فاواپرس: دیجی کالا اعلام کرده است قصد دارد به زودی شعبه حضوری خود را در مجتمع تجاری رویال افتتاح کند. طبق گفته دیجی کالا در این فروشگاه حضوری، تنها محصولات دیجیتالی از قبیل تلفن همراه، لوازم صوتی، بازیهای رایانهای و اکسسوریهای موبایل عرضه خواهد شد.
ایجاد شعبه حضوری برای دیجی کالا پس از بیش از یکدهه حضور آنلاین، مسایلی مانند حرکت دیجی کالا به سمت اقتصاد ملکی را به میان آورده و موضوعاتی مانند بزرگ کردن سرمایه این فروشگاه و به حد نصاب رسیدن فروش آنلاین دیجی کالا نیز مورد توجه است؛ همچنین آینده پیشبینی شده برای فروشگاه حضوری این کسبوکار اینترنتی از دیگر سوالات پیش آمده است.
افتتاح فروشگاه حضوری توسط دیجی کالا یا به تعبیری دیگر حرکت خلاف خواسته اقتصاد دیجیتال، در حالی است که حمید محمدی همبنیانگذار دیجی کالا در رویداد اینوتکس گفته بود: «استارتآپها و اقتصاد دیجیتال از معدود فرصتهای خروج از بحران برای کشور هستند؛ اما واقعیت این است با اتفاقات چند سال اخیر، این پنجره حالا تقریباً در حال بسته شدن است. پنجره فرصت این اکوسیستم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ باز شد اما بهخوبی از آن استفاده نکردیم و حتی گاهی تیشه به ریشه آن زدیم. امیدوارم عقل به سر کسانی بازگردد که با تصمیمات نابخردانه باعث بسته شدن این پنجره میشوند.»
رخ جذاب اقتصاد ملکی برای دیگر فروشگاهها
قبل از افتتاح فروشگاه حضوری دیجی کالا، «علی بابا» هم بعد از حدود ۱۰ سال فعالیت در بازار آنلاین گردشگری ایران، وارد بازار آفلاین شد و مدتی پس از رونمایی از سرویس فروش تلفنی، شعبه خرید حضوری خود را در غرب تهران افتتاح کرد.
حرکت به سوی حضوری کردن فروشگاههای آنلاین، محدود به ایران نبوده و در آمریکا نیز فروشگاه بزرگ «آمازون» شعبه حضوری خود را افتتاح کرده است و به نظر میرسد برنامه افتتاح فروشگاه حضوری توسط کسبوکارهای آنلاین یک ایده جهانی است.
این روند به صورت معکوس نیز طی شده است و «Walmart» یکی از بزرگترین فروشگاههای خردهفروشی جهان که در آمریکا مستقر است و شعبههای دیگری در سراسر جهان دارد، اخیرا فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کرده است.