صندوق بین‌المللی پول: ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی پتانسیل جایگزینی پول نقد را دارند

کریستالینا جورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF)، چهارشنبه (۱۵ نوامبر) گفت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCها) پتانسیل جایگزینی پول نقد را دارند اما برای فراگیر شدن به زمان نیاز است.

به گزارش فاواپرس به نقل از CNBC، او در فستیوال فین‌تک سنگاپور گفت: CBDCها می‌توانند جایگزین پول نقدی شوند که در اقتصاد‌های منزوی هزینه‌بر است. آنها برای اقتصاد‌های پیشرفته‌تر نیز باعث انعطاف می‌شوند و می‌توانند در جایی که تعداد کمی حساب بانکی دارند، باعث فراگیری مالی شوند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در واقع یک شکل دیجیتالی از ارزهای فیات هستند و از سوی بانک مرکزی کشور تنظیم می‌شوند. این امکان از طریق تکنولوژی بلاک‌چین فراهم شده و بانک‌های مرکزی می‌توانند پرداخت‌های دولتی مستقیم در اختیار خانوار بگذارند.

رئیس IMF گفت: CBDCها جایگزین امن و کم هزینه‌ای [برای پول نقد] هستند. آنها همچنین پلی با پول‌های خصوصی به حساب می‌آیند و معیاری برای اندازه‌گیری آنها هستند، درست همانند پول نقدی که امروز از بانک‌ها می‌گیریم.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، بیش از ۱۰۰ کشور- یا حدود ۶۰ درصد از کشور‌های جهان- در حال بررسی CBDCها هستند.

IMF در گزارش ماه سپتامبر خود گفت: میزان توجه جهان به CBDCها بی‌سابقه است. چندین بانک مرکزی تا همین حالا طرح‌های آزمایشی خود را راه‌اندازی کرده و یا حتی یک CBDC صادر کرده‌اند.

براساس نظرسنجی سال ۲۰۲۲ بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) از ۸۶ بانک مرکزی، ۹۳ درصد از آنها در حال بررسی CBDCها هستند و ۵۸ درصد می‌گویند که احتمالا در کوتاه یا میان‌مدت ممکن است یک CBDC عمومی را عرضه کنند.

با این حال بررسی‌های شورای آتلانتیک نشان می‌دهد که تا ماه ژوئن امسال، تنها ۱۱ کشور CBDCها را به کار گرفته‌اند و ۵۳ کشور دیگر نیز در مراحل نهایی برنامه‌ریزی و ۴۶ کشور در حال تحقیق در این باره هستند.

جورجیوا با اشاره به سخنرانی سال ۲۰۱۸ کریستین لاگارد، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول در راستای تشویق سیاست‌گذاران برای همراهی با باد‌های تغییر، گفت: پس از پنج سال، من به اینجا آمدم تا اطلاعات جدیدی از سفر ارائه کنم. اول اینکه کشور ها همراه شده‌اند. بسیاری در حال بررسی CBDCها و توسعه مقرراتی برای هدایت روند پول دیجیتال هستند.

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه یک راهنمای CBDC را نیز برای سیاست‌گذاران سراسر جهان منتشر کرد. جورجیوا می‌گوید بسیاری از کشور‌ها CBDC را زیر نظر دارند و می‌خواهند مقررات این حوزه را تنظیم کنند.

جورجیوا در حضور متخصصان صنعت، سرمایه‌گذاران و روزنامه‌نگاران این رویداد گفت: دوم، ما هنوز به مقصد نرسیده‌ایم. فضا برای نوآوری بسیار است و ابهامات زیادی درمورد کاربرد [CBDC] وجود دارد. در حال حاضر اوضاع در برخی از کشور‌ها خوب نیست اما حتی آنها هم باید آغوش بازی برای استفاده احتمالی از CBDCها در آینده داشته باشند. الان زمان به عقب برگشتن نیست.

او افزود: بخش عمومی باید به استفاده از CBDCها و پلتفرم‌های پرداخت مربوطه در آینده ادامه دهد. چهارم، این پلتفرم‌ها باید از همان ابتدا برای تسهیل پرداخت‌های برون-رمزی، از جمله با CBDCها طراحی شوند.

پتانسیل CBDCها

کشور‌هایی مثل باهاما، جامایکا و نیجریه، در حالح حاضر CBDC را در اختیار عمومی گذاشته‌اند.

سازمان پول سنگاپور نیز اعلام کرده است که پول نقد با اقتصاد دیجیتالی ناهم‌خوان است. بانک مرکزی این کشور طی گزارشی در سال ۲۰۲۱ گفت تقاضا برای پول نقد به عنوان یک روش پرداخت کاهش می‌یابد.

طبق اعلام BIS نیز استفاده از CBDCها، البته با توجه به نوع طراحی و مقررات، برای پرداخت‌های برون‌مرزی باعث کاهش هزینه دسترسی، ذخیره و استفاده از ارزهای خارجی می‌شود.

جورجیوا همچنین می‌گوید که هوش مصنوعی می‌تواند با امتیاز‌دهی اعتباری و پشتیبانی شخصی‌سازی شده، برخی از مزیت‌های CBDCها را تقویت کند.

پس از عرضه ChatGPT در نوامبر سال گذشته، تقاضا برای هوش مصنوعی مولد رشد چشمگیری داشت و این ابزار پس از حدود دو ماه به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه رسید. اوپن‌ای‌آی در حال حاضر ثبت‌نام‌های جدید اشتراک ChatGPT Plus را به دلیل استقبال بی‌سابقه و تکمیل ظرفیت متوقف کرده است.

جورجیوا گفت:‌[هوش مصنوعی] با امکان امتیاز‌دهی دقیق و سریع اعتباری براساس داده‌ها، می‌تواند به فراگیری مالی کمک کند. این ابزار همچنین می‌تواند پشتیبانی مالی شخصی‌سازی شده را برای افرادی با شرایط دشوار اقتصادی ممکن کند.

او افزود: البته ما باید حریم خصوصی و امنیت داده را محافظت کرده و از نفوذ سو‌گیری‌ها اجتناب کنیم تا با هدف کاهش نابرابری به نابرابری بیشتر دامن نزنیم. هوش مصنوعی در صورت مدیریت مناسب می‌تواند مفید باشد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.