در حالی که رکوردشکنیهای فیلم سینمایی «فسیل» ساخته کریم امینی همچنان ادامه دارد و این فیلم در پایان هفتهای که گذشت، توانست رکود مخاطبان فیلم «اخراجیها ۲» را جابهجا وعنوان پرمخاطبترین فیلم کمدی تاریخ سینمای ایران را از آن خودش کند؛ با شروع اکران عمومی ۶ فیلم جدید پیشبینیها از رونق بیشتر اکران در نیمهی تابستان ۱۴۰۲ حکایت دارند.
با احتساب این ۶ فیلم جدید که ترکیب اکران اضافه شدهاند، تعداد مجموع فیلمهای اکران شده در سال جاری به عدد ۲۷ رسیده است. سینمای ایران تا به امروز توانسته است به فروشی بالغ بر ۳۸۶ میلیارد تومان در پنج ماههی اول امسال دست پیدا کند که نسبت به سال گذشته بهبود قابل ملاحظهای داشته است. بخش قاب توجهی از این فروش به «فسیل» تعلق دارد تا با رقم ۲۳۰ میلیارد تومان به رغم گذشت ۵ ماه از زمان اکران، هنوز در گیشه سینماها حکمرانی میکند.
اما فیلمهایی که به تازهگی به ترکیب اکران افزوده شدهاند، شامل فیلمهای «بی مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی، «ستون ۱۴» به کارگردانی امیرحسین همتی، «نارگیل ۲» به کارگردانی سیدداوود اطیابی، «دست انداز» ساخته کمال تبریزی، «میان صخرهها» به کارگردانی مختار عبداللهی و «آخرین تولد» به کارگردانی نوید محمودی است که اغلب با موضوعات اجتماعی هستند که از میان ۲ فیلم «دست انداز» اثر کمال تبریزی و «آخرین تولد» اثری از سازندگان سریال موفق «پوست شیر» از اقبال بیشتری برای موفقیت در گیشه برخوردار هستند.
«دست انداز» فیلمی کمدی، درام، اجتماعی و فانتزی به کارگردانی کمال تبریزی محصول سال ۱۳۹۹ است که همزمانی تولیدش با فراگیری بیماری کرونا، اکران آن را به تعویق انداخته بود.
دست انداز قرار بود در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به دلایلی توقیف شد و در نخستین جشنواره هنر زنده است، به نمایش درآمد. در خلاصهی داستان آن آمده است: رها که علاقهمند به نویسندگی است آخرین داستان خود را با آرزوهایش همراه میکند.
فیلم دست انداز به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی فرزاد فخریزاده و تهیهکنندگی محمد آفریده است. همایون ارشادی، رویا نونهالی، رضا کیانیان و حبیب رضایی بازیگران اصلی این فیلم را شامل میشوند.
این فیلم که به عنوان اثری متفاوت در کارنامهی تبریزی معرفی شده، یک کمدی فانتزی است که بنا به تصمیم سازندگانش و به خاطر وضعیت کرونا تا رسیدن شرایط مناسبتر در انتظار اکران مانده بود و حالا روی پرده رفته است.
«آخرین تولد» فیلم دیگری است که با در اختیار داشتن الناز شاکردوست به عنوان پرفروشترین بازیگر زن اکران سال ۱۴۰۱، امیدهای زیادی به آن میرود. شاکردوست که در این فیلم در قامت یک زن افغان به روی پرده رفته است، یکی از نقشهای متفاوت خود را ایفا کرده است.
الناز شاکردوست که در اکران سال ۱۴۰۱ با دو فیلم « تیتی» و «ابلق» توانست عنوان پرفروشترین بازیگر زن سال را به خودش اختصاص دهد از نیمه مردادماه امسال با فیلم «آخرین تولد» به پرده سینماها باز گشته است. هر دو فیلم شاکردوست در اکران سال گذشته به مانند «آخرین تولد» در فصل تابستان روی پرده رفتند. ابتدا و از پانزدهم تیرماه فیلم «تیتی» به نمایش درآمد و سپس از شهریورماه فیلم «ابلق» با بازی او روانه اکران شد. شاکردوست که در فیلم تی تی در نقش یک زن شمالی و در فیلم ابلق در نقش یک زن آذری زبان به ایفای نقش پرداخته بود در این فیلم در قامت یک زن افغان ظاهر شده است.
فیلم آخرین تولد با بازی الناز شاکردوست در ژانر اجتماعی، خانوادگی و درام تولید شد و بازیگرانی چون پدرام شریفی، شیدا خلیق، نیلوفر کوخانی، رضا بهبودی و آرمین رحیمیان در آن به ایفای نقش پرداختند.
فیلم «آخرین تولد» را جمشید محمدی کارگردان سریال «پوست شیر» کارگردانی کرده و به مانند آن سریال هم نوید محمودی برادرش آن را تهیه و تولید کرده است. این فیلم پیش از این « کابل پلاک ۱۰» نام داشت که بعدها به «سقوط کابل» تغییر نام داد و در نهایت نام «اخرین تولد» برایش انتخاب شد.
داستان فیلم آخرین تولد، روایتی از اوضاع و احوال کنونی کشور افغانستان است. در شهر کابل که پر از نگرانی و هراس است، محمد پدر خانواده سعی دارد تا زندگی طبیعی خود را در دورانی که طالبان در آن حکومت دارند، حفظ کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ثریا: لیلی جان چی رو نگاه میکنی؟ آدم که مردن خودشو تماشا نمیکنه …
نوید محمودی پیش از این فیلمهای «رفتن»، «هفت و نیم» و «مردن در آب مطهر» را کارگردانی کرده بود و تهیهکنندگی فیلمهای «چند متر مکعب عشق»، «شکستن همزمان بیست استخوان» و سریال نمایش خانگی «پوست شیر» را برعهده داشته است.