فاواپرس: این ابزار به بازاریابان دیجیتالی کمک میکند تا تگهای مختلفی را به وبسایت و اپلیکیشنهای خود اضافه کنند که برای اهداف مختلفی مانند اندازهگیری عملکرد سرعت وبسایت، ردیابی کاربران و نمایش دادههای تبلیغات و مواردی از این دست استفاده میشوند اما مسدود شدن این دسترسی باعث شده بود تا دیجیتال مارکترها نتوانند عمکلرد کمپینهای بازاریابی خود را به درستی ارزیابی کنند و اختلاف سشن به وجود بیاید و نتوانند اطلاعات را روی آنالیتیکس خود رویت کنند.
البته مشاهدات کاربران نشان میداد که این مشکل برای کاربران مختلف، وضعیت متفاوتی دارد. ترافیک برخی از کاربران به کلی صفر شده بود، برخی دیگر با کاهش مواجه شدند و عدهای دیگر شاهد هیچگونه تغییری در وضعیت ترافیک خود نبودند. به همین دلیل برخی این نگرانی را داشتند که این قطع دسترسی، به دلیل فیلترینگ باشد و تا اعمال آن روی همه اپراتورها چند روزی طول بکشد.
این مشکل برای برخی از کاربران تپسل نیز پیش آمد. ملیکا ابراهیمی، مدیر محصول تپسل وب در این رابطه توضیح میدهد: «با توجه به فیلتر شدن تگ منیجر، متاسفانه دیتای برگشتی از سایت، از تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲، در GA4 قابل استناد نبوده و به همین خاطر اختلاف بین کلیک سشن و همچنین سایر تگها بسیار زیاد خواهد بود. البته احتمالا فقط زمانی که مخاطب با آیپی خارج از ایران از سایت بازدید کند، دیتای برگشتی خواهیم داشت.»
او با اشاره به اینکه تا رفع فیلتر یا پایدار شدن شرایط، مجبور به استفاده از دیتای پنل تپسل وب استفاده هستیم، میگوید: «پس چنانچه کاربران ما کد اسکریپت تپسل وب را از طریق تگ منیجر روی هد سایت قرار دادهاند، حتما به صورت مستقیم هم روی هد سایت اضافه کنند تا دیتا به صورت صحیح بازگردد.»
ابراهیمی اضافه میکند: «در غیر این صورت کاربرانی روی وبسایت شما هستند به درستی شناسایی نمیشوند و با کاهش نرخ تبدیل در کمپین های ریتارگتینگ و پروداکت ریتارگتینگ روبه رو خواهید شد. همچنین وارد تگمنیجر شده و تگ GA4 را متوقف کنید و سپس کدآنالیتیکس را برداشته و خود GA4 را به طور مستقیم به وبسایت اضافه کنید اما به سایر تگهای تعریف شده روی تگمنیجر دست نزنید.»
با این همه به نظر میرسد که این مشکل یک اختلال زیرساختی باشد و این قطع دسترسی به زودی رفع شود.