ایجاد بانک توسعه‌ای تخصصی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده برای ایجاد یک بانک تخصصی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: برای تحقق این هدف، باید دو موضوع «ایجاد بانک تخصصی» و همچنین «تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی» را به موازات یکدیگر، پیش برد.

به گزارش فاواپرس به نقل از ایسنا، سید احسان خاندوزی در نشست مشترک با روح الله دهقانی فیروز آبادی – معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور – درباره تأمین مالی شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: اگر تصمیم خوبی درباره راهکارهای تأمین مالی شرکت های دانش بنیان اتخاد کرده و به یک ابتکار نهادی، راهبردی و ماندگار در این حوزه برسیم، همه از زیست بوم ایجاد شده، بهره مند خواهند شد.

خاندوزی با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده در این نشست، گفت: باید دو موضوع «ایجاد بانک تخصصی» و همچنین «تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی» را به موازات یکدیگر، پیش برد.

وی اظهار کرد: اگر می توانستیم چهار یا پنج میلیارد دلار منبع مالی جدید را به صندوق تزریق کنیم، کار ویژه و خوبی شکل می گرفت که برای گروه هایی از شرکت های دانش بنیان مفید واقع می شد.

وزیر اقتصاد گفت: پیشنهاد می شود که طرحی آماده شده و با مشارکت صندوق نوآوری و یک کشور خارجی مانند قطر که دارای منابع مالی خوبی است، کار مشترکی در این حوزه انجام شود تا بدین شکل از ظرفیت منابع مالی خارجی و تجربه و دانش صندوق نوآوری و شکوفایی کشور استفاده شود.

خاندوزی درباره راه اندازی بانک تخصصی نیز اظهار کرد: نیاز به بانک توسعه ای تخصصی در حوزه دانش بنیان مشابه بانک توسعه صادرات است که در همه استان ها گستردگی داشته، اما از شعب محدودی برخوردار باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در سایه این بانک تخصصی، می توان شعب خاص دانش بنیان برای بحث نظارت، اعتبار سنجی، تضامین، وثایق و هر چه که نیاز است، ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه آن بانک را باید به بانک تخصصی آن حوزه تبدیل کرد، گفت: باید بازی و تفاهم بلندمدتی بین آن بانک و شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد؛ به طوری که آن بانک، خود را متولی تأمین مالی حوزه دانش بنیان بداند و همچنین، آن شرکت ها نیز خود را متعهد به رعایت قواعد و اصول بانکی بدانند.

در این نشست، گزارشی از وضعیت فعالیت شرکت های دانش بنیان و روش های تأمین مالی آنها ارائه شده و پیشنهاداتی نیز برای ایجاد تنوع در تأمین مالی این شرکت ها و ایجاد بانک تخصصی در این حوزه، مطرح شد.

این نشست با حضور «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد، «روح الله دهقانی فیروز آبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، «مجید عشقی» رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، «محمد جواد شریف زاده» معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی و مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.