ماجرای تور 1 روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

هدی رستمی بلاگر حوزه گردشگری که پیش‌تر با پروژه فم تریپ خود به سوژه‌ای جنجالی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده بود، این بار با تور یک روزه تهران گردی و مبلغ هنگفتی که برای آن تعیین کرده بر سر زبان‌ها افتاده است.

فاواپرس: هدی رستمی، بلاگری که سال گذشته با پروژه گردشگری فم تریپ خود به چهره‌ای بحث برانگیز در میان کاربران آنلاین تبدیل شد و به خاطر آنچه به تعبیر کاربران «نشان دادن چهره ای غیرواقعی از ایران به دنیا» است، انتقادهای زیادی را متوجه خود کرد، این بار با پروژه جدید «تور یک روزه تهران گردی» به بحث داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

از یکی دو روز پیش یک تور ۱۱ میلیون تومانی یک روزه در شهر تهران مورد توجه کاربران در توییتر و اینستاگرام قرار گرفته است، توری که هدی رستمی، بلاگر شناخته شده حوزه سفر دنبال برگزاری آن است.

شاید فکر کنید عدد اشتباهی را دیده‌اید، اما اینطور نیست یک تور یک روزه تهرانگردی ۱۱ میلیون تومانی وجود دارد که شما بابت یک صبح تا شب گشت این تور ۱۱ میلیون یا اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم ۱۱ میلیون ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنید.

خب این طور چه ویژگی‌هایی دارد؟ یک کارگاه درباره ترس و سفر تنهایی با هدا رستمی، صبحانه در کافه مورد علاقه هدی رستمی، ماساژ در مرکز ماساژ مورد علاقه هدی رستمی – اسپا هانا- کارگاه کاشی و سرامیک با دوست هدی رستمی، شام با آشپز محبوب هدی رستمی -سپهر سرلک- و کنسرت خصوصی. این تور در واقع تور خداحافظی و مهاجرت همیشگی هدی رستمی از ایران است.

شما می‌توانید جزییات را در ادامه ببینید.

هدی رستمی یک جهانگرد و ماجراجوی ایرانی است که با سفر به شهر یا کشورهای مختلف دنیا تلاش دارد تا مکان های دیدنی آنها را به دیگران معرفی کند. شاید ما که در این زمینه فعالیت نمی کنیم ببینیم که این گونه از افراد راحت ترین کار دنیا را دارند اما در واقع این چنین نیست. آنها یکسره و مدام در حال سفر هستند و همین خود موجب خستگی می شود و کاری است که آرامش را می گیرد. هدی از زمان کودکی دوست داشت مسافرت کند و پس از دروس دانشگاهی خود به این کار روی آورد.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی هزینه ای معادل ۱۱ میلیون تومان دارد که در آن همسفران خانم رستمی قرار است به مکان‌های مورد علاقه او در تهران سر بزنند. برنامه‌هایی که او برای این تور در نظر گرفته شامل سر زدن به کتابفروشی مورد علاقه‌اش، ماساژ در اسپا، نقاشی روی سفال و شام به همراه یک اجرای خصوصی است.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

نکته جالب اینجاست که آن‌طور که خودِ هدی رستمی در اینستاگرامش ادعا کرده، دو تور تهران گردی اش خیلی زود پُر شده و به روز سوم و چهارم رسیده است. او در استوری دیگری نیز اشاره کرده که ظرفیت «تور سوپرایزی» که برای آخر شهریور برنامه‌ریزی کرده نیز پُر شده است.

هدی رستمی که پس از جنجال های پیشین پیرامون پروژه فم تریپ خود در توییتر ادعا کرده «من آدمی نیستم که خیلی به اتفاقات اطرافم واکنش نشون بدم و اخبار رو زیاد پیگیری نمی‌کنم» در یکی از استوری های شب گذشته خود با انتشار عکسی نوشت: «دلم دورهمی بی‌دغدغه بدون اعصاب خرابی، بحث سیاسی اجتماعی، بدون فقر و جبر جغرافیایی می‌خواد.»

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

هدی رستمی کیست؟

هدی رستمی متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است. او پس از اتمام دوران مدرسه به همراه خانواده‌اش به سوئد مهاجرت کرد، در آنجا ادامه تحصیل داد و مدرک لیسانس خود را از دانشگاه سوئد در رشته طراحی صنعتی زیر مجموعه مکانیک دریافت کرد.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

به گفته خودش در سوئد در کنار تحصیل، برای تأمین هزینه های زندگی کار هم می‌کرد تا اینکه تصمیم به سفر گرفت. ابتدا از سفرهای کوتاه در سوئد آغاز کرد تا اینکه رفته رفته شروع به جهانگردی کرد.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

در سال ۹۰ در ادامه جهانگردی‌هایش یک بار به ایران هم آمد و پس از بازگشت از این سفر تصمیم گرفت از دانشگاه انصراف دهد و به ایران بازگردد. او در آن زمان در دانشگاه سوئد در رشته نوآوری در مقطع فوق لیسانس مشغول تحصیل بود. هدی رستمی در نهایت به ایران بازگشت و سفرهای خود را از ایران پی گرفت.

هدی رستمی پس از بازگشت به ایران، شروع به انتشار تصاویر ایرانگردی ها و جهانگردی های خود در اینستاگرامش کرد و رفته رفته به چهره ای شناخته شده در شبکه های اجتماعی به عنوان یک بلاگر حوزه گردشگری تبدیل شد.

به گفته هدی رستمی او تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سفر کرده است.

او همچنین درباره ی محل درآمد خود گفته است: «من یاد گرفتم در سفرهایم به روش های مختلف، از عکاسی و عکس فروختن و نوشتن سفرنامه برای مجلات مختلف پول دربیاورم. علاوه بر این ها، به زبان های سوئدی، انگلیسی، فارسی و عربی تسلط دارم و با یک سایت آنلاین برای ترجمه همکاری می کنم.»

در سال ۹۷ یک مجموعه مستند داستانی به نام «سفر به سرزمین پدربزرگ» با بازی هدی رستمی از شبکه مستند سیما پخش شد که قصه ی یک دختر جوان ایرانی تبار را روایت می کرد که برای اولین بار از سوئد به ایران سفر و از فرهنگ مردم و بناهای تاریخی ایران دیدن می کند. نقش این دختر را هدی رستمی ایفا میکرد.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

هدی رستمی در سال ۹۸ تصمیم به راه اندازی یک پروژه ی گردشگری به نام فم تریپ (Fam Trip) با شعار Feel Iran جهت معرفی ظرفیت های گردشگری کشورمان به دنیا از طریق آوردن گردشگران خارجی به ایران گرفت.

فم تریپ گونه‌ ای از سفر است که در آن فعالان حوزه ی گردشگری شخصاً به مقاصد گردشگری سفر می‌ کنند و تجربه ی دست اولی که از سفر خود کسب کرده اند را با مخاطبان به اشتراک می‌ گذارند. هدی رستمی در پروژه فم تریپ با دعوت از اینفلوئنسرها و بلاگرهای شناخته شده ی خارجی حوزه ی سفر، آن ها را به ایران می آورد و برای معرفی و تبلیغ جاذبه های گردشگری کشورمان یک تور ایرانگردی برای آن ها به راه می اندازد.

فعالیت هدی رستمی در این سال ها اما بدون حاشیه نبوده و با انتقادهای زیادی رو به رو بوده است.

هدی رستمی مدتی است پروژه دوم فم تریپ خود را کلید زده و گروه جدیدی از بلاگرهای خارجی حوزه گردشگری را به ایران آورده است.

اما برخی کاربران معتقدند هدی رستمی در پروژه فم تریپ چهره ای غیر واقعی از ایران به دنیا ارائه می دهد.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

رسول اسدزاده در این باره نوشت:

انتقادی که این روزها به هدی رستمی وارد است نمایش یک چهره بزک شده از ایران است. ما در کشوری زندگی نمی‌کنیم که در سواحل آن یک خانم به راحتی شبیه به خانم رستمی لباس بپوشد ( البته شاید خیلی‌ها بگویند تیپ و استایل نسل جدید در اماکن عمومی تفاوتی با آنچه که هدی رستمی نمایش می‌دهد ندارد ) ولی مساله اینجاست که توریست بی‌سواد و بی‌خبر از همه جا و دنبال کنندگان او نمی‌دانند این نوع لباس پوشیدن در کشور ما جرم محسوب می‌شود، شهروند خارجی بر خلاف ما ایرانی‌ها صبح تا شب پای اخبار جهان نیست.

بسیاری از مردم جهان اطلاع دقیقی از آنچه که در کشور ما جاری است ندارند و همین بی سوادی باعث می‌شود دنبال کننده اینفلوئنسر‌ِ خارجی تصاویری که هدی رستمی از ایران ارائه می‌دهد را به عنوان یک تصویر نرمال از کشور ما بداند.

به نظر من چیزی که باعث می‌شود پروژه Feel iran و فم تریپ خانم رستمی به چشم منتقدین آزار دهنده دیده شود اوضاع عمومی کشورمان است. ما با فقر با کم آبی، با بحران‌های زیست محیطی، با هوای خاک آلود و نانِ گران زندگی می‌کنیم، مسافرت از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی پر کشیده است. غذاها و لباس‌هایی که رستمی به نمایش می‌گذارد در دسترس درصد کمی از جمعیت کشور خودش است.

به همین دلایل است که پروژه فم تریپ در ایران عادی به نظر نمی‌رسد. البته که کارهای هدی رستمی در کنار منتقدین، طرفداران بسیاری هم دارد ولی آنچه که نمی شود انکار کرد این است که مهمان‌های خانم رستمی هرگز با جنبه‌های متفاوت زندگی در ایران آشنا نمی‌شوند بلکه آنها بصورت برنامه‌ریزی شده داخل آکواریومی لوکس از ایران قرار می‌گیرند. آکواریومی که حِرمان و حسرتِ مردم معمولیِ کشور از داخل آن دیده نمی‌شود.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

بهروز حسینی نیز در یادداشتی در این باره نوشت:

باز هم بر سر پروژه گردشگری هدی رستمی جنجال به پا شده است. رستمی با دعوت از اینفلوئنسرهای معروف به ایران، درصدد نشان دادن روی دیگری از جامعه و کشور ایران است. کشوری که می‌توان از طبیعت و بناهای تاریخی‌اش لذت برد و احیانا عکس‌های به یادگار گرفت.

طنز قضیه اینجاست که همین رستمی پس از دی ۹۶ ابراز انزجار کرده بود از شرایط ایران! ولی طی مکاشفه‌ای عرفانی فهمید اوضاع آنطور هم که فکر میکند بد نیست! در زمانی که جامعه فعلی با انواع محرومیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، مسائلی در انتخاب پوشش افراد از طرف برخی بیداد می‌کند، به گمان برخی سیاست خارجی کشور باعث اتلاف منابع بسیاری شده، کار امثال رستمی‌ها و یا ریحانه طراوتی‌ها ، عادی جلوه دادن شرایط ایران است.

فراتر از آن، تبدیل کردن به ابژه‌ای زیباشناختی است. در این پروژه پوشش زنان تبدیل به سوژه گردشگری فرنگیان می‌شود که در تلفیقی از نور و رنگ، بعدی زیباشناختی به چنین پدیده‌ای داده می‌شود و می‌توان از آن برای سوژه‌های عکاسی استفاده نمود!

اگرچه رستمی مدعی است پروژه فم تریپ متعلق به وی است ولی زود مشخص شد کل قضیه احتمالا هدایت شده است. آن هم در شرایطی برخی نیاز دارند به اینکه به جهانیان نشان دهند همه چیز عادی است. رشد قارچ گونه آموزشگاه‌های گردشگری دراین سالها و تربیت چندهزار تورگاید بی‌سواد مطلق نسبت به تاریخ و فرهنگ این مرزو بوم ، نشان از آن دارد که گردشگران غربی، می‌توانند سفیران فرهنگی خوبی برای برخی در کشورهای غربی باشند که بیان کنند: مردم ایران بسیار خوشحال‌اند.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

خودش هدی رستمی است افراد معمولی هم وقتی می‌خواهند عکسی از خودشان ثبت کنند، کنار آشغال‌ها و زشتی‌ها نمی‌ایستند؛ چه برسد به یک مبلغ گردشگری. منتقدانش اما استدلال او را نمی‌پذیرند و می‌گویند کار او «عادی‌سازی» فلاکت در ایران است و اینکه همه زشتی‌ها را زیبا نشان دهد.

در پیج اینستاگرامی هدی رستمی تقریبا چنین فضایی وجود دارد؛ تصاویری که او از حضور زنان در اجتماع یا در نقاط گردشگری ترسیم می‌کند، با واقعیات همخوانی ندارد. در این عکس‌ها او و همراهانش با پوششی که در تعاریف حکومتی هنجارشکنانه تلقی می‌شود، در اماکن گردشگری حاضر می‌شوند که اگر فردی دیگر با چنین پوششی حاضر شود، به سرعت با برخورد نیروی انتظامی مواجه می‌شود. در برخی تصاویر نیز این خود اوست که بدون حجاب در مناطق و اماکن عمومی حاضر می‌شود بدون اینکه مورد مواخذه قرار بگیرد.

هدی رستمی به کدام کشورها سفر کرده است؟

وی در حال حاضر بیشتر کشور های جهان را گشته است و مدام در حال سفر می باشد، باید بدانید که تا به امروز به کشور های جالب زیادی سفر کرده است که یکی از آن ها مصر می باشد. به گفته خود بعد از ورود به مصر تنها با خود می گفتم که چطور ممکن است که من در این جا حضور داشته باشم و با بومیان آن جا نشت و برخاست کنم.

فاواپرس / ماجرای تور یک روزه تهران گردی هدی رستمی با قیمت میلیونی

باید بدانید که مصر یکی از خاطره انگیز ترین سفر های او می باشد. این جهانگرد در حال حاضر بار ها به مصر سفر کرده است تا بتواند با مردم آن جا بیشتر آشنا شود. وی در حال حاضر حدود 100 کشور را گشته است و اگر در پیج آن ببینید متوجه می شوید که دیگران همچنین جاهایی را تا به حال ندیده اند و یا نرفته اند. افتخار هر ایرانی می باشد که شخصی آنقدر جسارت دارد.

شغل اصلی هدی چیست؟

وی به دلیل مشغله های مربوط به مسافرت با نوشتن سفرنامه‌ها و عکس گرفتن در کشورهای دیگر کسب درآمد می‌کند. باید بدانید که وی در حال حاضر به دلیل داشتن دانش در زبان های متفاوت از طریق تیم‌های مترجم برای ترجمه فیلم‌ها و پادکست‌ها اقدام می‌کند. وی در حال حاضر در کنار دفتر سفر خود استودیویی را بنا کرده است تا از آن درامد خود را تامین کند.

خانواده‌ی هدی رستمی

از خانواده‌ی او اطلاع دقیقی در دست نیست اما پس از حواشی پیش آمده برای پروژه‌ی فم تریپ، برخی از منتقدین ادعا کرده‌اند که نام اصلی اش هدی کریم است و از چهار نسل قبل اردنی/ عراقیه و پاسپورت سوئدی رو با پناهندگی گرفته است. خواهرش هدیل و برادرش حامد ساکن سوئدن. پدرش جبار کریم از اعضای حشدالشعبی است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.