سخنگوی کمیسیون برنامه هفتم:

نهادها باید برای فیلترینگ از سند مرکز ملی فضای مجازی تبعیت کنند

تمامی نهادهای که در مورد فیلترینگ اختیاری دارند با تصویب سند تنظیم‌گری پلتفرم‌ها در قالب این سند به فعالیت خود ادامه خواهند داد. بر این اساس این سند باید برای قطعی‌های احتمالی اینترنت در شرایط امنیتی چارچوبی تعیین کند.

فاواپرس: چند روز پیش محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه خبر داده بود در این برنامه به مرکز ملی فضای مجازی تکلیف شده تا سند تنظیم‌گری پلتفرم‌ها را تدوین کند.این سند قرار است چارچوبی مشخص برای فیلتر کردن پلتفرم‌ها و سایت‌ها تعیین کند.

زنگنه در این خصوص به خبرنگار پیوست گفت: در قانون برنامه هفتم در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی، یکی از راهبردهایمان ساماندهی مجموعه‌های تصمیم‌گیر در حوزه فضای مجازی است که بعضا تصمیمات دفعی و متناقض می‌گیرند که فعالان فضای مجازی را اذیت می‌کند.

او ادامه داد: مصوب کردیم مرکز ملی فضای مجازی سند کامل سکوهای بخشی و تنظیم‌گری پلتفرم‌ها را تنظیم کرده و در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برساند. بعد از این هر اقدامی از جمله فیلتر کردن پلتفرم‌ها باید در راستای این سند صورت گیرد.

زنگنه همچنین گفت: شورای عالی فضای مجازی بر اساس حکم رهبری عالی‌ترین نهادی است که در مورد فضای مجازی تصمیم می‌گیرد. اگر قرار است هر نهادی غیر از این مرکز نسبت به پالایش و مسدودسازی اقدام کند باید بر اساس آن سند باشد. یعنی مصادیق باید به صورت شفاف در سند ذکر شود. به عنوان مثال اگر قرار است یکی از حوزه‌های ساماندهی و پالایش به مجموعه‌ای سپرده شود باید در سند بیاید. پس از تصویب، این سند برای مردم و فعالان ملاک خواهد بود.

او از تکلیف برنامه هفتم به مرکز ملی فضای مجازی در خصوص تصویب چهار سند خبر داد و گفت: علت اینکه نسبت به تصویب این ۴ اصرار داشتیم در قانون برنامه هفتم بیاید این بود که همه بخش‌های اجرایی، دولت و غیر آن تمکین کنند. یکی از این اسناد نیز در حوزه امنیت سایبری است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.