فاواپرس: پروژه K125 که ایران خودرو آن را ایکو ریرا یا ایران خودرو ری را مینامد (خودرویی که پیشتر رایمون نامیده میشد)، درحال پیمودن مراحل نهایی خود است این کراساوور در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شد، البته بازدیدکنندگان قادر به برقراری ارتباط نزدیک با این خودرو نیستند ایران خودرو ریرا را درون یک چهارچوب شیشهای قرار داده است شیشههای خودرو نیز مات هستند و بنابراین اطلاعاتی از تریم داخلی خودرو در دسترس نیست بنابراین کراساوور ایران خودرو همچنان یک پروژه آزمایشی به حساب میآید و وارد فاز نهایی تولید نشده است.
مشخصات فنی و تجهیزات ایکو ری را
ایکو ریرا نقش جایگزین پژو ۲۰۰۸ را در سبد محصولات ایران خودرو ایفا میکند بنابراین پس از تارا، ری را دومین محصول پساتحریمی ایران خودرو خواهد بود ایکو ریرا از اصول طراحی روز پیروی میکند و ظاهر آن تا حد زیادی به کراساوورهای جدید گروه رنو نیسان شبیه است.
در بخش فنی، ایکو ریرا از پیشرانه EF7 توربوشارژر بهره میبرد براساس اطلاعات اعلام شده، موتور ۱۷ لیتری توربوشارژر این خودرو حداکثر ۱۶۸ اسببخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مشترک با دنا پلاس توربوشارژر و تارا اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده دارد ری را یک کراساوور شهری تک دیفرانسیل است و بنابراین رفتار آن در حرکت، همانند پژو ۲۰۰۸ خواهد بود.
از آنجایی که هنوز به کابین ایکو ریرا دسترسی نداریم، بایستی به حدس و گمانها در مورد امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو اکتفا کنیم شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور نور و باران به همراه ترمزهای دیسکی چهار چرخ آپشنهای این خودرو در بخش ایمنی را تشکیل میدهند.
در بخش تجهیزات رفاهی نیز سانروف و سقف پانوراما، فرمان برقی، سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر، رادار نقطه کور، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سامانه پایش فشار باد تایرها را در کراساوور ایران خودرو خواهیم دید هنوز اطلاعات دقیقی در مورد قیمت و همچنین زمان عرضه این خودرو اعلام نشده است.
معرفی امکانات و آپشن های ریرا در مشهد
شرکت ایران خودرو در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۲ یکبار دیگر از اولین کراساور خود، که با نام ری را شناخته میشود، رونمایی کرد.
ریرا ایران خودرو، از قویترین پیشرانه این شرکت، یعنی موتور EFP یا همان موتور EF7 پلاس توربو بهره میبرد که قبلا هم روی دنا پلاس جوانان نصب شده بود این موتور ۱۶ سوپاپ، میتواند ۱۶۰ اسببخار به همراه ۲۴۰ نیوتنمتر را با گیربکس اتوماتیک AT6 به چرخ جلو منتقل کند ضمن اینکه تعویض دندهها، بصورت الکترونیکی انجام شده و مکانیزم فیزیکی برای اهرم دنده، در این خودرو وجود ندارد.
شتاب ریرا معادل ۱۰۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعتش به حدود ۱۹۵ کیلومتربرساعت میرسد که برای این کراساور ۱۴۲۵ کیلوگرمی، عدد قابل قبولی است حجم باک ریرا معادل ۵۰ لیتر بوده و مصرف ترکیبی آن نیز حدود ۷۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
همچنین برخی منابع خبری میگویند این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، تیپ ارزانتر این محصول را نیز با پیشرانه متفاوت، راهی بازار کشورمان کند اما هنوز درباره عرضه این تیپ ارزانقیمت، چیزی قطعی نشده است.
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، تولید این محصول احتمالا در اواسط زمستان ۱۴۰۲ شروع میشود همچنین خودرو ریرا با امکانات زیر، تحویل مشتریان خواهد شد:
- چهار ایربگ (راننده+شاگرد+جانبی جلو)
- کروز کنترل + محدودکننده سرعت
- سانروف برقی با آنتی ترپ
- تهویه اتومات
- ترمز پارک برقی (EPB) + ترمز اتوهلد + ترمز ضدقفل (ABS)
- توزیع نیروی ترمز (EBD) + کمکی نیروی ترمز (BAS)
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)
- سیستم کنترل ایستایی در سرازیری (HDA)
- سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS)
- سیستم خودرو متصل (i-Connect)
- سیستم اخطار سرعت + اخطار بازبودن کمربند
- سنسورهای جلو و عقب
- سنسور فشار باد تایر (TPMS)
- سنسور نور + سنسور باران
- سنسور پا برای بازکردن درب صندوق (Kick Sensor)
- دوربین عقب + دوربین ۳۶۰ درجه (AVM)
- مانیتور ۱۲ اینچی لمسی
- نمایشگر ۱۲ اینچی صفحه کیلومتر
- سیستم صوتی با ۹ اسپیکر + بلوتوث + میرور لینک
- پورت USB + خروجی ۱۲ ولت
- قفل کودک برای درب های عقب + ایموبلایزر
- تنظیم ارتقاع کمربند ایمنی سرنشینان جلو
- صندلی ۶ حالته برقی راننده
- صندلی ۴ حالته برقی شاگرد
- صندلیهای جلو با گرمکن
- صندلی عقب تاشو دوتکه + زیرآرنجی + ایزوفیکس
- صندلی ها با روکش چرم و پارچه
- رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی
- سانروف برقی
- تهویه اتوماتیک
- شیشههای سولار مجهز به آنتی ترپ + پاور ویندوز
- شیشههای دودی عقب
- فرمان برقی + روکش چرمی + قابلیت تنظیم در ۴ جهت
- دکمههای کنترلی روی فرمان
- آینه وسط الکتروکرومیک
- آینه جانبی برقی تاشونده با راهنما
- چراغ دیلایت + چراغ اتولایت
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- چراغ خوش آمدگویی (Welcome Light)
- چراغ بدرقه (Follow Light)
- چراغ گردشی در پیچ (Cornering Light)
- نورپردازی داخلی کابین
- تنظیم ارتقاع نور چراغ جلو از داخل کابین
- درب برقی صندوق
عرضه خودرو ری را K125 در زمستان ۱۴۰۲
مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اظهار کرد در زمستان امسال محصول پروژه کراس اوور K125 که به امکانات و آپشنهای روز مجهز بوده و دارای استانداردهای ۸۵ گانه است، روانه بازار خواهد شد. بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، از مردادماه امسال تمامی محصولات ایران خودرو قابلیت تجهیز به امکانات ESC، سنسور نشانگر باد تایر و GSI خواهند داشت. هم چنین امکان حفاظت از عابر پیاده نیز بر روی تمامی محصولات اجرا خواهد شد.
وی در کارگاه آموزشی آشنایی با آپشنها و فیچرهای روز دنیا برای خودرو، که با حضور روسای تصادفات مناطق و دفتر تحقیقات پلیس راهور تهران بزرگ و در مرکز تحقیقات ایران خودرو برگزار شد، بر ایجاد فضای تعاملی میان ایران خودرو و پلیس راهور تاکید کرد و گفت امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، دستیاری حرکت در سربالایی و سرپایینی و کیسه هوای جانبی و پرده ای، سامانه کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایر و ایزوفیکس صندلی کودک از جمله این تجهیزات جدید و به روز به شمار می روند.
سرهنگ سوزان جوادنژاد، رییس دفتر تحقیقات کاربردی پلیس راهور، با اشاره به برنامه و اقدامات ایران خودرو در راستای تجهیز محصولات تولیدی به امکانات جدید و به روز، گفت اگر در آینده این امکانات بر روی خودروها نصب شود، سازمانی که بیش از همه راضی خواهد شد، پلیس راهور است؛ زیرا نصب این امکانات تصادفات را کاهش خواهد داد و اگر بتوانیم حتی جان یک نفر را نیز نجات دهیم، کار ارزشمندی انجام دادهایم.
برخی از امکانات مانند نمایش نقطه کور در آینه، کمک شایانی به ویژه به رانندگان خودروهای سنگین مانند کامیون ها خواهد کرد تا از بروز حادثه جلوگیری کنند، هم چنین سیستم محدود کردن سرعت نیز میتواند بسیار مفید باشد زیرا یکی از اصلی ترین علل تصادفات افزایش سرعت است.
سرهنگ رابعه جوان بخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد به عنوان یک شهروند عادی از اقدامات و دستاوردهای ایران خودرو در راستای توسعه امکانات محصولات تولیدی تشکر میکنم. مشاهده پیشرفت در هر حوزه ای برای ما که در داخل کشور زندگی می کنیم ارزشمند است. میدانیم در جایگاهی قرار داریم که دستیابی به هیچ یک از علوم و توانمندی ها به راحتی میسر نشده است، به همین دلیل در هر حوزه ای که پیشرفت و دانش حاصل میشود ارزشمند است و همواره انسان در مقابل پیشرفت و دانش سر تعظیم فرود می آورد، از این جهت از مجموعه ایران خودرو تشکر میکنم.
به عنوان کسی که هر روز تصادفات را رصد می کند، واقعیت این است که اگر از موضوع ایمنی خودرو فاصله بگیریم، بیش از ۷۰ درصد تصادفات تنها و تنها به دلیل خطای انسانی رخ می دهد و مسئله اصلی این است که وقتی تصادفات را موشکافی میکنیم به موضوع خطای انسانی میرسیم.
وی افزود نصب هریک از این امکانات، نویدبخش کاهش حجم بسیار زیادی از تصادفات است. مهم ترین مسئله در امکانات جدید این است که اختیار عامل انسانی را به هوش مصنوعی سپرده و موجب کاهش درصد خطاهای راننده و کنترل آن می شود. در واقع در هر حوزه ای که هوش مصنوعی ورود کند می تواند نویدبخش اتفاقات مثبتی باشد.
سرهنگ جوان بخت، بر نقش آموزش و اطلاع رسانی درباره امکانات موجود در هر خودرو و نحوه استفاده از هریک از این امکانات به منظور ارتقای ایمنی راننده و تصادفات، تاکید کرد.