی داده با مروری بر مقدمات طرح نظام حکمرانی داده کشور گفت: سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در افق ۱۴۱۰ مصوب مرداد سال جاری در شورای عالی فضای مجازی به توصیف ارزش‌ها، چشم‌اندازها، اهداف و اقدامات کلان می‌پردازد. این سند بر مبنای سایر اسناد راهبردی موجود در کشور، چشم‌انداز سایر کشورها در این حوزه، تحلیل وضع موجود و مطلوب و تحلیل اسناد بالادستی با همکاری دستگاه‌های مربوطه و نیز دانشگاه‌ها تهیه شده است و به عبارت دیگر، سندی است که چهارچوب حرکتی فضای مجازی کشور و اقدامات دستگاه‌ها را به طور کامل روشن می‌کند.

او با تاکید بر این که دو اقدام از مجموع اقدامات و طرح‌های کلان شناسایی شده در این سند به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است، افزود: به طور کلی ۳۹ اقدام کلان در این سند شناسایی شده است و در هر اقدام کلان، دستگاه متولی، دستگاه همکار و مرجع تصویب مشخص شده است. دو اقدام از مجموع اقدامات ذکر شده در این سند شامل طراحی دولت هوشمند و طراحی نظام حکمرانی داده است که به سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق وزارت ارتباطات واگذار شده است.

به گفته رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، نظام حکمرانی داده شامل موضوعاتی مانند انبارش، پردازش، تبادل، به اشتراک گذاری، تنظیم‌گری، بهره‌برداری، امنیت، مالکیت، حریم خصوصی، طبقه بندی داده‌ها و کلان داده‌ها است که طی آن سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی و ۹ دستگاه دیگر به عنوان همکار در نظر گرفته شده‌اند که البته با توجه به شناختی که از حوزه وجود دارد از برخی دستگاه‌های دیگر با هدف شناخت مشکلات و مسائل این حوزه نیز دعوت به همکاری شده است.

در ادامه این نشست، حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی گفت: پس از این نشست، تصویب سند در دو مرحله و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی میسر خواهد شد.

به گفته او، مرحله اول، چهارچوب کلی و شاکله اصلی سند است که در این کارگروه تدوین و تصویب می‌شود و در گام بعدی به شورای عالی فضای مجازی برای اخذ تایید نهایی ارائه می‌شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.