قصری در تهران با دیوارهای طلایی

دوست‌علی‌خان معیرالممالک بنای این کاخ را که پدرش در زمان محمدشاه قاجار ساخته بود گسترش داد و دیوار اتاق‌های آن را با طلای مزین کرد.

فاواپرس: دوست‌علی‌خان معیرالممالک بنای کاخی را که پدرش ساخته بود گسترش داد و دیوار اتاق‌های آن را با کاغذهای طلایی مزین کرد؛ همان کاخی که آن را با نام عمارت باغ فردوس می‌شناسیم.

ساختمان عمارت باغ فردوس در زمان خودش یکی از مجلل‌ترین قصرهای ایران بوده است. ساخت این عمارت را حسینعلی خان معیرالممالک در زمان محمدشاه قاجار آغاز کرد.

معیرالممالک که در دوران محمدشاه و ناصرالدین‌شاه مسئول خزانه‌داری و ضرب سکه بود، اولین ایرانی بود که در خارج از ایران و در بانک سلطنتی بریتانیا حساب باز کرد و بخش زیادی از ثروتش را به آن حساب انتقال داد.

فاواپرس / باغ فردوس، قصری در تهران با دیوارهای طلایی
(دوست‌علی خان معیرالممالک به همراه فرزندش که بعدها داماد ناصرالدین‌شاه شد)

عمارت باغ فردوس در زمان پسر حسینعلی‌خان یعنی دوست‌علی‌خان معیرالممالک گسترش و تجمل بیشتری پیدا کرد. دوست‌علی‌خان بخش‌هایی به ساختمان اضافه کرد که در آن‌ها پلکان‌هایی از مرمر اعلا کار گذاشته شده بود و دیوارهای اتاق‌ها نیز با کاغذهای طلایی برجسته پوشانده شده بودند.

فاواپرس / باغ فردوس، قصری در تهران با دیوارهای طلایی
(دورنمای عمارت باغ فردوس)

عکس‌هایی که در اینجا ملاحظه می‌کنید را آنتوان سوروگین احتمالا در اواخر دوره‌ی قاجار یا اوایل دوره‌ی پهلوی از این عمارت گرفته است. در این زمان بنای عمارت متروکه شده و رو به خرابی گذاشته بود که در یکی از عکس‌ها نیز می‌توان اثری از این آسیب‌ها را دید.

(نمایی از آینه‌کاری داخل عمارت)

با این‌حال در این عکس‌ها که قدمتی احتمالا صدساله دارند، می‌توان دید که فضای اطراف عمارت تا چه اندازه با امروز متفاوت بوده و چه چشم‌انداز سرسبزی در برابر آن قرار داشته است.

در سال 1316 وزارت معارف این ساختمان را خریداری و مرمت کرد. در دهه‌ی پنجاه شمسی نیز این عمارت به مرکزی فرهنگی و نمایشگاهی تبدیل شد.

فاواپرس / باغ فردوس، قصری در تهران با دیوارهای طلایی
(نمایی از باغ فردوس پیش از مرمت)

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.