ضوابط جدید بانک مرکزی:

لندتک‌ها نمی‌توانند از مشتری کارمزد بگیرند

بانک مرکزی لندتک‌ها را از دریافت کارمزد از مشتری منع کرده است و بر اساس ضوابط جدید تنها بانک‌ها می‌توانند از مشتری کارمزد دریافت کنند. همچنین مسئولیت اهلیت اعتباری مشتری بر عهده بانک گذاشته شده است. علاوه بر این بانک نمی‌تواند تسهیلات را به حساب لندتک واریز کند و باید مستقیما در اختیار تامین‌کننده کالا قرار بگیرد.

فاواپرس: بانک مرکزی «الزامات ناظر بر نحوه همکاری موسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات‌یار» را ابلاغ کرده که در آن ضوابط جدیدی برای لندتک‌ها و بانک‌ها وضع شده است.

بر اساس ماده ۱۱ این ضوابط، لندتک نمی‌تواند مستقیما از مشتری کارمزد بگیرد و تنها بانک مجاز به آن است. در تبصره یک این ماده آمده است: «موسسه اعتباری موظف به نظارت بر عدم اخذ کارمزد از مشتری توسط تسهیلات‌یار است و در صورت احراز این موضوع، موسسه اعتباری باید از ادامه همکاری با آن تسهیلات‌یار خودداری نماید.»

تبصره دوم نیز مقرر کرده، لندتک باید هزینه‌های خدمات خود را از بانک دریافت کند: «میزان و نحوه دریافت هزینه‌های خدمات ارائه‌شده توسط تسهیلات‌یار به مشتری صرفا از محل کارم دریافتی موسسه اعتباری از مشتری و مطابق با ترتیبات پیش‌‌بینی‌شده قرارداد منعقده بین موسسه اعتباری و تسهیلات‌یار امکان‌پذیر است.»

همچنین با وجود اینکه به لندتک اجازه احراز هویت مشتری داده شده، طبق ماده ۸ مسئولیت اهلیت اعتباری مشتری بر عهده بانک است. در این ماده آمده است: «ارزیایی اهلیت اعتباری مشتری و سایر بررسی‌های انجام‌شده توسط تسهیلات‌یار نافی مسئولیت موسسه اعتباری در این خصوص نبوده و اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص اعطا یا عدم اعطای تسهیلات به مشتری بر عهده موسسه اعتباری است.»

بر این اساس لندتک‌‌ها نه می‌توانند از مشتری کارمزد دریافت کنند و نه می‌توانند اهلیت اعتباری مشتری را بسنجند. به نوعی طبق این دستورالعمل، لندتک‌ها به بازوهای وام‌گیری بانک‌ها تبدیل می‌شود.

بر اساس ماده ۹ نیز موسسه اعتباری نمی‌تواند وجه تسهیلات را به حساب لندتک واریز کند و موظف است وجه، مستقیما به حساب تامین‌کننده کالا و خدمات واریز شود.

ماده ۱۰ تصریح کرده است اقساط مشتری مستقیما باید به حساب بانک واریز شود.

شرایط همکاری بانک‌ها و لندتک‌ها

بانک مرکزی شرایط قرارداد همکاری بانک و لندتک‌ را نیز تعیین کرده است. طبق ماده ۳، در قرارداد باید چگونگی احراز هویت و بررسی اهلیت اعتباری مشتری توسط لندتک مشخص شده باشد.

همچنین باید سازوکارهای کنترلی در خصوص رعایت قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم توسط تسهیلات‌یار مشخص شود.

در این قرارداد، باید میزان و نحوه دریافت هزینه‌های خدمات لندتک از محل کارمزد دریافتی بانک از مشتری مشخص شود.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.