پرداخت‌های الکترونیک؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

به گزارش فاواپرس به نقل از عصر امین کارآفرین: پول در تجارت، نقش و جایگاه غیرقابل انکاری برای همگان دارد. ماهیت پول از زمان پیدایش به عنوان وسیله مبادله حفظ شده است اما، جنس و شکل آن در طی زمان و همگام با پیشرفت­‌های تکنولوژیکی و متناسب با نیاز بشر دچار تغییرات شده است و در آینده نیز این تغییرات ادامه خواهد داشت. در رابطه با سیر تکاملی پرداخت‌­ها می‌­توان چهار دوره را درنظر گرفت.

دوره اول پس از دوره تهاتر شکل گرفت و پول عمدتا شکل کالایی داشت. پس از این دوره، پول به شکل سکه‌­های گران‌­بها مانند طلا و نقره بود که در تمدن­‌های پیشرفته از آنها استفاده می­‌شد. با شکل‌­گیری صرافی‌­ها و صدور حواله­، پول کاغذی به وجود آمد.

در اواخر قرن بیستم با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، روش‌­های پرداخت تحت تاثیر قرار گرفتند و دچار تغییر ساختاری و شکلی شدند. این دوره، دوره چهارم تغییر است که پول به شکل الکترونیکی درآمد و وجود خارجی و ملموس خود را از دست داد. پول الکترونیک به اشکال مختلفی وجود دارد.

در این مقاله به بررسی پرداخت‌های الکترونیک، انواع و تاثیر آن بر نظام اقتصادی و بانکداری الکترونیک پرداخته شده است. معقوله پرداخت‌ها، سیر تکاملی طولانی را تا به امروز طی کرده، اما امروزه با سرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی، این فرایند نیز شتاب گرفته است. پرداخت‌های الکترونیک مزایایی مانند افزایش امنیت، کاهش هزینه، سرعت بالا و شفافیت نظام مالی را به همراه دارند، اما کاهش کنترل بانک مرکزی بر نظام اقتصادی و کاهش تاثیر سیاست‌های پولی نیز از معایب آن است که در ادامه بیشتر به این موضوعات خواهیم پرداخت.

برای مطالعه متن کامل مقاله فایل زیر را دانلود کنید:

دانلود متن کامل مقاله پرداخت‌های الکترونیک؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.