بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

نزدیک به دو دهه از آخرین حضور مسعود رجوی، سرکرده سازمان مجاهدین خلق، در انظار عمومی می‌گذرد و این پرسش در اذهان شکل گرفته است که بالاخره سرنوشت وی چه شده است؟

فاواپرس: نزدیک به دو دهه از آخرین حضور مسعود رجوی، سرکرده سازمان مجاهدین خلق، در انظار عمومی می گذرد. طی این سال ها بحث سرنوشت وی همواره مطرح بوده و هر از گاهی ادعاهای غیر رسمی و ضد و نقیضی درباره ی زنده بودن یا نبودن وی منتشر شده است. این بار نیز خبرگزاری تسنیم روایت جدیدی در اینباره مطرح کرده است.

مسعود رجوی آخرین بار چه زمانی دیده شد؟

مسعود رجوی آخرین بار در سال ۸۲ در زمان حمله ی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق که به سقوط حکومت حزب بعث به رهبری صدام حسین انجامید، در انظار عمومی دیده شده است. گرچه شایعاتی درباره ی کشته شدن او در جریان این حمله مطرح شد، اما هیچ سند یا شاهدی در این زمینه وجود ندارد.

مسعود رجوی متولد سال ۱۳۲۷ است و به فرض زنده بودن، حالا ۷۵ سال دارد.

فاواپرس / بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

ادعای خبرگزاری تسنیم در مورد سرنوشت مسعود رجوی

خبرگزاری تسنیم در گزارشی تازه مدعی دست یافتن به اطلاعاتی جدید درباره ی سرنوشت مسعود رجوی از طریق «یک منبع آگاه امنیتی» شده است که در ادامه آن را می خوانید:

یک منبع آگاه امنیتی جزئیات جدیدی از سرنوشت مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین در اختیار خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم قرار داد که طبق آن، مسعود رجوی ۳ سال قبل در سال ۱۳۹۹ بر اثر بیماری و سکته قلبی مرده است.

بنا براین گزارش، مسعود رجوی پس از حمله آمریکا به عراق در یکی از عملیات‌های نیروهای آمریکایی از ناحیه پا و صورت دچار جراحت شدید می‌شود و به همین خاطر از حضور در انظار عمومی اجتناب می‌کرده است.

وی پس از مدتی به‌دلیل وضعیت نامناسبی که برای اختفا در کشور اردن (پس از فرار از عراق) داشت، به بیماری قند و فشار خون مبتلا شده بود و ترس ناشی از افشای محل اختفای او، مانع از درمان بیماری‌اش در مراکز درمانی شده بود.

با تشدید بیماری دیابت، مسعود رجوی بینایی خود را نیز از دست می‌دهد و یکی از پاهای او هم قطع می‌شود.

در اوایل دهه ۹۰، به‌دنبال تلاش منافقین برای فرار از عراق (به‌دلیل فشارهای متعدد نیروهای مردمی عراق و حملات ایران به مقر اشرف)، منافقین برای خروج از عراق و انتقال به آلبانی، نیازمند خروج از لیست تروریستی وزارت خارجه آمریکا و انگلیس بودند و یکی از شروط آمریکا برای خروج از لیست تروریستی، عدم حضور مسعود رجوی در هر برنامه، دیدار، ملاقات و حتی نشر تصویر او (همان‌طور که از سال ۸۱ صورت گرفت) بود.

علاوه بر این، نماینده آمریکا در ملاقاتی محرمانه با سران این گروهک، تحت‌الحفظ بودن مسعود رجوی ذیل دستگاه امنیتی آمریکا را با توجه به سابقه منافقین در عدم‌تعهد به توافقات، طرح و به‌عنوان شرط الزامی این خروج عنوان می‌کند و رسماً به آنها گفته می‌شود که تمام مناسبات سازمان مجاهدین خلق باید از کانال مریم رجوی دنبال و مدیریت شود.

سران منافقین با توجه به شرایط به‌شدت بحرانی خود در عراق ـ یکی از طرح‌های آمریکا، تقسیم کردن حضور منافقین در چند کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی بود ـ شروط آمریکا برای حضور متمرکز در یک کشور اروپایی را قبول می‌کنند و در نهایت به این شرط تن می‌دهند.

بنابراین گزارش، مسعود رجوی تا آخرین لحظات زندگی (که در سال ۱۳۹۹ بر اثر سکته قلبی می‌میرد) در اختیار و تحت حفاظت نیروهای آمریکایی در منطقه‌ای نامعلوم بوده است که برخی اسناد مکان اختفای وی را کشور آمریکا می‌دانند.

عباس شاکری معروف به دکتر فاضل، تا قبل از انتقال رجوی به آمریکا به‌عنوان دکتر شخصی او روند درمان وی را دنبال می‌کرد.

شاکری متولد خرم‌آباد و متخصص اورولوژی است که مدتی را در بیمارستان شهدای تجریش تهران مشغول به کار بوده است و در سال ۱۳۶۵ به عراق فرار می‌کند و به گروهک منافقین می‌پیوندد.

وی اکنون با پاسپورتی با هویت جعلی به‌نام ضیاءالدین عبدالرزاق در کشور فرانسه اقامت دارد.

تصاویر مربوط به مدارک هویتی عباس شاکری:

فاواپرس / بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

فاواپرس / بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

فاواپرس / بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

علاوه بر شاکری، برخی دیگر از نزدیکان وی مثل ماساژور و نیروهای محافظ مورد اعتماد او نیز از سال ۱۴۰۰ در برخی کشورهای اروپایی ساکن شده‌اند.

به‌گفته این منبع آگاه، این‌که هر از گاهی بیانیه‌ای به نام مسعود رجوی صادر می‌شود، بیشتر به‌خاطر حفظ شخصیت نجات‌بخش او بین اعضای گروهک است و برای همین کنار بیانیه‌های منافقین از تصاویر قدیمی رجوی استفاده می‌شود.

فاواپرس / بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

روایت عربستان از سرنوشت مسعود رجوی

در سال ۹۵، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، شاهزاده ترکی فیصل در نشست سالانه ی مجاهدین خلق در پاریس شرکت کرد و طی سخنان خود دو بار از تعبیر «مرحوم رجوی» استفاده کرد.

در آن زمان که اوج تنش میان ایران و عربستان سعودی پس از ماه‌ها مشاجره بر سر اعدام شیخ نمر و اشغال سفارت عربستان در تهران و در فضای قطع روابط و خصومت بود، شبکه‌های تلویزیونی نزدیک به سعودی‌ها همچون العربیه، الحدث، اسکای نیوز این نشست و سخنان شاهزاده ترکی فیصل را به شکل بی‌سابقه و گسترده‌ای پوشش دادند.

چون ترکی فیصل مدتی سفیر سعودی در انگلستان و آمریکا هم بوده و دیپلمات به حساب می‌آمد استفاده از کلمه «مرحوم» سهو کلام دانسته نشد و به منزله تایید خبر مرگ رجوی تلقی شد.

اما سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، شاهین قبادی در پی آن مدعی شد در سخنان ترکی فیصل کلمه «مرحوم» نبوده و به متون مکتوب ارجاع داد که این واژه در آنها نبود ( و در واقع حذف شده بود).

این در حالی بود که نطق شاهزاده سعودی به صورت مستقیم پخش شده بود. به علاوه، شاهین قبادی به این موضوع نپرداخت که مسعود رجوی زنده است یا نه و اینکه چرا مرگ او را با نمایش تصویر یا صدایی که نشان دهد مربوط به گذشته نیست تکذیب نمی‌کنند. چرا که در عرف سیاست وقتی شایعه مرگ شخص مشهوری درمی‌گیرد به جای تکذیب کلامی به بهانه‌ای صدا یا تصویر فرد پخش می‌شود که خود به منزله تکذیب عملی است.

ادعای متفاوت یک عضو سابق سازمان مجاهدین خلق درباره ی سرنوشت مسعود رجوی

آذر ماه ۱۴۰۱، کتاب «تهران تا تیرانا» خاطرات مسعود خدابنده، عضو جداشده ی سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود رجوی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

در مراسم رونمایی این کتاب، ابراهیم خدابنده، برادر راوی کتاب، که خود نیز از اعضای جداشده ی سازمان مجاهدین خلق است، حضور داشت.

ابراهیم خدابنده که سابقه ی سه دهه عضویت در سازمان مجاهدین خلق را دارد، در این مراسم در پاسخ به این سؤال که آیا مسعود رجوی زنده است یا مرده گفت: «واقعیت این است که تاریخ مصرف رجوی تمام شده و مرده و زنده بودن او تفاوت چندانی ندارد. اما از روی برخی شواهد می‌توان به زنده بودن او پی برد و به گمان من او هنوز زنده است.»

فاواپرس / بالاخره سرنوشت مسعود رجوی چه شد؟

محل دفن مسعود رجوی کجا است؟

روایت های مختلفی درباره ی محل دفن مسعود رجوی مطرح شده است.

مهدی احمد‌زاده، کارشناس امور امنیتی و بین الملل تابستان امسال به خبرگزاری جماران گفت: «بر اساس آخرین یافته‌ها، مسعود رجوی چند سال قبل مرده است و هم‌اکنون در گورستانی در پاریس مدفون است.»

از سویی دیگر، در سال ۹۹، احمد‌رضا کریمی، یک عضو سابق سازمان مجاهدین خلق در نشستی با با محمد عطریان‌فر، فعال سیاسی اصلاح طلب، مرگ مسعود رجوی را تأیید کرده بود اما محل دفن وی را نه پاریس که سوئیس ذکر کرده بود:

زمانی که آمریکایی‌ها مجاهدین را به اردن بردند فردی به نام ناصر رضوی از طرف جمهوری اسلامی با نام دیپلماتیک کاردار اول ایران وارد اردن می‌شود. ایشان اطلاع پیدا می‌کند که رجوی سرطان دارد. همچنین اطلاع پیدا می‌کند بخشی از سلاح‌های شیمیایی صدام در عراق در اردوگاه مجاهدین بوده و آنها در قبال حفاظت زیر نظر آمریکایی‌ها تمام سلاح‌های شیمیایی صدام را از مخفی گاه تحویل می‌دهند. از همین زمان مسعود رجوی مراحل درمان خود را آغاز می‌کند تا این که آمریکایی‌ها ۶ سال پیش اطلاع می‌دهند برای ادامه درمان به سوییس رفته و دیگر در اختیار ما نیست…

در این حال هم‌زمان سه سوژه کشف شد: کشمیری در آلمان، کلاهی در هلند و محل اختفای مسعود رجوی در اطراف لوزان و دو سال قبل هم فاش شده از دنیا رفته و چند ماه بعد هم آن فرد عرب (ترکی فیصل) خبر مرگ او را داد. پس از بیماری ۱۷ سال زنده بود ولی به شدت بیمار و پیر شده بود. احتمالا در همان سوییس دفن شده و اعلام رسمی را گذاشته‌اند برای اجلاسی که قرار است در ایتالیا بگیرند.

بیش از ۳ سال از زمان این گفت‌و‌گو می‌گذرد و آن اعلام رسمی البته صورت نپذیرفته است.برخی معتقدند رهبران سازمان مجاهدین خلق به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع را باید مبهم باقی بگذارند تا از احساسات مذهبی اعضای باقی‌مانده برای القای این موضوع بهره ببرند که مسعود رجوی فعلاً از نظرها پنهان است و روزی بازمی‌گردد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.