فاواپرس: مدیرعامل هلدینگ فناپ با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی یک مفهوم پیچیده نیست و باید آن را به راهکاری برای گذار از مهمترین چالشهای یک سازمان تبدیل کرد، گفت: انسان باید هوش مصنوعی را بپذیرد و هوش مصنوعی هم باید پذیرای انسان باشد؛ اگر همزیستی میان انسان و هوش مصنوعی در یک سازمان محقق نشود، معلوم نیست که معادلات به نفع هوش مصنوعی رقم بخورد.
به گزارش روابطعمومی و برندینگ فناپ، نشست «هوش مصنوعی زاینده برای مدیران عامل» روز یکشنبه ۱۴ مرداد جاری با حمایت فناپ، توسط مرکز نوآوری اسمایلینو و با حضور مدیران عامل شرکتهای گروه فناپ و برخی از مدیران عامل شرکتهای مطرح اکوسیستم نوآوری و فناوری، برگزار شد.
دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل هلدینگ فناپ در این نشست درباره تحولات هوش مصنوعی زاینده و نحوه مواجهه مدیران عامل سازمانها با تغییرات این فناوری و انقلاب پیشروی هوش مصنوعی صحبت کرد.
او گفت: مدیران یک سازمان بهواسطه جایگاه و مسئولیتی که دارند مهمترین مسئولیتی که در روبرویی با هر موضوع جدیدی بر گردنشان خواهد بود، شناخت درست و عمیق و متناسب با آن موضوع است.
دکتر جوانمردی ادامه داد: زمانیکه یک موج فناورانه، یک جریان اجتماعی و یا تغییرات اقتصادی پیرامون ما رخ میدهد ممکن است ندانیم از چه زاویهای با آن روبرو شویم؛ در این شرایط است که متوجه میشویم لزوما مهارت به تنهایی بهکار نمیآید و باید روش مناسبی اختیار کرد تا جلوی اتلاف وقت و هزینه گرفته شود. هوش مصنوعی نیز از این تغییرات مستثنی نیست و ما باید در مواجهه با این موج فناورانه، بدانیم چه چیزهایی را نمیدانیم و چطور باید با آن روبرو شویم.
مدیرعامل هلدینگ فناپ، یادگیری را یک فرآیند خطی دانست که به موضوعاتی که سابقه پیشینی در ذهنمان دارند، جهت میدهد و افزود: اگرچه با این رویکرد، بهنظر میرسد هوش مصنوعی هم سابقه پیشینی در ذهن ما دارد اما باید بدانیم هوش مصنوعی امروز بسیار متفاوتتر و سهمگینتر از گذشته بر زندگی ما تاثیر دارد و نباید طبق روند خطی به این ماجرا نگاه کرد.
به گفته او، آینده لزوما امتداد گذشته نیست و با این نگاه خطی به جایی نمیرسیم. همانطور که در تجربه گذار از فناوری 3G به 4G مشاهده کردیم که 4G امتداد 3G نبود و بهطور قطع امتداد 3G ما را به این نقطه نمیرساند که امروز دسترسی به اینترنت، بخشی از زندگی و رفع نیازهای روزمره ما باشد. در مورد هوش مصنوعی مولد هم با این مساله مواجه هستیم و نباید به گذشته هوش مصنوعی نگاه کرده و آن را در امتداد گذشته ببینیم؛ بلکه باید روش فکرکردن و معادله حل مساله را تغییر دهیم تا به جواب متناسب برسیم.
دکتر جوانمردی تصریح کرد: ما بهعنوان راهبران سازمان باید هر تغییری را که پیرامونمان رخ میدهد به خدمت بگیریم تا بتوانیم ماموریت خود را بهدرستی انجام دهیم. وقتی با موج فناوری روبرو میشویم فراموش نکنیم که ماموریت و ارزشهایمان چیست و در مواجهه با مساله و مشتری، چه مشکلات و نیازمندیهایی داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای بهرهمندی از این موج فناورانه، باید در چارچوببندی درستی از آنچه که بهعنوان ماموریت و ارزش ثابت یک سازمان درنظر گرفته شده و نیز آنچه که باید تغییر کند، حرکت کنیم. در همین حال در مواجهه با هوش مصنوعی مولد باید بدانیم که آیا با یک فناوری تسهیلگر و یاریرسان مواجهیم و یا با جریانی روبرو هستیم که به جای آنکه نوآوری را در سازمان رقم بزند، از ما رد خواهد شد.
مدیرعامل فناپ گفت: باید شناخت متناسبی از اینکه این فناوری و این جریان جدید، در کجا اثرگذار است داشته باشیم و مدیران عامل باید روش متناسبی از این فناوری جدید را تصویر کنند.
او با اشاره به به اثرگذاری هوش مصنوعی زاینده بر کسبوکار و تاثیر آن بر قیمت تمامشده و نیز مسایل اخلاقی و امنیتی مواجهه با آن گفت: در این مواجهه سوالاتی مانند اینکه آیا ما چارچوب اخلاقی مناسب برای سازمان خود ترسیم کردهایم و یا از منظر امنیتی و حریم خصوصی چطور با این موضوع برخورد کنیم، پیش میآید. بهطورکل باید تصویر جامع یکپارچه برای تولید سوالهای درست در کسبوکار پیشروی خود داشته باشیم و به این ترتیب حتما شانس موفقیت و بهرهگیری مناسبتری خواهیم داشت.
شهاب جوانمردی با بیان اینکه در راس هرم سازمان نباید جوگیر فناوری شویم، به مدیران عامل سازمانها توصیه کرد که برای مواجهه با موضوعات جدید فناوری، به ذینفعان آموزش دهند.
به گفته مدیرعامل هلدینگ فناپ، هوش مصنوعی زاینده قرار نیست جای همه همکاران ما را بگیرد؛ بلکه ما میخواهیم همکارانی داشته باشیم که به دانش روز مسلط شوند و بهواسطه آن، کارآمدیشان افزایش پیدا کند.
او تاکید کرد: در یک سازمان، انسان باید هوش مصنوعی را بپذیرد و هوش مصنوعی هم باید پذیرای انسان باشد؛ اگر همزیستی میان انسان و هوش مصنوعی محقق نشود معلوم نیست که معادلات به نفع هوش مصنوعی رقم بخورد.