مصوبه تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر ابلاغ شد

شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت تنظیم‌گری در عرصه صوت و تصویر فراگیر را به عهده سازمان صدا و سیما قرار داده است.

فاواپرس: شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر را به عهده سازمان صدا و سیما قرار داده است. این رسانه‌ها شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن هستند. از آنسو نظارت بر مواردی چون کتاب، خبرگزاری‌ها و بازی‌های رایانه‌ای بر عهده وزارت ارشاد باقی مانده است.

بر اساس متن نهایی این مصوبه، تولید و پخش «زنده» برنامه‌ها و نیز صدور مجوز و نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی در انحصار سازمان صداوسیما خواهد بود.

آنطور که در این مصوبه آمده است، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی» را تدوین کنند. این سند البته بایستی پیش از تصویب به تأیید کمیته‌ای رسد که برخی از اعضای آن را رئیس صدا و سیما، وزیر ارشاد و دبیر شورای عالی فضای مجازی تشکیل می‌دهند.

براساس این مصوبه، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن که در چارچوب وظایف و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد؛ در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده این وزارتخانه است.

همچنین براساس تفسیر شورای نگهبان در خصوص اصول 44 و 175 قانون اساسی، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیما است.

در بند دیگر مصوبه آمده است که صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده سازمان صداوسیما بوده و برای هماهنگی بیشتر، دو نماینده از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ذی‌ربط در سازمان صداوسیما حضور خواهند داشت.

ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های موضوع بند یک این ماده واحده با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما تعیین خواهد شد. همچنین برای هماهنگی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو نماینده از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای صدور مجوز تولید و دو نماینده از طرف ایشان در شورای صدور مجوز پخش عضو خواهند بود. در صورت بروز اختلاف بین دو دستگاه، کارگروهی متشکل از دو نماینده از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دو نماینده از طرف سازمان صداوسیما به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع را بررسی و جمع‌بندی خواهند کرد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.