به دنبال دنیاگیری ویروس کرونا بسیاری از کارخانههای تولیدی بهصورت موقت تعطیل شدند و همین موضوع باعث شده است امروزه شاهد کمبود شدید تراشه باشیم. کمبود تراشه روی صنایع مختلفی اثر گذاشته که یکی از مهمترین آنها صنعت گوشی هوشمند است.
آنطور که 9to5Mac مینویسد، کمبود شدید تراشه همچنان به ضربه زدن به تولید آیفون ۱۲ اپل ادامه میدهد؛ جتی با وجود مزیتهایی که اپل در زمینهی اولویت مذاکره با بسیاری از تأمینکنندگانش دارد. براساس گزارشها، اپل با کمبود تراشههای مدیریت انرژی و اسکنر فراشکافت لایدار (LiDAR) مواجه است و تحلیلگران نگران هستند که وضعیت فعلی بسیار بدتر شود.
صنعت خودرو همچون صنعت گوشی هوشمند بهشدت تحت تأثیر کمبود تراشه قرار گرفته است؛ تا حدی که شرکتهای بزرگ این حوزه مثل فورد تصمیم گرفتهاند حجم تولید را کاهش بدهند. طبق برآوردها، کمبود قطعات نیمه هادی باعث شده است ضرری ۶۱ میلیارد دلاری به صنعت خودرو وارد شود. متخصصان میگویند احتمال دارد ضرر تحمیلشده به صنعت الکترونیک مصرفی به دلیل کمبود تراشه بسیار بزرگتر باشد.
خبرگزاری بلومبرگ مینویسد دنیاگیری ویروس کرونا در عین کاهش تأمین محصولات، باعث شده است تقاضا برای آنها بالا برود و شرکتها نتوانند به آن پاسخ بدهند. در گزارش بلومبرگ آمده است که نخستین نشانههای کمبود تراشه در بهار سال ۲۰۲۰ ظاهر شد. در آن دوران، کشورها مشغول دستوپنجه نرم کردن با ویروسی بودند که ماهیتش بهطور دقیق مشخص نبود.
در آغاز دنیاگیری تقاضا برای محصولات بسیار کاهش یافت؛ اما وقتی اقتصاد کشورها کمکم به شرایط عادی بازگشت، تقاضا به مرور زمان بالا رفت. این شرایط باعث شد در عرض چند ماه، یکی از وخیمترین شرایط کمبود تراشه در سالهای اخیر ایجاد شود؛ تراشههایی که امروزه بهعنوان قلب تپندهی بسیاری از محصولات فعالیت میکنند؛ از گوشیها گرفته تا خودروها و تلویزیونها.
اپل بهعنوان یکی از بزرگترین مشتریان کوالکام اخیرا گفته فروش آیفونهای ردهبالای جدید به دلیل کمبود قطعات، به حاشیه کشیده شده است. نیل ماوستون، از تحلیلگران مؤسسهی استراتژی آنالیتیکس میگوید دنیاگیری ویروس کرونا، فاصلهگذاری اجتماعی در کارخانهها و افزایش محبوبیت تبلت، لپتاپ و خودروی برقی باعث شده است وضعیت تأمین قطعه برای گوشیهای هوشمند بسیار بد باشد و وخامت اوضاع به گونهای است که نمونهی آن چندین سال اخیر مشاهده نشده. ماوستون تخمین میزند که قیمت قطعات کلیدی گوشی نظیر تراشه و صفحهنمایش طی سه تا ۶ ماه اخیر ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
صنعت خودرو بیشتر از هر صنعت دیگری از کمبود تراشه ضربه دیده است؛ زیرا وقتی دنیاگیری ویروس کرونا آغاز شد شرکتهای خودروساز سفارش تراشه را کاهش دادند و پیشبینی کردند افراد کمی در دوران قرنطینه سراغ خرید خودرو میروند. این شرکتها انتظار داشتند که بتوانند پس از پایان قرنطینه، در زمانی کوتاه حجم تولید را به حالت عادی برگردانند و بهخوبی پاسخگوی تقاضا باشند. اما وقتی تقاضا برای خودروها دوباره افزایش یافت، تقاضا برای تراشهی گوشی، تبلت و لپتاپ به حدی بالا بود که ظرفیت شرکتهای تولید تراشه پر شد.
بلومبرگ میگوید جنرال موتورز در ماه جاری میلادی مجبور شد سه کارخانهی فعال در آمریکای شمالی را بهصورت موقت تعطیل کند و فورد خود را برای کاهش ۲۰ درصدی تولید در آیندهی نزدیک آماده میکند.
نگرانی اصلی این است که وضعیت فعلی تنها آغاز ماجرا باشد. وقتی تراشهسازان با تمام ظرفیت تولیدی خود مشغول فعالیت باشند، تنها راه برای بالا بردن حجم تولید، راهاندازی خط تولید یا کارخانهی جدید است؛ فرآیندی که بهطور معمول سالها به طول میانجامد.
اپل نسبت به اکثر شرکتها در وضعیت بهتری بهسر میبرد. ابعاد اپل و جایگاه این شرکت در بازار به گونهای است که باعث میشود به اکثر خواستههای خود در قراداد با تأمینکنندگان دست یابد. این خواستهها در اغلب اوقات شامل مواردی نظیر در اولویت قرار دادن تأمین قطعات مورد نیاز اپل و تخصیص خطوط تولید مجزا برای ساخت قطعات مورد نیاز این شرکت میشود؛ البته قطعا برخی محدودیتها متوجه اپل نیز میشود.