به گزارش فاواپرس، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی طی نامهای خطاب به روسای مرکز امور اصناف، بازرگانان و اتحادیه کشوری صنف کسبوکارهای مجازی، دستورالعمل ساماندهی آگهیهای الکترونیکی خودرو را ابلاغ کرد.
بر این اساس با توجه به تاثیرگذاری درج آگهیهای غیر واقعی خودرو و قیمتسازیهای صوری بر اذهان عمومی و ایجاد فضای تشتت و نگرانی عمومی از گرانفروشی، سکوهای درج آگهی خودرو موظف شدند بر روی تمامی بسترهای الکترونیکی خود اعم از وبسایت و نرمافزار موبایل، ۶ قابلیت مهم را ایجاد نمایند.
امکان احراز هویت آگهیدهندگان، امکان احراز صلاحیت کسبوکاری آگهیدهندگان، امکان احراز وجود خودروی آگهی شده، اختصاص نشان مجزا BADGE، اطلاع رسانی به کاربران و ایجاد امکان مرتب سازی و فیلتر کردن، نمایش مجموع تعداد آگهیهای منتشر شده توسط یک آگهیدهنده و اعلام روش نظارت و قیمت آگهیهای خودرو از جمله قابلیتهایی است که بایستی توسط سکوهای درج آگهی خودرو اجرایی شوند.
در این ابلاغیه تاکید شده است که مرکز امور اصناف و بازرگانان (وزارت صمت) ضمن پیگیری اجرای الزامات فوق توسط سکوهای درج آگهی خودرو در مهلتهای تعیین شده، عملکرد سکوها را ارزیابی و به صورت مداوم گزارش دهد.
همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صمت) نحوه عملکرد سکوها در خصوص مفاد این ابلاغیه را در رتبهبندی کسبو کار الکترونیکی لحاظ خواهد کرد. بدیهی است در صورت تخلف از الزامات فوق برابر قوانین و مقررات، دادستانی کل کشور با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.
طی چند سال اخیر موضوع تاثیر آگهیهای خودرو بر بازار این صنعت به یک چالش تبدیل شده بود. در این مدت پلتفرمهای درج آگهی در چند مقطع مجبور به حذف نمایش قیمت در بخش آگهیهای خودرو شدند که این موضوع بنابر گزارشهای اعلام شده تاثیری به جز اتلاف ۲۵ هزار ساعت از وقت کاربران در هر ماه نداشت.