چالش‌های صنعت نظام بانکی کشور از زبان مدیرعامل فناپ

مدیرعامل گروه شرکت‌های فناپ با اشاره به چالش‌های صنعت نظام بانکی کشور گفت: اعمال سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم اقتصادی، باعث شده پیشتازی نظام بانکی در استفاده از فناوری‌های جدید در سال‌های اخیر، دچار سکون شود.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی با حضور در برنامه «اقتصاد مدرن» که از رادیو اینترنتی عصر پرداخت پخش شد از چالش‌های صنعت نظام بانکی کشور گفت؛ چالش‌هایی که به همراه تورم اقتصادی باعث شدند پیشتازی نظام بانکی در استفاده از فناوری‌های جدید در سال‌های اخیر، دچار سکون شود.

عبدالله افتاده کارشناس و مجری برنامه «اقتصاد مدرن»، گفت‌و‌گو با دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ و نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران و آلمان را، با موضوع پیشرفت‌های نظام بانکی کشور و پیشتاز بودن این صنعت در بین برخی از صنایع در استفاده از فناوری‌های روز، پیش برد.

دکتر شهاب جوانمردی در این‌باره گفت: «انتظارات مشتریان و مدیران صنعت بانکی انتظارات بالایی است در حالی که شاید در برخی از صنایع انتظارات تا این حد رشد نداشته باشد. باید به این نکته توجه کرد که پیشرفت‌های صنعت نظام بانکی کشور و خدمات فناورانه‌اش باعث شده انتظارات افراد هم بسیار بیشتر شود.»

او افزود:‌ «کشور ما به سطحی از بلوغ بانکی رسیده که در آن دیگر پذیرفتنی نیست که بگویند سیستم قطع است. در حالی که در ماموریتی که اخیرا به یکی از کشورهای خلیج فارس داشتم برای کار بانکی معطل شدم و در نهایت هم به دلیل قطعی سیستم کارم انجام نشد. برایم جالب بود که همه افراد در آن بانک خیلی راحت این مسئله را پذیرفتند و اعتراضی نداشتند اما در کشور ما چنین شرایطی پذیرفته شده نیست. علتش هم این است مردم متوجه می‌شوند که صنعت بانکی کشور در فناوری‌های مالی ارتقا پیدا کرده و متناسب با آن هم، تقاضا و انتظار افراد بیشتر شده است.»

سیاست‌های انقباضی در اقتصاد مانع جدی رشد نظام بانکی

مجری برنامه با اشاره به این‌که پیشتازی‌های صنعت بانکی در دولت‌های پیشین بیشتر محسوس بود و در دولت فعلی هنوز تغییر عمده‌ای احساس نشده است، دیدگاه دکتر جوانمردی را در این باره پرسید، دکتر جوانمردی پاسخ داد: «افراد فناور در حوزه فناوری‌های مالی، پیشروان و پیشتازان عرصه اقتصاد دیجیتال بوده‌اند اما پس از مدتی در عرضه فناوری نسبت به بقیه اجزا فاصله افتاد. واقعیت این است که مشتریان وقتی طعم فناوری‌های جدید را چشیدند تقاضای بیشتری در این صنعت ایجاد شد به‌خصوص در نسل جدید که بیشتر به دنبال امکانات شخصی‌سازی شده در خدمات مالی هستند اما در حوزه سیاستگذاران صنعت بانکی و مالی هنوز این موضوع پررنگ نشده است. این‌طور می‌توان گفت که وجه استفاده از فناوری‌های جدید بیشتر جا افتاده اما وجه شناسایی ماموریت‌ها و تقاضاهای تازه مشتریان هنوز جا نیفتاده و این باعث می‌شود سکونی را در این حوزه احساس کنیم. البته باید در نظر داشت وقتی در کشور شاهد سیاست‌های انقباضی هستیم تا تورم کنترل شود، نمی‌توانیم انتظار طیف وسیعی از خدمات بانکی داشته باشیم.»

استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی به قبل فیلترینگ برگشته است

مجری برنامه در بخشی از گفت‌و‌گو که بیشتر متمرکز بر وضعیت اینترنت کشور بود به تاثیر فیلترینگ بر کسب‌و‌کارها و اقتصاد کشور اشاره کرد و دیدگاه دکتر جوانمردی را درباره تاثیرات این پدیده بر لایه‌های عمیق‌تر کسب‌و‌کارها جویا شد. دکتر جوانمردی در این‌باره گفت: «از یک سو موضوعاتی که از جنس سیاستگذاری است محدودیت‌هایی در بهره‌برداری از پلتفرم‌ها ایجاد کرده است و از طرفی فیلترشکن‌ها و کسب‌و‌کار دور زدن محدودیت‌ها، رونق پیدا کرده است. در واقع هزینه‌ها و موانع‌مان برای دسترسی به امکانات بالا رفته است و این چالشی است که سیاستگذار باید به آن رسیدگی کند. سیاستگذار باید کل‌نگر باشد، جزئی‌نگری فایده عمومی ندارد. وقتی در شرایطی هستیم که تقاضای مردم استفاده از این پلتفرم‌هاست باید روی تقاضاهای مردم پافشاری کنیم.»

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های انسانی و فناوری و زیرساخت‌های کشور مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود، ادامه داد: «ما شاهد تقلیل سرمایه‌گذاری در کشور هستیم و علتش هم این است که ریسک سرمایه‌گذاری در شرایط موجود بسیار بالاست. نتیجه‌اش این می‌شود که استهلاک سرمایه افزایش می‌یابد و کیفیت زیرساخت‌هایمان کاهش پیدا می‌کند.»

وی در توضیح شرایط زیرساخت اینترنت کشور افزود: «ممکن است مدیران ادعا کنند زیرساخت‌ها ۲۰درصد توسعه پیدا کرده است اما نیاز و تقاضای جامعه ۸۰ درصد رشد داشته و باز هم فاصله ۶۰ درصدی که در این میان وجود دارد احساس نارضایتی ایجاد می‌کند. این مساله باعث می‌شود رشد و توسعه‌ای که رخ‌داده هم احساس نشود.»

دکتر جوانمردی ادامه داد: «برای این‌که درک درستی از تقاضای جامعه داشته باشیم باید ببینیم کاربر اینترنت در ۵ سال گذشته، متوسط مصرف اینترنتش چه‌قدر بوده و امسال چه‌قدر مصرف می‌کند و حتی این اعداد را با نیاز و مصرف فرزندش هم مقایسه کنیم. در نظر داشته باشید همه اینها در شرایطی است که هنوز اینترنت 5G نداریم.»

دور زدن فیلترینگ با استفاده از فیلترشکن‎ها از نگاه مدیرعامل فناپ همان سطح استفاده قبلی مردم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را رقم زده است و باعث شده همه قانون‌گریز باشند. نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران در توضیح این موضوع گفت: «فیلترینگ باعث شد به اپراتورها فشار زیادی بیاید و توان سرمایه‌گذاری از آنها گرفته شود اما از سوی دیگر آیتم خرید فیلترشکن به سبد خانوار اضافه شد.»

تفکر خدمت‌محور به جای تفکر دارایی‌محور

از دیگر موضوعات مهمی که در برنامه اقتصاد مدرن مطرح شد اشاره به تلاش‌های صنعت بانکی برای دستیابی به دیتاسنتر اختصاصی بود. مدیرعامل فناپ در این‌باره گفت: «همکاری‌های مشترک برای آینده نظام بانکی ما یک الزام است اما شاید به نظر برسد که این اواخر توفیقی نداشته‌اند؛ علتش به این برمی‌گردد که رقابت‌ها به حوزه‌ای کشیده شده که شاید اصلا رقابت‌پذیر نیست. مثلا این‌که بانک‌ها بخواهند مالک دیتاسنتر باشند؛ اگر اپراتورهای فراگیر نداشتیم بانک‌ها می‌خواستند همه زیرساخت‌های ارتباطی را هم برای خود بسازند. در واقع تفکر دارایی‌محور بر تفکر خدمت‌محوری غلبه پیدا کرده است. اما اعتقاد من این است که در حوزه زیرساختی با توجه به محدودیت منابع کشور، باید به سمت زیرساخت‌های اشتراکی و تجمیع توانمان برای بهره‌برداری حداکثری حرکت کنیم.»

لزوم توجه به حاکمیت شرکتی و در نظر گرفتن حقوق تمام ذی‌نفعان

شهاب جوانمردی با تاکید بر این که آگاهی از حاکمیت شرکتی اهمیت زیادی در میان کسب‌و‌کارها دارد، گفت: «ما نیاز داریم به جای ثبات مدیریت ثبات تفکر مدیریتی داشته باشیم. شرکت‌ها و بنگاه‌هایی داریم که مدیرانشان تغییر می‌کنند اما ثبات مدیریتی دارند. وقتی زمان‌های مدیریت کوتاه می‌شود کارها بیش از آن‌که اصولی باشد نمایشی می‌شود. این نوع مدیریت، رضایت مشتریان در بلندمدت را مورد توجه قرار نمی‌دهد. در حالی که توجه به رعایت حقوق همه ذی‌نفعان و فهم بهتر حاکمیت شرکتی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.»

به اعتقاد نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران، «موضوع حاکمیت شرکتی در کشور ما هنوز بسیار جدید است و استاد مجرب، کتاب خوب و دوره حرفه‌ای در این‌باره محدود است اما ما نیاز داریم تا در این حوزه آگاهی بیشتری کسب کنیم و با پیشرفت‌های جهان در این حوزه هم‌گام شویم.»

ابرآروان در مسیر احقاق حق

دکتر جوانمردی در خصوص شرکت ابرآروان هم توضیحاتی در این برنامه داد و گفت: «متاسفانه جریان سیاسی با قصد تضعیف شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که در کشور ماندند و در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند آغاز شد. این جریان قطعا به مردم لطمه می‌زند چرا که وقتی شرکت‌های نوگرا را تخریب کنند و گروه‌های متخصصی را که در آن شرکت کار می‌کنند ناامید کنند و باعث مهاجرتشان شوند در حقیقت زیرساخت‌های کشور نابود می‌شود. این کار مشابه این است که قایقی که در آن هستیم را سوراخ کنیم و به آن صدمه بزنیم.»

مدیرعامل فناپ اضافه کرد: «ما همان‌طور که از دیگر اجزای اقتصاد نوآوری پشتیبانی می‌کنیم از ابرآروان هم حمایت می‌کنیم. خدمات ابری در کشور ما پیشرو هستند و نگاهشان این است که باید به کسب‌و‌کارها و مردم خدمات ارايه کنند. البته معنایش این نیست که بی‌اشکال‌اند اما مشخص است که هدفشان خدمت‌رسانی است. مشکلاتی هم که اخیرا پیش آمد باعث نشد این شرکت‌ها کارشان را متوقف کنند و از مسیر قضایی و قانونی در حال پیگیری ظلمی هستند که در این مدت به آنها وارد شده است.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.