مدیرعامل ایرانسل:

اپراتورها از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران هستند

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌ویک‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان تأکید کرد: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است.

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی‌ویک‌امین کنفرانس مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح تأثیر سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد جهان تأکید کرد: با رشد همه جانبه فناوری‌های دیجیتال، تغییر آشکاری در بین بازیگران اصلی بازارهای جهانی به وجود آمده است. در سال‌های نه چندان دور، اقتصاد به شدت تحت تأثیر صنایع دیگری بود، اما اکنون شرکت‌های دیجیتال سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، که این امر منجر به رشد و پیشرفت اقتصاد دیجیتال شده است.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی‌آرند با بیان اینکه رشد چشمگیر فناوری‌های دیجیتال، امروزه ارتباطات بی‌سیم همه ما را به سبک زندگی دیجیتال سوق داده است؛ سبک زندگی‌ای که به طور عمده متمرکز بر رفاه مردم و تأمین نیازهای متنوع آن‌ها به سریع‌ترین و کارآمدترین شکل ممکن است، گفت: انقلاب دیجیتال، زندگی و جوامع ما را با سرعت و مقیاسی بی‌سابقه دگرگون ساخته و فرصت‌های بی‌نظیری را همراه با چالش‌های پیش‌رو فراهم کرده است. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال «بخش دیجیتال» است که در آن بخش IT / ICT، کالاها و خدمات دیجیتالی بنیادی را تولید می‌کند. تولید اقتصادی اساسا از فناوری‌های دیجیتال با یک مدل تجاری مبتنی بر کالاها یا خدمات دیجیتال نشات گرفته است.

وی به مشکلات سهم اقتصاد دیجیتال و اندازه‌گیری آن در اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: آمار قابل اعتمادی از مولفه‌ها و ابعاد اصلی اقتصاد دیجیتال، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، وجود ندارد و بسته به تعریف، برآورد اندازه اقتصاد دیجیتال از ۴.۵ تا ۱۵.۵ درصد از تولید ناخالص جهانی متغیر است. در سال ۲۰۲۱ ، اقتصاد دیجیتال ۱۱.۵ تریلیون دلار بوده و دو و نیم برابر سریع‌تر از تولید ناخالص جهانی در ۱۵ سال گذشته رشد داشته است و در مورد ارزش افزوده بخش ICT، ایالات متحده و چین تقریباً ۴۰ درصد از کل سهم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. اما به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی، بخش ICT بزرگترین بخش در کشورهای ایرلند، مالزی و استان تایوان چین است.

عباسی‌آرند افزود: در ایران، طبق آمار منتشر شده، سهم ICT در اقتصاد کل کشور، به طور متوسط به ۷.۴ درصد رسیده است. اما این رقم هرساله بیش از ۱ درصد رشد می‌کند. روند رو به رشد به‌کارگیری فناوری‌های نوین و برنامه‌های حمایتی از بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، در کنار فراهم کردن بستر تحقق الزامات توسعه اقتصاد دیجیتال، چشم‌انداز روشنی از تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در افق ۱۴۰۴ را به تصویر می‌کشد. در این زمینه، سازمان‌های غیردولتی نقش حیاتی را ایفا می‌کنند. ارتباطات از راه دور، طیف گسترده‌ای از منافع را برای یک هدف مشترک تسهیل می‌بخشد و نقش اپراتور شبکه تلفن همراه، به ویژه نقش ایرانسل در دستیابی به این مهم، قابل توجه است.

مدیرعامل ایرانسل به اهمیت نقش اپراتورها در اقتصاد دیجیتال و در ادامه آن اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: ایرانسل به عنوان دومین اپراتور کشور، تقریبا ۱۰ سال بعد از اپراتور اول شکل گرفت و با در اختیار داشتن بیش از ۴۳ درصد از سهم بازار، تقریبا نیمی از ترافیک داده‌های کشور را به خود اختصاص داده است و اکنون به عنوان یکی از بازیگران اصلی در اقتصاد دیجیتال ایران شناخته می‌شود. همچنین ایرانسل با بیش از ۳۷ میلیون کاربر داده و با داشتن بیش از ۹ پتابایت ترافیک در روز، به بزرگترین اپراتور داده تلفن همراه در ایران تبدیل شده است.

سهم سرویس‌های دیجیتال بر اقتصاد

عباسی‌آرند، توسعه بسترهای دیجیتالی با برند ایرانسل را در زمینه‌های متنوع تشریح کرد و افزود: ایرانسل با هدف دیجیتالی‌کردن بسیاری از کارهای روزمره، به طور مستقیم روی طیف وسیعی از شرکت‌های نوپا و استارتاپی سرمایه‌گذاری کرده است. شاخص‌ترین آن‌ها گروه اسنپ است که خدماتی مانند تاکسی و خرید آنلاین را ارائه می‌دهد و می‌تواند با اشتغال مستقیم ۷۰۰۰ کارمند و اشتغال غیرمستقیم بیش از ۲ میلیون نفر به عنوان الهام بخش‌ترین شرکت‌ دیجیتال در ایران به حساب آید.

وی افزود: در حوزه ارتباطات همراه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده است و ایرانسل در پانزده سال گذشته به تنهایی نزدیک به 10 میلیارد دلار در زمینه توسعه ارتباطات زیرساخت خود هزینه کرده است و این سرمایه‌گذاری به صورت کامل توسط بخش خصوصی، بحث توسعه درآمد و سرمایه‌گذاری مجدد انجام شده است. اما برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، لازم است این سرمایه‌گذاری‌ها ادامه داشته باشد.

عباسی‌آرند با اشاره به رشد اینترنت نسل ۵ در کشورهای منطقه، افزود: اینترنت نسل ۵ واقعیتی است که در دنیا وجود دارد و در ادامه گسترده‌تر خواهد شد و بعضی از معادلات اقتصاد دیجیتال که به سرعت در حال شکل‌گیری است، بر پایه همین فناوری‌ها است. در ایرانسل از حدود ۳ سال پیش سرمایه‌گذاری را روی نسل ۵ اینترنت آغاز کردیم اما متاسفانه به دلیل نرخ تعرفه‌های و درآمد اپراتورها، این سرمایه‌گذاری‌ها مناسب نیست و باید برای رشد و توسعه مناسب عرضه نسبت به تقاضا سرمایه‌گذاری مناسب‌تری داشته باشیم.

هوش مصنوعی و تأثیر آن بر تمام ابعاد زندگی

مدیرعامل ایرانسل تاثیرات هوش مصنوعی بر مسائل اقتصادی نیز غیرقابل انکار دانست و افزود: طبق گزارش موسسه تحقیقاتی Gartner، تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۵ درصد از شرکت‌های جهان از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای کسب و کار خود استفاده کرده‌اند. طبق آمارهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، برآورد می‌شود که تاثیر هوش مصنوعی در اقتصاد جهان تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۳ تریلیون دلار خواهد بود. همچنین در بررسی اثرات هوش مصنوعی بر صنایع مختلف، یکی از بزرگترین تاثیرات آن در حوزه تجارت الکترونیک است. در سال ۲۰۲۰، حجم تراکنش‌های الکترونیکی در جهان به بیش از ۴۲۰ تریلیون دلار رسید که با استفاده از هوش مصنوعی، این حجم به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

عباسی‌آرند، به اهمیت توسعه هوش مصنوعی در صنایع مختلف برای پیشرفت توسعه اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: ایرانسل با راه‌اندازی آزمایشگاه هوش مصنوعی ذیل مجموعه ایرانسل‌لبز، گام مهمی در راستای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پروژه‌های مختلف اعم از مدیریت تماس‌های ورودی مرکز تماس، پیش‌بینی رفتار مشتریان، ارائه سرویس‌های اعتباری برداشته است.

مدیرعامل ایرانسل در پایان سخنان خود، برای بهبود خدمات، نقش‌آفرینی و توسعه بهتر حوزه هوش مصنوعی در ارائه خدمات، از اساتید دانشگاه امیرکبیر و دیگر دانشگاه‌ها در دعوت به همکاری کرد.

حضور ایرانسل در کنفرانس مهندسی برق

سی‌و‌یک‌امین کنفرانس مهندسی برق ایران، امسال نیز همچون دوره گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل به عنوان حامی اصلی، برگزار شد و ایرانسل در این کنفرانس، از ۱۹ تا ۲۱ اردبیهشت ۱۴۰۲، به انتقال تجربه‌های خود درباره پیشتازی در زمینه‌هایی همچون راه‌اندازی اقتصاد دیجیتال پرداخت.

این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد و ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و نخستین ارائه‌دهنده ۵G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده‌های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین تلفن‌همراه مانند خدمات ۵G ، ارائه خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، تجربه‌های راه‌اندازی مرکز نوآوری ایرانسل و فعالیت در زمینه نوآوری، تحقیق و توسعه و آموزش و نیز ارائه مزیت‌ها و توانمندی‌های خود برای جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت.

ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست‌بوم دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری بر روی نسل پنجم، هوش مصنوعی، اَبَرداده و رایانش ابری، در تلاش است با کمک به سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنایع مختلف و خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تأثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد.

در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش‌های مختلف مهندسی برق، از طریق ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی و همچنین تشویق پژوهشگران برنامه‌ریزی شده بود، برنامه‌های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.