معاون توسعه راهبردی فناپ:

روی تاب‌آوری استارت‌آپ‌ها تمرکز کرده‌ایم

معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه دیجیتال ایران و با بیان اینکه از تصورات رویایی درباره سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها فاصله گرفته‌ایم، گفت: فناپ روی تاب‌آوری استارت‌آپ‌های فعلی خود تمرکز کرده‌ است.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، کیوان جامه‌بزرگ عصر یکشنبه ۲۱ خردادماه در رویداد سالانه «پادرو» و در پنل «آیا عصر سرمایه‌گذاری در آینده دیجیتال ایران تمام شده است؟» با اشاره به وضعیت سرد سرمایه‌گذاری در فضای دیجیتال کشور بر لزوم داشتن نگاه واقع‌بینانه در این شرایط تاکید کرد.

وی گفت:‌ در فضایی که استارت‌آپ‌ها به جای دیدگاه توسعه‌ای با دیدگاه امنیتی مواجه هستند و به‌عنوان تهدید به آنها نگاه می‌شود، نمی‌توان انتظار بیشتری از این اکوسیستم داشت.

جامه‌بزرگ ادامه داد: در این شرایط، استراتژی فناپ به جای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های جدید، تمرکز روی سرمایه‌گذاری‌های قبلی‌ و تاب‌آوری استارت‌آپ‌ها است و برنامه جدیدی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ما در فناپ روی تاب‌آوری استارت‌آپ‌ها و حفظ پرتفوی موجود تمرکز کرده‌ایم، ادامه داد: با وجود محدودیت‌های صورت گرفته در کشور، استراتژی اکوسیستم به تاب‌آوری همان سرمایه‌ها و استارتاپ‌های موجود تغییر یافته و۸۰ درصد تمرکز فناپ نیز بر حفظ سرمایه‌گذاری‌های فعلی معطوف شده است.

معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ افزود: قبلاً این نگاه وجود داشت که اکوسیستم استارت‌آپی ایران می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد و شرایط را متحول کند اما حالا از این تصورات رویایی فاصله گرفته‌ایم و نگاه به اکوسیستم استارت‌آپی کشور واقعی‌تر شده است.

وی با بیان اینکه شرایط موجود اصلاً مناسب نیست، گفت: سال گذشته ۷۵ درصد از نیروهایی که از فناپ خارج شدند مهاجرت کردند؛ آن‌ها نه به تیم‌های رقیب، بلکه از ایران رفتند.

به گفته جامه‌بزرگ، دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است و ما نیز چاره‌ای جز رفتن به این سمت نداریم و نمی‌توان اقتصاد دیجیتال را متوقف کرد. در فضای تهدیدآمیزی که سیاستگذار برای‌مان رقم زده، باید آهسته پیش رفت اما هنوز در این فضا استارت‌آپ‌های موفقی مانند فیلیمو، ابرآروان و… خلق شده و حضور دارند.

وی درباره توجیه سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیاردی در استارت‌آپ پادرو در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: فناپ یک هلدینگ فناوری اطلاعات است و ما کاری جز سرمایه‌گذاری بلد نیستیم و روی کسب‌وکارهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنیم. شانس فناپ این است که مدیران ارشد بانک پاسارگاد به‌جای خرید ملک، اعتقاد به سرمایه‌گذاری روی حوزه‌هایی مانند معدن، انرژی و IT دارند.علاوه براین در فناپ سرمایه‌گذاری اولیه روی تیم صورت می‌گیرد و تمرکز ما روی بیزینس مدل نیست.

معاون توسعه راهبردی و امور شرکت‌های فناپ، وجه تمایز پادرو را تیم عنوان کرد و گفت:‌ هدف اولیه پادرو لجستیک و بعد تجارت اجتماعی بود وهمین داشتن تیم باعث شد که پادرو دوام بیاورد. نباید توقع عجیبی از استارت‌آپ‌ها داشته باشیم؛ کل سرمایه‌ای که وارد استارتاپ‌های ایرانی شده به اندازه مبلغ سرمایه‌گذاری چهار برج در تهران نیست اما این کسب‌وکارها رشد بسیار بالایی را به‌همراه داشته‌اند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.