به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی ساترا، این سازمان جزئیاتی از گزارش ارزیابی محتوایی و رتبهبندی رسانههای کاربرمحور را منتشر کرد. این گزارش در سه بخش اصلی چیستی رسانه کاربرمحور و مداخلات تنظیمگری، ارزیابی محتوایی و سرویس در رسانههای کاربرمحور و گزارش رسیدگی به پرونده صدور مجوز نماشا تدوین شده است.
در همین رابطه ۱۳ رسانه کاربرمحور دارای مجوز «امپیفور»، شامل ارمغان راه طلایی، آپارات، تماشا، دالفک، دیدستان، راش تیوی، آیفیلو، مهر، نمایش، نماشا، ویدانه و یوزیت ارزیابی شدهاند و روبیکا (بخش روبینو) مورد ارزیابی محتوایی قرار گرفته است.
آپارات در صدر و نماشا در قعر جدول
در ارزیابی فراوانی تعداد تخلفات محتوایی در رسانههای کاربرمحور، شش رسانه کاربرمحور آپارات، دالفک، تماشا، نمایش، روبیکا (بخش روبینو) و نمایش مورد ارزیابی قرار گرفتهاند و طبق آن، آپارات کمترین و نماشا بیشترین تعداد تخلف را داشتهاند.
همچنین در ارزیابی امتیاز منفی نهایی رسانههای کاربرمحور، شش رسانه کاربرمحور آپارات، دالفک، تماشا، نمایش، روبیکا (بخش روبینو) و نماشا بررسی شدهاند که در نتیجه آپارات پایینترین امتیاز منفی و نماشا بالاترین امتیاز منفی را داشتهاند.
در زمینه رتبهبندی رسانههای کاربرمحور از منظر سرویس، ۱۳ رسانه کاربرمحور رتبهبندی شدهاند که آپارات در رتبه نخست جای دارد و ارمغان راه طلایی در انتهای جدول و رتبه ۱۳ قرار گرفته است.
هر یک از این بخشهای اصلی، حاوی توضیحات و جزئیاتی از نحوه عملکرد و ارزیابی ساترا از رسانههای کاربرمحور است و نماشا در بین رسانههای کابرمحور ارزیابی شده، پایینترین رتبه را به خود اختصاص داده است.
روبیکا به دلیل نداشتن مجوز از ارزیابی حذف شد
در بخش ارزیابی محتوایی باتوجه به بحث اولویت محتوا نسبت به سرویس در بازار صوت و تصویر فراگیر، فقط شش رسانه فعال با تعداد کاربر بسیار بالا مورد ارزیابی قرار گرفتهاند؛ در قسمت ارزیابی سرویس، رسانههایی ارزیابی شدهاند که دارای مجوز فعالیت از ساترا هستند؛ در بخش ارزیابی کلی، پنج رسانه مشترک در هر دو ارزیابی محتوا و سرویس، مورد بررسی قرار گرفتهاند که روبیکا (بخش روبینو) به دلیل نداشتن مجوز، از ارزیابی کلی حذف شده است.
نتیجهگیری کلی و نهایی این گزارش در بخش نتایج ارزیابی (محتوا و سرویس) و رتبهبندی رسانههای کاربرمحور از میان پنج رسانه کاربرمحور آپارات، دالفک، تماشا، نمایش و نماشا به انجام رسیده که در نهایت رسانه کاربرمحور آپارات در جایگاه اول و نماشا پایینترین رتبه را کسب کرده است.
طبق این گزارش، رسانههای کاربرمحور رسانههایی هستند که امکان بارگذاری، اشتراکگذاری و ارائه محتوای صوتی و تصویری توسط کاربران را برای عموم فراهم میکنند و ابزار نظارتی آنها برای ساماندهی محتوا به صورت خودکار، دستی یا الگوریتمی است.
این رسانهها بر بستر شبکههای ارتباطات الکترونیکی قرار دارند و کارکرد اصلیشان اشتراکگذاری ویدیو برای عموم است؛ همچنین رسانههای کاربرمحور امکان بارگذاری محتوا را برای کاربران فراهم میکنند لذا ریسک بارگذاری و انتشار محتوای نامناسب بالاتر میرود.