شرکتهای Paytech،Arab Financial Services (AFS) و Brankas که شرکت های فناوری مالی باز هستند، گزارش جدیدی را منتشر کرده اند که میزان پذیرش بانکداری باز و امور مالی باز را نشان می دهد.
این گزارش نشان می دهد که چگونه سازمان هایی مانند API های BaaS Emirates NBD به برندهایی مانندBanque Saudi Fransi برای ارائه خدمات مالی و بانک مشرق برای مشارکت با فین تک ها و استارت آپ ها کمک می کنند. در مورد مشارکت،AFS و Brankas نیز اهمیت همکاری در صنعت فین تک نشان داده می شود.
آن ها توضیح می دهند که موفقیت بانکداری باز به سازمان هایی از مناطق مختلف دنیای فین تک (خواه یک پردازشگر پرداخت، شرکت امنیت سایبری یا هر شرکت دیگری باشد) است که با هم کار می کنند.
بانکداری باز مسیرهای مختلفی را برای بانک ها برای نوآوری و ایجاد تحول دیجیتال ارائه می دهد. این را می توان با این واقعیت مشاهده کرد که تا اوت ۲۰۲۳، بیش از ۶۵ کشور از امور مالی باز استقبال کرده اند؛ این باعث نوآوری مالی در سراسر جهان می شود. این امر به ویژه در کشورهایی مانند استرالیا، هند، برزیل و بریتانیا که در حال گسترش دستور به اشتراک گذاری داده به بخش های غیربانکی هستند، صدق می کند.
بانکداری باز و امور مالی باز در MENA
با این حال، منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) نیز یک منطقه هیجان انگیز است. این گزارش نشان می دهد که بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵، کشورهایی مانند بحرین، عربستان سعودی و امارات، شاهد ظهور گسترده بانکداری باز باشند.
تاد شوایتزر، مدیر عامل شرکت برانکاس گفت: بانک ها برای استفاده واقعی از قدرت دگرگونکننده بانکداری باز، باید فراتر از قوانین نظارتی عمل کنند. سفر واقعی زمانی آغاز می شود که تمرکز خود را از رعایت صرف به رهبری نوآوری تغییر دهند. باید پارادایم های جدید را در آغوش گرفته و با خطوط پویای یک چشم انداز مالی به سرعت در حال تغییر سازگار شوند. این موضوع در مورد شکل دادن فعالانه به آینده و نه فقط واکنش به آن است.
ایجاد اعتماد از طریق بانکداری باز
AFS و Brankas همچنین بررسی می کنند که چگونه شرکت ها می توانند از طریق بانکداری باز اعتماد ایجاد کنند. اگرچه سوالاتی در مورد احراز هویت، استانداردهای حفظ حریم خصوصی و موارد دیگر وجود دارد، اما این گزارش توضیح می دهد که چرا شفاف سازی این موارد امری کلیدی است.
بر اساس گزارش Statista، پادشاهی عربستان سعودی (KSA)، قطر و امارات متحده عربی پنجمین، هفتمین و دهمین مناطق قابل اعتماد در بخش مالی بودند. این نشان دهنده ایمان ذاتی مشتریان در این کشورها در موسسات مالی خود است. با این حال، روابط عمیق و ارتباطی که بانک ها با مشتریان خود در طول سال ها ایجاد کرده اند را نیز نشان می دهد.
سامر سلیمان، مدیر عامل شرکت خدمات مالی عرب گفت: بانکداری باز فقط یک روند فناوری نیست. این زیربنای چشم انداز مالی B2B فردا در MENA است. از ادغام یکپارچه سیستم های حقوق و دستمزد و مدیریت بی دردسر صورت حساب های تامین کننده تا اجرای سریع بازپرداخت کارکنان، فرصت هایی که بانکداری باز به ارمغان می آورد تحول آفرین است. علاوه بر این، به عنوان رهبران صنعت مالی، باید خطوط مالی فردا را تطبیق داده و تغییر شکل دهیم.