هوش مصنوعی چگونه در امور مالی و حسابداری تحول ایجاد می‌کند

به گفته bluQube، هوش مصنوعی (AI) حرفه مالی و حسابداری را متحول می‌کند، اما این لزوما به معنای از دست دادن شغل نیست.

فاواپرس: به گفته bluQube، هوش مصنوعی (AI) حرفه مالی و حسابداری را متحول می کند، اما این لزوما به معنای از دست دادن شغل نیست. بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده، یک سوم رهبران کسب و کار بر این باورند که هوش مصنوعی (AI) امور مالی و حسابداری را تغییر خواهد داد. ارائه‌دهنده نرم ‌افزار حسابداری مبتنی بر فضای ابری، bluQube، رهبران کسب ‌و کار را مورد بررسی قرار داد تا نظر آن ‌ها را در مورد این فناوری که هم فرصتی باورنکردنی و هم تهدیدی قابل توجه برای آینده جامعه توصیف شده است، ارزیابی کند.

پاسخ دهندگان فکر می کنند هوش مصنوعی وظایف تکراری و پرزحمت را ساده یا ریشه کن می کند و به آن ها اجازه می دهد در نتیجه زمان اضافی که هوش مصنوعی آزاد می کند، استراتژیک تر فکر کنند.

نکته مهم در مورد اعتماد این است که تقریباً دو سوم از مصاحبه شوندگان (63 درصد) می گویند که در امور مالی و حسابداری به هوش مصنوعی اعتماد دارند. اعتماد و اطمینان از اینکه هوش مصنوعی کلیشه‌ های منفی را تداوم نمی ‌بخشد، یکی از مهمترین چالش ‌های ناشی از این فناوری است.

این یافته‌ ها نگاهی اجمالی به ذهن رهبران ارشد کسب‌ و کار، در زمانی که هوش مصنوعی سر تیتر اخبار است، می اندازد. علی رغم اینکه در حال حاضر موضوعی مسلما داغ است اما رهبران کسب و کار همیشه به سرعت توده ها از فناوری جدید استفاده نمی کنند.

برای مثال بلاکچین را در نظر بگیرید. بر اساس تحقیقات جداگانه، بیش از یک پنجم از رهبران کسب و کار که در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند، فکر می کردند که «همه هیاهو و بدون اهمیت» است.

هوش مصنوعی «پتانسیل» را برای ایجاد نقش‌های شغلی جدید ایجاد می‌کند

سایمون کرزلی، مدیر عامل bluQube، می‌ گوید: «گفتمان پیرامون هوش مصنوعی در سال گذشته تا حد زیادی بر پتانسیل این فناوری برای تغییر نقش‌ های شغلی آنطور که می‌ شناسیم متمرکز شده است. در حرفه حسابداری و امور مالی، تحقیقات ما نشان می دهد که نظرات رهبران کسب و کار ممکن است تحت تأثیر درک فعلی از قابلیت های هوش مصنوعی باشند.»

به عنوان مثال، کسانی که معتقدند هوش مصنوعی در شکل فعلی آن یک فناوری مستقل با توانایی کار به جای هوش انسانی است، تمایل دارند این باور را داشته باشند که مهارت زدایی شده یا جایگزین متخصصان مالی خواهد شد.

با این حال، در میان 29 درصد از کسب و کارهایی که قبلاً از هوش مصنوعی در امور مالی استفاده کرده اند، 67 درصد ارزش آن را برای فیلتر کردن و تجزیه و تحلیل داده ها، همچون تجزیه و تحلیل حسابرسی و گزارش های هزینه، تشخیص داده اند.

در حالی که این بدون شک نقش روزانه متخصصان امور مالی را به دلیل ظرفیت هوش مصنوعی برای به حداقل رساندن وظایف تکراری و افزایش کارایی تغییر می‌دهد، این دیدگاه مثبتی است که تعداد بیشتری از پاسخ‌دهندگان (28 درصد) پتانسیل ایجاد شده در این زمینه را برای ایجاد انواع جدید نقش ها تشخیص دهند.

از آنجایی که هوش مصنوعی به سازگاری خود ادامه می‌ دهد و در سال ‌های آینده به بخش بزرگتری از حرفه حسابداری تبدیل می ‌شود، مهم است که به یاد داشته باشید که ماهیت در حال تغییر کار با حذف نیروی انسانی برابری نمی ‌کند.

در عوض، می ‌تواند شغل متنوع ‌تری را ایجاد کند که حسابداران را قادر می ‌سازد تا بینش ‌های مالی بهتری ارائه دهند و ارزش بیشتری به سازمان‌هایی که به آن ها خدمت می‌ کنند بیفزایند.

 

 

منبع Fintech Magazine
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.