فاواپرس: محمدصادق خیاطیان رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی شعار این دوره را «جریان بهبود نوآورانه زندگی » عنوان کرد و گفت: استارتآپهای دانشبنیان نقش زیادی در بهبود شرایط اجتماعی و زندگی روزمره افراد داشتهاند و نمیتوان منکر نقش آفرینی مثبت آنها در جامعه شد. ما در تلاشیم تا با برگزاری این دوره بتوانیم از راهحلهای نوآورانه برای کمک به حل مسائل اجتماعی استفاده کنیم و راهحلها را در مسائل حوزه اجتماعی تعمیم دهیم.
او ادامه داد گرچه نهادهای مالی رکن مهمی در نوآوریهای اجتماعی دارند اما توسعه فرهنگ مشارکت و ایجاد فرصتی برای بیان ایدههای خلاقانه میتواند در این راه کارگشا باشد و اگر ایدههای خوب پیدا شود مسلما سرمایهگذار، منابع مالی و راههای تامین منابع مالی جمعی و غیره پیدا میشود. او به نقش سازمانها در تامین منابع برای ایدههای خلاقانه هم اشاره کرد و گفت: تمام کشورهای پیشرفته از ایدهها و طرحهای خوب حمایت کردهاند و این حمایت از طریق بنگاهها و کسب و کارهای بزرگتر هم تامین شده است.
بنگاههای سودآور باید به مسئولیتهای اجتماعی توجه کنند
روحالله حمیدی مطلق موسس شتابدهنده نوآوری اجتماعی همنوع و رئیس شورای علمی جایزه نوآوری اجتماعی هم در ادامه به نقش بنگاههای تجاری و مسئولیتهای اجتماعی آنها اشاره کرد و گفت: هر بنگاه سودآور باید به آثار بیرونی کسب و کار خود نیز توجه داشته باشد و میزان تعهد خود به جامعه را مد نظر قرار دهد و از خود بپرسد آیا به اندازه کافی در راستای منابع عمومی کار میکنند و حرکت آنها به چه سمتی است.
جامعه ایرانی از صدها سال قبل به کمک به همنوع و فرهنگ کمکرسانی معروف بوده است و همین مشارکت میتواند مسائل کشور را حل کند. دولتها در اغلب کشورها نقش تنظیمگر و تسهیلگر را دارند و تامین منابع از سمت شرکتها، بخش خصوصی و افراد تامین میشود. ما در ایران مسائل زیادی داریم، مسئله آب، محیط زیست، مشکلات در حوزه اجتماعی داریم لزوما با بودجه دولت قابل حل نیست و نمیتوان با دیدگاه قبلی مسائل را حل کرد.
ثبت نام تا سی آبان ادامه دارد
محمد رسولی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دال و دبیر جایزه نوآوری هم در این باره گفت: ایده جایزه نوآوری اجتماعی از بررسی کمبودها در این زمینه آغاز شد ما در دنیای کارآفرینی و حوزه سرمایهگذاری خلا در این حوزه را به خوبی درک کرده بودیم. این ایده حاصل پژوهش دوساله است و یک جایزه استاندارد جهانی است که ما را به اهداف کارآفرینی و جامعه محوری نزدیک میکند.
این دوره در چهار حوزه محصول، کسب و کار، فرآیند و زیست بوم طرحها را میپذیرد. رسولی همچنین در پاسخ به پیوست مبنی بر پذیرش طرحها توضیح داد: رده سنی در این دوره وجود ندارد و از کلیه طرحهای دانشجویی، دانشآموزی و غیره که بتوانند ایده خود را در قابل اجرایی مطرح کنند استقبال میشود. افراد باید اطلاعات خود را تا پایان آبان ۱۴۰۱ در سایت ثبت نام کنند و از آذرماه غربالگری ایدهها آغاز میشود. شعار این رویداد بهبود جریان نوآورانه زندگیست و در تلاشیم این شعار را تحقق بخشیم.
اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی با هدف جذب مشارکتهای اجتماعی و انتخاب برترین ایدهها و طرحهای حوزه اجتماعی از امروز یکم شهریور ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.