مدل دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در سال آینده تغییر می‌کند

حدود سه سالی است که قانون مالیات‌دهی اینفلوئنسرها تصویب شده است اما بعد از گذشت این مدت، بسیاری از بلاگرها و اینفلوئنسرها تن به پرداخت مالیات نمی‌دهند. این در شرایطی است که در بودجه ۱۴۰۳ مدل مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها تغییر کرده و دولت و مجلس تلاش کرده‌اند با تعریف حساب تجاری، هرگونه درآمدی را مشمول مالیات کنند.

فاواپرس: طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، از کل منابع ۲ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومانی، سهم مالیات هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان معادل ۴۵ درصد از کل بودجه تعیین شده است. این رقم در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش یافت. با اجرایی شدن سامانه مودیان از دی ماه امسال، بسیاری از کسب‌و‌کارها موظف به ثبت خرید و فروش خود در سامانه شدند که مالیات آنها محاسبه شود. اما به‌‌نظر می‌آید بعد از گذشت ۳ سال، همچنان بلاگرها و اینفلوئنسرها در برابر پرداخت مالیات ایستادگی می‌کنند و رقبتی به پرداخت مالیات ندارند.

بارها اعلام شده است، درآمد اینفلوئنسرهایی که بالای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد در همین خصوص، ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده شناسایی شدند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند. طبق اعلام سخنگوی سازمان امور مالیاتی در حال حاضر برای تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی شده حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفته‌اند.

رئیس سازمان مالیاتی در این باره گفت کسی که در یک سال بیش از ۱۰ میلیارد تومان واریزی حساب دارد اگر مستنداتی بیاورد و محل درآمد مشخص شود و مشمول مالیات نشوند، اما به‌موجب قانون شاید باز هم مشمول مالیات شود.

طبق آمارهایی که از برخی اینفلوئنسرها در فضای مجازی وجود دارد، عده‌ای از آنها درآمدهای بسیار بالا دارند اما تمایلی به پرداخت مالیات ندارند یا به‌صورت کلی درآمد بالایشان را منکر می‌شوند. در این شرایط هنوز مشخص نیست چه تعداد از اینفلوئنسرها به پرداخت مالیات تن داده‌اند و از طرفی چرا چنین موضوعی در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ صحبتی نشده است.

پیش‌تر در ابتدای تابستان امسال، طبق گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجموع ۵۵۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی با درآمدهای تبلیغاتی بزرگ شناسایی شدند که فقط ۱۲۳ نفر از آنان حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان درآمد واریزی به حساب‌های بانکی‌شان بوده و این امر قطعا در دست بررسی دولت قرار دارد.

این در شرایطی است که سخنگوی سازمان مالیات گفته بود به‌دلیل اینکه درآمد این افراد به عنوان درآمد تبلیغاتی در نظر گرفته می‌شود، از بین ۱۲۳ اینفلوئنسر و بلاگر، با گردش مالی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، پس از کسر هزینه‌ها و به منظور تعیین درآمد، حدود ۴۵ درصد نسبت سود فعالیت منظور خواهد شد.

شفافیت کدر است

یکی از موضوعاتی که در بحث مالیات‌دهی اینفلوئنسرها قابل توجه است، نبود شفافیت کافی برای دریافت مالیات است. در همین خصوص سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره نحوه شناسایی سلبریتی‌ها گفته بود که الگوریتم‌ها و فرمول‌های مختلفی برای شناسایی وجود دارد که قرار است به سازمان برای شناسایی کمک کند. در واقع صرفا یک فرمول نیست و شامل اطلاعات مختلفی می‌شود که بعضاً از طریق پلیس فتا به دست آمده است. از سوی دیگر صاحبان صفحات شناسایی شده و اسامی آن‌ها استخراج می‌شود، پس از آن اسامی با کد ملی انطباق داده خواهد شد و حساب‌های بانکی آنها بررسی می‌شود.

اما به‌‌نظر می‌رسد باوجود تمام این موارد، نه‌تنها اینفلوئنسرها درآمدشان را برای مالیات‌دهی پنهان می‌کنند، بلکه دولت هم امسال پیگیری بیشتری برای دریافت مالیات نکرده است.

از طرفی با محدودسازی استفاده تجاری از حساب های غیرتجاری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین تعیین نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد با حذف کلمه اینفلوئنسر از قانون بودجه، تلاش کند مالیات درآمد بخشی از افرادی که فعالیتشان از چشم دولت پنهان مانده نیز دریافت کند. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمد اشخاص حقیقی تا سقف ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اشخاص از مالیات معاف است بالاتر از این میزان به صورت پلکانی مالیات از درآمد افراد افزایش می‌یابد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.