فاواپرس: مدیران ایران خودرو در گفتگو با رسانههای مختلف، از عرضه کراساوور ری را در تیرماه ۱۴۰۳ خبر دادهاند. این خودرو جایگزین ایرانیزه برای پژو ۲۰۰۸ به حساب میآید و پرچمدار محصولات داخلی ایران خودرو خواهد بود. ایکو ری را پس از عرضه در بازار داخلی، رقیبی برای کراساوورهای جمعوجور بازار نظیر امویام X55 کراس، چانگان CS35، زوتی DL5 و تیگارد X35 خواهد بود.
ایران خودرو امیدوار است به لطف توانایی در تیراژ گسترده و عرضه انبوه به بازار، ایکو ریرا تمامی رقبایش را به راحتی در بازار شکست دهد. ایران خودرو در بهمن ۱۴۰۲، از راهاندازی خط تولید ایکو ریرا خبر داده بود. عرضه اولیه کراساوور ایران خودرو نیز در ابتدا برای بهار ۱۴۰۳ وعده داده شده بود، اما اکنون به تیرماه و تابستان ۱۴۰۳ موکول شده است. رسانههای مختلف، قیمت ری را را در محدوده یک میلیارد و ۱۰۰ الی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تخمین زدهاند. درصورتیکه ایران خودرو کراساوورش را با چنین قیمتی به بازار بفرستد، میتوان گفت که دیگر مشتریان این شرکت برای خرید محصول همقیمت یعنی هایما S5 رغبتی نخواهند داشت.
ایکو ری را، یک دنا پلاس قد بلند!
یکی از نقاط قوت و درعینحال نقاط ضعف ایکو ری را، پیشرانه آن است. این خودرو از نسل جدید موتور EF7 توربوشارژر بهره میبرد که ایران خودرو آن را EFP نامیده است. این پیشرانه حداکثر ۱۶۰ اسببخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. قدرت و گشتاور اعلامی این پیشرانه از موتورهای ۱.۵ لیتری نصبشده روی کراساوورهای چینی بیشتر است؛ به همین دلیل انتظار داریم تا ریرا در بخش شتاب و کشش نسبت به چینیها برتر ظاهر شود. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در ریرا بر عهده دارد. کراساوور ایران خودرو تنها در تیپ دیفرانسیل جلو به تولید میرسد.
مشخصات فنی ری را با وجود رضایتبخش بودن، یک نقطه ضعف نیز محسوب میشوند. پیشرانه EF7 توربوشارژر همواره با مشکلات فنی مختلفی مواجه بوده است. علاوهبرآن این پیشرانه روی خودروهای ارزانتری همچون دنا پلاس توربوشارژر نیز نصب شده است. بنابراین افرادی که علاقهمند به قدرت و شتاب هستند، میتوانند با صرف هزینه کمتر دنا پلاس توربوشارژر دندهای یا اتوماتیک را خریداری کنند. گیربکس نصبشده روی این خودرو نیز با تارا اتوماتیک و دناپلاس اتوماتیک مشترک است. این موضوع باعث خواهد شد تا ارزش خرید ریرا تا حدودی افت کند.
امکانات رفاهی و ایمنی وعده داده شده
ایران خودرو برای آنکه ری را قابلیت رقابت با خودروهای چینی را داشته باشد، این کراساوور را به انبوهی از آپشنهای رفاهی و ایمنی تجهیز کرده است.
صندلیهای برقی جلو به همراه گرمکن، چهار کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سراشیبی، سنسور نور و باران، دوربین عقب و دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، اتوهلد، شارژر بیسیم، سانروف و نورپردازی کابین ازجمله امکانات ری را هستند. انتظار داریم تا محصول جدید ایران خودرو خارج از سامانه یکپارچه و در عرضه آزاد به مشتریان ارائه شود.