فاواپرس: کاربران ماهها پیش در یک نظرسنجی از ایلان ماسک خواستند تا از صندلی مدیرعاملی توییتر بلند شود. او حالا همانطور که وعده داده بود، بالاخره جایگزین خود را پیدا کرده است. خانم «لیندا یاکارینو» با دههها سابقه فعالیت درزمینه رسانه، سرگرمی و تبلیغات بهزودی مدیریت این شرکت شبکه اجتماعی را بر عهده میگیرد. اما بیایید کمی بیشتر با او آشنا شویم.
ایلان ماسک سرانجام در توییتی اعلام کرد که لیندا یاکارینو، مدیر ارشد تبلیغات شرکت NBCUniversal را بهعنوان جانشین خود برای مدیرعاملی توییتر انتخاب کرده است. او در این توییت نوشت: «لیندا یاکارینو عمدتاً بر امور تجاری تمرکز خواهد کرد، درحالیکه من تمرکزم را روی طراحی محصول و فناوریهای جدید میگذارم.»
ماسک پیشتر در توییتی گفته بود که مدیرعامل جدید این شبکه اجتماعی از ۶ هفته دیگر بهطور رسمی کار خود را در توییتر آغاز میکند. NBCUniversal هم در بیانیهای جدایی یاکارینو از این شرکت را اعلام و از زحمات او در دوران همکاری با این کمپانی قدردانی کرد.
لیندا یاکارینو کیست؟
یاکارینو فارغالتحصیل دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است و در ۱۲ سال گذشته بهعنوان رئیس بخش تبلیغات و شراکتهای NBCUniversal فعالیت میکرده. او در این شرکت بیش از ۲۰۰۰ کارمند نظارت داشت و طبق اعلام خود این شرکت، آنها تاکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از راه تبلیغات درآمدزایی داشتهاند.
او در دوران حضور در NBCUniversal موفق شد همکاریهای بزرگی را ازجمله با اپل نیوز، اسنپچت، بازفید و حتی توییتر به ارمغان بیاورد. او و تیمش همچنین در راهاندازی سرویس استریم Peacock که اتکای زیادی بر تبلیغات دارد، نقش مهمی داشتند. یاکارینو روشهای جدیدی را برای ارزیابی عملکرد تبلیغات بهکار گرفت تا بازدهی سرویسهای خود را افزایش دهد.
این زن ۶۰ ساله آمریکایی که متولد نیویورک است، پیش از پیوستن به NBC حدوداً به مدت دو دهه در شرکت سرگرمی Turner فعالیت داشت. او در سال ۱۹۹۲ به این کمپانی ملحق شد و در طول آن سالها تا منصب مدیر ارشد عملیات در فروش تبلیغات، بازاریابی و خرید بالا رفت.
مدیرعاملی یاکارینو در توییتر چه تأثیری خواهد داشت؟
انتخاب خانم لیندا یاکارینو برای مدیرعاملی توییتر از جنبههای گوناگون انتخاب عجیبی است. از زمان اعلام رسمی نام او توسط ایلان ماسک، موافق و مخالفان این تصمیم هشتگهای خود را بهکار انداختهاند. بخشی از طرفداران ماسک در جناح راست سیاسی، لیبرتارینها و آنارشیستها ازجمله مخالفان این انتخاب هستند و نگرانند که حضور او موجب حذف بخشی از آزادیهای آنها در این شبکه اجتماعی شود.
بهعلاوه، این افراد به همکاری یاکارینو با مجمع جهانی اقتصاد (WEF) اشاره میکنند که بسیاری از ضدگلوبالیستها مخالف آن هستند. او در WEF رئیس کارگروه آینده مشاغل و هیئت رسانه، سرگرمی و فرهنگ است.
از طرف دیگر، لیندا یاکارینو رئیس سازمان غیرانتفاعی Ad Council است که درزمینه خدمات اجتماعی فعالیت میکند. او در دوران فعالیت در این سازمان با نهادهای مختلفی ازجمله دولت «جو بایدن» همکاری داشته است. او در این مسیر با کاخ سفید در کارزاری برای تبلیغ واکسیناسیون همکاری داشت که با حضور «پاپ فرانسیس» همراه بود و تبلیغاتش توسط بیش از ۲۰۰ میلیون آمریکایی مشاهده شد.
درعینحال، لیبرالها نیز از بابت سابقه همکاری دوساله او با شورای ورزش و تغذیه دولت «دونالد ترامپ» نگرانند. به همین خاطر دقیقاً مشخص نیست که لیندا یاکارینو میخواهد قدم در مسیر حرکت ایلان ماسک بگذارد و سیاستهای او را ادامه دهد یا بخشی از تغییرات رادیکال ماههای اخیر توییتر را لغو میکند تا بخش بزرگتری از خریداران تبلیغات دوباره مایل به همکاری با این شبکه اجتماعی باشند.
یاکارینو و ماسک ماه گذشته بهصورت مشترک در یک کنفرانس بازاریابی در میامی حضور داشتند. او در این رویداد زبان به تحسین از اخلاق کاری ماسک گشود و در ادامه درباره اهمیت ایجاد تعادل در بازتعریف برندهای بزرگ و شناختهشدهای مثل توییتر حرف زد. حالا باید دید که او میخواهد چه تغییراتی را در این شبکه اجتماعی ایجاد کند.
ایلان ماسک اگر چه پیشتر در خبر کنارهگیریاش از سمت مدیرعاملی توییتر به یک زن اشاره کرده بود، اما نام او را اعلام نکرد. با این حال همان زمان منابع به یاکارینو بهعنوان مدیرعامل جدید توییتر اشاره داشتند. درحقیقت گزارشها از مذاکرات توییتر و لیندا یاکارینو برای مدیریت این شبکه اجتماعی خبر دادند.
مدیرعامل جدید توییتر در ماه مارس در کنفرانس تبلیغاتی Possible با ماسک مصاحبه کرد و همچنین از همکاری NBCUniversal با توییتر برای المپیک ۲۰۲۴ خبر داد. اما حالا یاکارینو خودش مدیرعامل این شبکه اجتماعی میشود.
از زمان تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، این شبکه اجتماعی تغییرات زیادی را تجربه کرده که همین تغییرات به رابطه توییتر و شرکای آن برای تبلیغات ضربه بزرگی زده است. حالا بهنظر میرسد لیندا یاکارینو با سابقه موفقی که در دنیای تبلیغات دارد، میتواند این رابطه را بهبود دهد تا درآمد توییتر از تبلیغات افزایش یابد. علاوهبراین، ظاهراً یاکارینو توییتر را در مسیر تبدیلشدن به اپلیکیشن همهکار X قرار میدهد. نظر شما چیست؟