مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

ای‌نمادهای بدون ستاره از مرز 15 هزار گذشت

به گفته‌ی سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بیش از 15 هزار کسب‌وکار خرد ای‌نماد بدون ستاره دارند.

فاواپرس: امین کلاهدوزان اعلام کرد بر اساس گزارش فصل زمستان ۱۴۰۱ روزانه بیش از ۱۰۰ اینماد به‌طور خودکار از طریق وب‌سرویس پرداختیارها اعطا می‌شود و تعداد کسب‌وکارهای خرد دارای اینماد بدون ستاره از مرز ۱۵ هزار عبور کرده است. اکثر این کسب‌وکارها تا پیش از طرح اینماد بدون ستاره امکان ثبت و استفاده از مزایای داشتن مجوز قانونی را نداشتند.

الزام اینماد کسب‌وکارهای اینترنتی برای پرداختیارها آذر ۱۴۰۰ اجرایی شد و اینماد بدون ستاره راهکاری بود که از سوی بخش خصوصی برای کسب‌وکارهای خرد مطرح شد.

کلاهدوزان در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اینماد بدون ستاره در واقع فرایند ساده‌شده اعطای نماد تجارت الکترونیکی برای کسب‌وکارهای خرد است که به عنوان اولین تجربه مجوز ثبت‌محور در کشور صرفاً با احراز هویت و دامنه عملیاتی شده و ظرف چند دقیقه قابل دریافت است.

او در مورد تعریف کسب‌وکار خرد به کسب‌وکارهایی اشاره کرد که تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هایشان در ماه کمتر از ۱۰۰ عدد و ۱۰۰ میلیون تومان باشد که به صورت سیستمی کنترل می‌شود. اگر کسب‌وکار خردی از این سطح تعیین شده فراتر برود موظف است ظرف ۱۰ روز مراحل کامل دریافت اینماد و اینماد ستاره‌دار را طی کند: طی بررسی‌های انجام‌شده، کمتر از یک درصد کسب‌وکارها از سطح فعالیت مجاز عبور کرده‌اند.

از زمانی که داشتن اینماد اجباری شد، مخالفت‌های زیادی از سوی استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای اینترنتی و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال در مورد آن صورت گرفت. حتی سازمان نصر تهران آذر ماه ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای نوشت که اجباری شدن اینماد برخلاف مصوبات مجلس است: ایجاد یک سامانه‌ی مجوزبنیان فراگیر جدید و تغییر ماهیت اینماد از یک نشان اعتباربخش اختیاری به رگولاتور کسب‌وکارهای فضای مجازی، تبعات جدی در فرایند توسعه‌ی نوآوری و گسترش کسب‌و‌کارهای خرد و نوآورانه داشته است.

اما در نهایت شاپرک و بانک مرکزی با حمایت وزارت صمت بر این تصمیم پافشاری کردند و فقط برای کسب‌وکارهای خرد این تخفیف را قائل شدند که بتوانند در روندی ساده‌تر اینماد بدون ستاره داشته باشند. هرچند همان زمان هم کارشناسان می‌گفتند که در عمل محدودیت‌های این‌چنینی راه به مقصد مد نظر مرکز که نظارت است نخواهد برد و از مقصود اصلی آن که اطمینان‌آوری برای پرداخت الکترونیکی و خرید اینترنتی است جا خواهد ماند.

کلاهدوزان عبور کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد بدون ستاره از مرز ۱۵ هزار را نشان استقبال می‌داند. اما در شرایطی که دریافت اینماد اجباری شده، مشخص نیست استقبال چه معنایی دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.