تاریخ عرضه ویندوز 12 توسط مدیرعامل کوالکام لو رفت

مدیرعامل کوالکام به عرضه‌ی تراشه‌ی جدید این شرکت همزمان با نسخه‌ی بعدی ویندوز اشاره کرد.

فاواپرس: مدیرعامل کوالکام تاریخ عرضه ویندوز 12 را افشا کرد. مایکروسافت تغییراتی را در این نسخه اعمال کرده است تا با هوش مصنوعی سازگارتر شود.

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، اعلام کرده است که لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت همزمان با نسخه‌ی بعدی ویندوز در اواسط سال ۲۰۲۴ عرضه خواهند شد. پیش از این نیز ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد و تیر ۱۴۰۳) به‌عنوان تاریخ عرضه‌ی ایکس الیت مطرح شده بود.

تراشه‌ی جدید کوالکام با لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC تولید می‌شود و ۱۲ هسته‌‌ی اوراین در قالب سه کلاستر دارد. X Elite پردازش‌های چندهسته‌ای را با فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز انجام می‌دهد و در حالت دو هسته‌ای با فرکانس بوست ۴٫۳ گیگاهرتز عمل می‌کند.

مایکروسافت تغییراتی را در نسخه‌های جدیدتر ویندوز اعمال کرده است تا با معماری آرم سازگارتر شود. بنابراین لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌ی X Elite، به رقبایی جدی برای لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده اینتل تبدیل خواهند شد. از طرفی کوالکام ادعا می‌کند که ایکس الیت، ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت‌ به تراشه‌ی M2 در مک بوک اپل نشان می‌دهد.

فاواپرس / تاریخ عرضه ویندوز 12 توسط مدیرعامل کوالکام لو رفت

واحد پردازش عصبی قدرتمندی در اسنپدراگون X Elite قرار گرفته است که طبق ادعای سازنده، می‌تواند مدل هوش مصنوعی Llama 2 با ۱۳ میلیارد پارامتر را به‌صورت محلی اجرا کند و تا ۴۵ تریلیون پردازش را در هر ثانیه انجام دهد.

می‌توان هوش مصنوعی را قلب تپنده‌ی ویندوز ۱۲ دانست. امکاناتی نظیر کوپایلت پیشرفته، استفاده از مدل زبان طبیعی برای جست‌وجوی فایل‌ها در داخل دستگاه، ویرایش فیلم و عکس با هوش مصنوعی و ترجمه‌ی همزمان، از جمله قابلیت‌های نسخه‌ی بعدی ویندوز هستند که نیاز به واحدهای پردازش هوش مصنوعی دارند.

تاریخ عرضه ویندوز 12

مایکروسافت خبر انتشار ویندوز ۱۱ را از پنج ماه قبل از رونمایی رسمی و ویندوز ۱۰ را تقریباً از یک‌سال قبل اعلام کرده بود. علاوه بر این، گزارش شده است که ردموندی‌ها انتشار نسخه‌های اصلی ویندوز را به هر سه سال یک‌بار تغییر داده‌اند و از آنجا که ویندوز ۱۱ در اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شد، می‌توان پیش‌بینی کرد که تاریخ عرضه ویندوز 12 در اواخر ۲۰۲۴ یا حتی اوایل ۲۰۲۵ خواهد بود.

مدیرعامل کوالکام به «نسخه‌ی جدید» اشاره کرده و نام ویندوز ۱۲ را نیاورده است، بنابراین احتمال می‌رود که درباره‌ی به‌روزرسانی 24H2 ویندوز ۱۱ که انتظار می‌رود بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی را ارائه دهد، صحبت کرده باشد.

گزینه‌ی سومی نیز وجود دارد که مدیرعامل کوالکام در مورد نسخه‌ای اختصاصی برای تراشه‌های مبتنی بر آرم سخن گفته باشد. X Elite پردازنده‌ای با معماری ARM است و از آنجا که نسخه‌ی فعلی ویندوز پشتیبانی نرم‌افزاری قابل‌ قبولی برای پردازنده‌های مبتنی‌بر این معماری ارائه نمی‌دهد، شاید مایکروسافت قصد داشته باشد به‌روزرسانی بزرگی برای سیستم‌عامل مبتنی‌بر Arm منتشر کند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.