نماد تپسی در بازار دوم فرابورس درج شد

تپسی، شرکت فعال در حوزه حمل‌ونقل هوشمند به عنوان اولین شرکت استارتاپی نمادش در بازار دوم فرابورس درج شد. عرضه اولیه سهام شرکت تپسی بعد از افشای اطلاعات و انجام مباحث ارزش‌یابی انجام خواهد شد.

به گزارش فاواپرس، نزدیک به دوسال است که شرکت‌های بزرگ استارتاپی با پیگیری و بررسی فراوان در انتظار وارد شدن به بازار سرمایه هستند. حالا بعد از این مدت طولانی طلسم این ورود شکسته شد و تپسی، تاکسی آنلاین به عنوان اولین شرکت استارت‌آپی امروز (۷آذر) توانست نمادش در فرابورس درج کند. طبق اطلاعیه‌ای منتشر شده در سایت شرکت فرابورس و اعلام نظر معاون پذیرش فرابورس، حجت اسماعیل زاده، عرضه اولیه سهام شرکت تپسی، بعد از افشای اطلاعات و انجام مباحث ارزشیابی انجام خواهد شد.

طبق اطلاعیه درج شدن نام تپسی در فرابورس، اعلام شده که این شرکت به عنوان دویست و هفتادمین نماد معاملاتی یا یکصد و شصت و چهارمین شرکت در بازار دوم، در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شده است.

تپسی فرابورس

اواخر پاییز سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی تهران در توییتر خود اعلام کرد که نماد تپسی به عنوان اولین شرکت استارت‌آپی به‌زودی بر تابلو فرابورس جای می‌گیرد و با این حال نام این شرکت با وجود گذشت نزدیک به یکسال از این اظهارات روی تابلو فرابورس قرار نگرفت. در آن زمان میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود تا زمستان نماد این شرکت روی تابلو فرابورس باز خواهد شد، پیش‌بینی که محقق نشد. همان زمان منشی‌پور به زومیت گفته بود که قرار است جذب سرمایه فروش سهام تپسی در بازار سرمایه، صرف توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای این تاکسی اینترنتی و همچنین برنامه‌ریزی برای ورود این شرکت به حوزه‌های مجاور و غیر مجاور شود.

اما حالا همان‌طور که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته اعلام کرده بود نماد تپسی در صدمین روز از کار دولت سیزدهم روی تابلو فرابورس قرار گرفت.

نوبت دیگر استارتا‌پ‌ها کی می‌رسد؟

درست است که تپسی بعد از مدت‌ها پیگیری و آماده کردن مدارک بی‌پایان هیات پذیرش، از این شرکت برای موافقت ورود این شرکت به بازار سرمایه اولین شرکتی محسوب می‌شود که وارد فرابورس شده است؛ اما در این بین شرکت‌های استارتاپی بزرگ دیگری هم هستند که پشت در ورود به این بازار مانده‌اند. دیوار، کافه‌بازار، شیپور، فیلیمو، دیجی‌کالا و… از جمله شرکت‌هایی هستند که نزدیک به دوسال پشت درهای بورس مانده‌اند.

عمده دلیلی که از سمت مدیران مالی و مدیران بورس و فرابورس در مورد تأخیر ورود این شرکت‌ها به بازار عنوان می‌کنند، غیرقابل اندازه‌گیری ارزش غیرفیزیگی این شرکت‌ها است که شامل،ارزش برند، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و … می‌شود. در جدید‌ترین گفت‌وگو امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس اعلام کرده که استارتاپ‌ها برای وارد شدن به بازار سرمایه باید درصدی از سهام خود را نزد هیأت پذیرش فرابورس به وثیقه بگذارند.

هامونی با اشاره به اینکه شرکت‌های استارتاپی دارایی‌های نامشهود زیادی دارند، گفته است که همین موضوع باعث شده عرضه سهام این شرکت‌ها نسبت به سایر شرکت‌ها ریسک بالاتری داشته باشد. هامونی توضیح داده که درنتیجه‌ی این موضوع، ابتدا سهام این شرکت‌ها به مردم عرضه نمی‌شود؛ بلکه عرضه اولیه به‌طور غیر مستقیم و از طریق مشارکت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی انجام خواهد شد.

به‌گفته مدیرعامل فرابورس، استارتاپ‌ها برای وارد شدن به بازار سرمایه باید علاوه‌بر شرایط پذیرش عادی شرکت‌ها، ۱۷ شرط دیگر را نیز که توسط کارگروه استارتاپ‌ها تعیین شده، بپذیرند. ازجمله‌ی این شرایط، به وثیقه‌گذاشتن درصدی از سهام استارتاپ‌ها نزد هیأت پذیرش فرابورس تا زمانی است که ریسک‌های این شرکت‌ها به حداقل برسد و درنهایت سهام به‌مرور وارد بازار بورس شود.

با تمام اینها سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، یکی از دلایل کند پیش رفتن ورود شرکت‌های بزرگ استارتاپی به بورس را، نگرانی برخی دستگاه‌ها در برابر بزرگ شدن اقتصاد شرکت‌هایی دانست که وابستگی به نهادهای حکومتی ندارند.


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.