از پایان تیرماه کارت سوخت حذف و دریافت بنزین با استفاده از کارت بانکی و کد ملی انجام می‌شود

در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه‌تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضرر می‌شود.

فاواپرس: به گزارش برنامه تلوزیونی میز اقتصاد، رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور و محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، مهمانان حضوری و سردار حسین رمضانی مهمان تلفنی روز پنجشنبه هشتم تیرماه برنامه میز اقتصاد تلویزیون بودند.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور درباره کارت سوخت المثنی می‌گوید: «هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانه‌ای تخصیص دهیم، اما اکنون لازم است که با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم. در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه‌تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضرر می‌شود.»

به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه‌ها قرار می‌گیرد

او در ادامه افزود: «اکنون کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان‌دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد.»

محمدصادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: «در طرح سامان‌دهی کارت‌های مجازی عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه‌ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.»

او افزود: «به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه‌های کم‌ فروش قرار دادیم؛ جاهایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید می‌کنیم که یکی در اختیار جایگاه‌دار است و بقیه‌اش در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه‌ها وجود دارد تمام شود، نواحی ما بتوانند کارت را مجدد به آنها بدهند.»

به گفته صادقی، در کلان شهرها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه‌ها قرار داده شده و در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور می‌گوید: «مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کم‌تر شده؛ چون اطلاع رسانی کاملی نشده بود. شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده، زیرا مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند.»

۱۰۰ هزار تومان هزینه برای صدور کارت سوخت المثنی

او ادامه داد: «اکنون وضعیت بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهمیه بنزین آزاد رو به افزایش است. مهم‌ترین مشکل، تأخیر در صدور کارت‌های سوخت یا مشکلات در تحویل آن‌هاست که به دلایل مختلف رخ می‌دهد.»

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت لازم در جایگاه‌های سوخت برای تخصیص سهمیه سوخت با کارت‌بانکی وجود دارد گفت: «هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانه‌ای یا سهمیه یارانه‌ای تخصیص دهد، اما اکنون لازم است که با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم. در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه‌تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضرر می‌شود.»

او ادامه داد: «اکنون کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان‌دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند، اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد. امکان فنی توزیع سوخت با کارت‌بانکی در جایگاه‌ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. الان تاکسی‌های اینترنتی را داریم سهمیه با کارت‌بانکی می‌گیرند.»

مدیر سامانه هوشمند سوخت در تشریح این سؤال که در حال حاضر در هر سکوی جایگاه‌های سوخت چند کارت سوخت وجود دارد گفت: «طرح ساماندهی کارت‌های مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه‌ها همچنان کارت سوخت دارند، اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.»

او ادامه داد: «به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه‌های کم فروش قرار دادیم؛ جایگاه‌هایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید می‌کنیم که یکی در اختیار جایگاه‌دار است و بقیه‌اش در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه‌ها وجود دارد تمام شود، نواحی ما بتوانند کارت را مجدد به آنها تحویل دهند. در کلان شهرها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه‌ها قرار داده شده و در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است.»

صادقی در جواب به این پرسش که چه مشکلی وجود دارد که کارت‌های بانکی از چهار سال و نیم پیش تاکنون جایگزین کارت‌های بانکی نشده‌اند می‌گوید: «کارت‌بانکی در وهله اول خیلی ساده به نظر می‌رسد؛ الآن در حوزه تاکسی‌های اینترنتی عملاً از کارت‌بانکی برای سوخت گیری استفاده نمی‌کنند، فقط برای پرداخت استفاده می‌کنند، همچنان از کارت هوشمند سوخت استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: «ما بعضی جایگاه‌هایمان داریم، نمی‌توانند آن بستر آنلاین را حفظ کنیم. شما تصور کنید به یک مجموعه کامل عرضه فراورده‌های نفتی را، کارت‌بانکی شما وقتی عنوان می‌کنی یعنی ۲۴ ساعته باید آنلاین باشد شبکه شما، بعضی مواقع الزاماتی داریم که اصلاً نمی‌توانیم آنلاین باشیم، اما این نیست که ما به سمت کارت‌بانکی نرفتیم. ما الان طرح‌ها و برنامه‌هایی در دستور کار خودمان داریم، هم کارت‌بانکی را پیش می‌بریم و هم استفاده از سایر کارت‌های مغناطیسی.»

راهکارهای سخت‌افزاری را باید کنار گذاشت

سردار رمضانی معاون اجرایی پلیس راهور درباره همکاری شرکت ملی پخش با پلیس می‌گوید: «پلیس صداقت و عملکرد خود را در مرحله اول کارت‌های سوخت اثبات کرده؛ کارت‌های سوختی که یک بار به صورت کامل در کشور به وجود آمدند و در اختیار مالکان خودروها قرار گرفتند. در آنجا همکاری صد درصد پلیس با شرکت ملی پخش وجود داشت و الان هم وجود دارد و توانستیم آن طرح را به صورت موفق انجام دهیم.»

رمضانی ادامه داد: «می‌خواهیم کارت سوخت و خدمتی که به مردم می‌دهیم را گره بزنیم به چندین بانک‌ اطلاعاتی از دستگاه‌های مختلف مثل بانک مرکزی و پلیس که اینها اگر به موقع پشتیبانی نکنند، قطعاً ما مردم را دوباره در ارائه خدمات دچار مشکل خواهیم کرد، به همین دلیل من خواهش می‌کنم از شرکت ملی پالایش و پخش بدون عجله با بررسی همه جانبه این موضوع را پیش ببرند. ما در پلیس راهور آمادگی داریم، خدمت نژادعلی هم جلسه اولیه را داشتیم، جلسات دیگری هم قرار شده از هفته آتی شروع کنیم.»

معاون اجرایی پلیس راهور افزود:‌ «در جلسات گذشته متوجه شدیم که به صورت غیرکارشناسی کار می‌کنند و بعضاً متوجه می‌شویم میزان اطلاعاتی که درخواست می‌شود بیش از آن سقف خدمت و مأموریتی است که می‌خواهند ارائه دهند و ما، چون امانتدار اطلاعات مردم هستیم در حوزه پلاک و حریم خصوصی‌شان، نمی‌توانیم به راحتی اطلاعات را در اختیار قرار دهیم.»

او می‌گوید: «ما به زیرساخت فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کاری نداریم، آنها میزان اطلاعاتی که از حوزه خودروها و وسایل نقلیه نیاز دارند قطعاً اگر در جلسات کارشناسی باهم به قطعیت برسیم که خواهیم رسید، در اختیارشان قرار می‌دهیم با مجوزهای قانونی که اخذ می‌کنیم و حتماً کمک خواهیم کرد که یک لیتر در این کشور قاچاق نشود، ولی راهکارهای سخت‌افزاری را ما باید کنار بگذاریم. ما خودمان در کارت‌های خودرو که در اختیار مردم قرار دادیم، آن چیپ فیزیکی و سخت‌افزاری که روی کارت‌ها نصب می‌شد ما را با مشکل مواجه کرد، مردم ناراضی می‌شدند.»

معاون اجرایی پلیس راهور ادامه داد: «ما به جای آن قطعه سخت‌افزاری از QR کدهای سه بعدی نرم افزاری با کمترین هزینه بهره بردیم و امروز می‌بینید کمتر از ۷۲ ساعت کارت‌هایی که توسط پلیس چاپ می‌شود به دست مردم می‌رسد.»

مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره رفع چالش‌های، دستگاه‌های اجرایی که باید از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات، داده‌ها به اشتراک گذاشته شوند گفت: «آخرین مکاتباتی که انجام شده بر می‌گردد به برج سه، ما همه مکاتباتمان را انجام دادیم، با خود سردار رادان و سردار هادیان فر مکاتباتمان را انجام دادیم. مسئله‌ای که در این وسط وجود دارد این است که تمام کسانی که می‌روند در دفاتر پلیس برای کارت سوختشان ثبت نام می‌کنند اطلاعاتش آنجا تغذیه می‌شود، شرکت نفت هیچ دسترسی به این اطلاعات ندارد، این اطلاعات توسط شرکت پژوهش و توسعه ناجی که به عنوان یک شرکت یا خصوصی یا دولتی که من اطلاعات کافی در این خصوص ندارم. اطلاعات می‌رود در آنجا پالایش می‌شود اطلاعاتشان، می‌فرستند به ما؛ نه اطلاعات کامل را فقط این مانده افرادی که درخواست کردند؛ مانده سوختشان چقدر است؟ ما دوباره می‌دهیم به آنها، آنها همین اطلاعات را ارسال می‌کردند به کارخانه که باید این کارت سوخت تولید شود. هیچ کدام برخط نیستند، یعنی تا خود ناجی برخط است، ولی بین ما بعد از آن اتفاقی که آبان ماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاده برخط نیست. اطلاعات خودش می‌رود برای تولید کارت سوخت.»

صادقی می‌گوید: «تنها چیزی که من به عنوان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی دارم؛ فقط پَن کارت سوخت است. من از پلاک خودرو خبر دارم، نه از کد ملی افراد خبر دارم که بخواهم کارت‌بانکی را به آن لینک کنم. اطلاعاتی که سردار رمضانی هم به آن اشاره کردند قرار نیست ما کارت‌بانکی را لینک کنیم به بانک مرکزی یا به شاپرک یا به سایر دستگاه‌ها. فقط این فرد کارت‌بانکی‌اش را به عنوان یک کارت سوخت؛ خوداظهاری می‌کند.»

مدیر سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: «شیوه‌ای که ما درحال طراحی آن هستیم این است که کارت سوخت را جمع آوری می‌کنیم، فرد یکی از کارت‌های بانکی‌اش را به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کند، فردی که کارت‌بانکی‌اش را به عنوان کارت سوخت اعلام می‌کند را ما از شاپرک استعلام می‌گیریم که آیا این کارت فعال است یا خیر؟»

هر روز شاهد ۲۸ هزار تعویض پلاک هستیم

او افزود: «این فرایند طی می‌شود و سپس نوبت به سامانه من می‌رسد، کد ملی فرد در سامانه من باید قرار بگیرد تا وقتی از این کد استفاده می‌کند سهمیه‌اش لحاظ شود. تا پایان تیر در یکی از جایگاه‌های استان تهران این کار را عملیاتی می‌کنیم.»

سردار رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور نیز در این باره می‌گوید: «وقتی که خیلی خوب زیرساخت‌های هم را نمی‌شناسیم، ممکن است انتظارات درستی از هم نداشته باشیم و این می‌تواند کار را با مشکل مواجه کند.»

رمضانی ادامه داد: «در حوزه خودرو و وسایل نقلیه؛ آن چیزی که خیلی سریع در حال تغییر است؛ این است که ما هر روز شاهد ۲۸ هزار تعویض پلاک در سطح مراکز تعویض پلاک کشور هستیم و سالی یکی دو میلیون وسیله نقلیه نوشماره به ما اضافه می‌شود، یعنی بانک شماره‌گذاری وسایل نقلیه ما دائماً در حال تغییر است، به همین دلیل ما آمادگی کامل داریم با شرکت ملی پالایش و پخش و درگاه تعامل پذیری همکاری کامل را داشته باشیم، اما انتظار ما این است آن سطح اطلاعاتی که از بانک‌های اطلاعاتی پلیس راهور نیاز دارند، سطحی باشد که مأموریت پلیس باشد.»

او در پایان گفت: «در یکی، دو جلسه کارشناسی آینده این کار قطعی می‌شود و جای نگرانی نیست. هفته بعد ما اولین جلسه را برای بررسی آن اقلام اطلاعاتی‌ خواهیم داشت.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.