معاون فناپ:

از سال ۱۴۰۰ به اندازه ۱۵ سال خروج نیرو داشته‌ایم

کیوان جامه‌بزرگ معاون توسعه کسب‌وکار فناپ می‌گوید: در یک سال و نیم گذشته یعنی از سال ۱۴۰۰ تاکنون به اندازه ۱۵ سال گذشته خروج نیرو داشته‌ایم که بالای ۸۰ درصد آنها از ایران مهاجرت کرده‌اند و تنها ۲۰ درصد به شرکت‌های داخلی رفته‌اند یا فریلنس شده‌اند.

فاواپرس: در پنل ۱۰۰۰+ که در بخشی از رویداد برند کارفرمایی برگزار شد به موضوع تفاوت‌ها و چالش‌های منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ پرداخته شد.

جامه‌بزرگ به اهمیت بالای تنوع در نیروهای انسانی در کسب‌وکارها هم اشاره کرد و توضیح داد: شرکت‌های بزرگ بیش از سایر شرکت‌های سایز متوسط و کوچک درگیر مسائل اجتماعی می‌شوند و گاه مسائل آنها از خود شرکت بزرگ‌تر می‌شود و منابع انسانی شرکت‌ها نیز از شرایط تاثیر می‌پذیرند. بدیهی است نیروهای انسانی در شرایط باثبات با اطمینان خاطر بیشتری کار می‌کنند.

جامه‌بزرگ در ادامه به سازمان‌های انسان‌محور هم اشاره کرد و افزود: انسان‌محور بودن فقط یک شعار نیست. شرکت IBM ده سال است روی آن کار کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد امنیت، احترام و عدم تبعیض بین نیروهای انسانی از عواملی است که نیروها را به ماندگاری و وفاداری ترغیب می‌کند. تمرکز فناپ هم بر این است که بتواند شأن و منزلت آدم‌ها را حفظ کند. اما موضوع مهاجرت، مشکلات اجتماعی کشور و رقابت با شرکت‌های خارجی را نمی‌شود به‌سادگی جبران کرد. اما به هر حال فعلاً بیشترین نیاز کشور تولید و تزریق امید است و تاب‌آوری عنصر مهم بقاست.

میل به مهاجرت

محمد خلج مدیرعامل اسنپ هم درباره چالش منابع انسانی در شرکت‌ها گفت: شرکت‌های فناوری بیش از سایر شرکت‌ها با خروج منابع انسانی خود از کشور مواجه‌اند و شکار نیروی انسانی نیز یکی دیگر از مواردی است که شرکت‌ها را تهدید می‌کند. کرونا دورکاری را ممکن کرد و حالا عده زیادی از فعالان حوزه فناوری برای شرکت‌های خارج کشور دورکاری می‌کنند. اما همه عوامل دست ما نیست و بخش عمده مهاجرت به شرایط جامعه برمی‌گردد.

او ادامه داد: ما در حد خود در تلاشیم تعهد عاطفی در نیروهایمان ایجاد کنیم و با امکان ارتقا به مدیران ارشد و مدیران میانی در نیروهایمان انگیزه خلق کنیم.

منافع باید یکی باشد

مسعود طباطبایی قائم‌مقام مدیرعامل دیجی‌کالا هم به چالش‌های منابع انسانی در دیجی‌کالا پرداخت و گفت: تیم‌های منابع انسانی دیجی‌کالا تیم‌های مختلف و افرادی با روحیات متفاوت هستند که ما باید به انتظارات و ویژگی‌های آنها توجه کنیم. اگر این‌طور نباشد قطعاً آنها را از دست خواهیم داد. اولویت دیجی‌کالا این است که آدم‌ها از داخل سازمان رشد کنند و منافع همکاران با منافع شرکت و سهامداران یکی باشد.

طباطبایی در ادامه توضیح داد: قطعاً کار در برند دیجی‌کالا برای بسیاری از افراد یک آرزو است اما به‌واقع فشارهای کاری در برندهای بزرگ هم به همان میزان زیاد است. این فشار در بخش عملیاتی بیشتر است و ما به‌شدت در حال تنظیم برنامه‌هایی برای رفع این چالش هستیم.

قائم‌مقام مدیرعامل دیجی‌کالا در پایان از شرایط فعلی منابع انسانی در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: نگران آینده‌ایم و موضوع مهاجرت به‌شدت روی فضای شغلی ایرانی‌ها تاثیر گذاشته است. هر چقدر امید بیشتر شود ماندگاری بیشتر می‌شود و این موضوع به تصمیم‌های کلان کشور بازمی‌گردد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.